Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Sukker - ville jeg for første gang checke - for at se om jeg er indenfor Bitz og Astrups seneste anbefalinger i Spis dig slank efter dit blodsukker. Jeg skal åbenbart højst spise 20 g sukker dagligt - hvis jeg prøver at ligge på 1800 kcal dagligt. Jeg er en type A - mit fasteblodsukker er lige blevet målt til 4.6.

Se side 17 i det her uddrag: issuu.com Tilsat sukker under 5E%

Jeg har i årevis brugt 2 portioner Nupo diet shake som hurtig frokost. Nu kiggede jeg på indholdet her i madital - og der står Sukkerarter (gram) 11,5, Tilsat sukker (gram) 0.
Eftersom det er et totalt kunstigt produkt, må sukkeret da være tilsat - og høre til den mængde jeg skal tælle??? Hvad er Sukkerarter egentligt????

PS: Nupo indeholder (efter nupo.dk) : Sojaprotein, skummetmælkspulver/skummjölkspulver, mælkeprotein/mjölkprotein, sukker/socker, maltodextrin, kaffeekstrakt (6%), emulgator: sojalecithin, inulin, polydextrose, vitamin- og mineralmix (mælk/ mjölk)**, fortykningsmidler/ förtjockningsmedel: carrageenan/ karragenan, carboxymethylcellulose, xanthangummi, aroma: kaffearoma, antiklumpningsmiddel: tricalciumphosphat, sødestoffer/sötningsmedel: sucralose/sukralos.

Gys - det lyder faktisk slet ikke så sundt som jeg har troet :-)
1 år12. oktober 2017 kl. 08:07
#2
Der er en forklaring i artiklen her - omend jeg ikke er sikker på, at den giver et konkret svar på spørgsmålet :-/

perspektiv.nu

Vh Lone
1 år12. oktober 2017 kl. 09:07
#3
Lone - tak. Den vil jeg se på.

Jeg opdagede lige en sjov ting - når jeg selv opretter en vare, kan jeg indtaste
Kulhydrat gram
- heraf sukkerarter gram

MEN når jeg ser på ernæring / kulhydrater, vises der også en kolonne der hedder : Tilsat sukker (gram) (der slet ikke er udfyldt for nogle af de ting jeg vælger) . Det var lidt det, der fik mig til at gå i hjærnespin.
1 år12. oktober 2017 kl. 09:49
#4
Hej Alinea

Det er meget svært at blive så præcis, da tilsat sukker simpelthen ikke er oplyst for rigtig mange produkter.
Sukkerarter og tilsat sukker er ikke det samme, da der er sukkerarter naturligt i næsten alle fødevarer med kulhydrat og disse er jo ikke tilsat. Dette vil sige at nogle af sukkerarterne i din Nupo kommer fra tilsat sukker og nogle kommer fra de sukkerarter der naturligt er i f.eks. skummetmælkspulver.

Jeg ville, hvis jeg var dig, fokusere på den tilsatte sukker i slik, kage, drikkevarer og morgenmadsprodukter og prøve at skære her, men lade være med at være alt for optaget af hvor mange gram der er tale om :)

Mvh

Camilla
1 år12. oktober 2017 kl. 10:24
#5
Camilla og Lone - 1000 tak. Jeg gik bare totalt i nørd-mode. Jeg vil gøre som I foreslår - og bruge min sunde fornuft. Som jeg plejer næsten altid :-).

Lige nu er jeg glad for at jeg har en STOR computer-skærm, der helt skjuler den skål med fødselsdags-slik der lige er blevet stillet bag den. Som sædvanligt VED jeg at jeg skal holde fingrene langt væk. Hvis jeg først begynder, storspiser jeg til jeg går i seng. At lade helt være er ikke nær så svært som at "spise et stykke og nyde det ".

Og det hele skyldes sidste lørdags temalørdag om sukker - faktisk ret tankevækkende, den ligger på nettet til d. 14.

dr.dk
1 år12. oktober 2017 kl. 11:05


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...