Hvad tænker du om den nyeste forskning omkring set-point og vægttab?

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Hvad tænker du om den nyeste forskning omkring set-point og vægttab?
Hej Camilla.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan du forholder dig til den nyeste forskning om vægttab og set-point?

Er det ikke tankevækkende for dig at mange diætister m.fl. (og også du selv herinde) anbefaler kalorierestriktion når forskning fra fx den succesfulde overlæge Jens-Christian Holm fra Holbæk Universitets sygehus viser at det ikke virker i det lange løb? Hans enheds strategi er derfor 'baseret på et ad libitum ernæringsindtag til behandling af patienter med svær overvægt jævnfør prinsippet mæt til måltider med måde for derved at undgå den leptin inducerede adaption mod vægttab. Enhedens behandling er således ikke baseret på kalorierestriktion.' (se artiklen side 10-13 i laegemagasinet.dk)

Jens-Christians oplevelser i fedmeklinikken svarer også meget godt til de resultater fedmeforsker Kevin Hall er kommet frem til, nemlig at din sultfornemmelse stiger med 100 kalorier hver gang du taber et kilo kropsvægt (se politiken.dk, der er desværre ikke link til selve forskningen, men det kan du med garanti let finde).

Føler du at det er på tide at I som eksperter på områder skal have opdateret jeres viden?
6 år1. august 2017 kl. 12:19
#2
Hej Fedania,

Forstår jeg dig ret, at du har læst, at nogle læger ikke mener, at der skal kalorieunderskud til vægttab?

Vh Lone
6 år1. august 2017 kl. 12:53
#3
Hej Lone

Altså - ja og nej. Jeg tror alle forskere er enige om, at man skal være i kalorieunderskud for at få et vægttab. Men det man oplever i Holbæk er at det er vigtigere at tage muskler på, end at tabe kilo. Og fremgangsmåden hos dem er mere motion/hverdagsbevægelse for at højne forbrændingen, fremfor kalorierestriktion. Du er selv lidt inde på det i forhold til at man skal være mæt af det man spiser. Som jeg har forstået de tæller de ikke kalorier, men har nogle retningslinjer for fx at man skal vente 15 minutter efter første portion før man tager portion nr 2 osv, og så er det på bevægelsen de laver de justeringer der skal til for at vægten bevæger sig. Så kommer der flere muskler til, og dermed er der større "motor" til at forbrænde fremover osv. En god spiral hvor man er mæt og kan spise fornuftige mængder mad uden at tage på.
6 år1. august 2017 kl. 13:33
#4
Tak for din uddybning :-)

Som jeg umiddelbart hører det, er det allerede velkendt viden.

At muskelopbygning og -styrke er vigtige for forbrændingen og kroppens funktioner i det hele taget.

Netop derfor er det også vigtigt for mig at madital har en lige så udspecificeret tilgang til motion som til maden.

Og netop for musklernes vedligehold og opbygning har jeg udviklet aktiv-stærk-balancen (svarende til mæt-slank-balancen blot hvad angår motion). Den hiver brugerne op på et anbefalet niveau af daglig aktivitet.

Vh Lone
6 år1. august 2017 kl. 14:05
#5
Jeg er enig i, at hvis man har den her viden, så kan man bruge din side til at skabe et rigtig fornuftigt og vedvarende vægttab, Lone. Men når man taster ind, at man har en aktivitetsfaktor 1,4 og ønsker at tabe 500g om ugen, så er sidens udgangspunkt jo stadig at opfordre til kalorierestriktion fremfor mere bevægelse.
Hvis siden skulle 'reagere' i overensstemmelse med nyeste forskning, så ville den i stedet sige "Den holdbare vej til at tabe 500g om ugen for dig, er at spise 100 kcal mindre om dagen og bevæge dig for 400 kcal mere - det kan du fx gøre med gang i X minutter, kickboxing i Y minutter eller svømning i Z minutter".
6 år1. august 2017 kl. 15:26
#6
Programmet guider via smileyerne, men der ligger stadig enormt meget usagt (uskrevet) i programmet. Jeg har længe gerne villet lave de her videoer for netop at få det ud. Og nu er jeg endelig i gang :-)

Men kom gerne med input. Måske bliver det til en video :-)
6 år2. august 2017 kl. 00:51
#7
Hej Fedania :)

Jeg synes at Lone giver dig nogle gode svar omkring siden her.
Denne sidde handler jo netop om at kunne tælle kalorier, for de der ønsker det, og så er Lone så dygtig at hun har formået at få en helt masse nuancer ind i klassisk kalorietælling.
I praksis tror jeg at de færreste diætister anbefaler kalorietælling, medmindre vi simpelthen ikke kan få vægten til at bevæge sig, og vi ikke lige kan regne ud hvorfor. Dette gør vi ikke, da vægttab - og sundhed - er meget mere end kalorier.
Denne side et værktøj for de der ikke er i professionel behandling, men ønsker hjælp til at tabe sig, og jeg vil mene at det er et rigtig godt værktøj, da det netop ikke fokusere ensidigt på kalorierestriktion. Programmet vil f.eks. ved hjælp af smileys fortælle dig om du skal bevæge dig mere, spise flere kostfibre eller grøntsager osv osv.

Jeg håber du har fået besvaret dit spørgsmål, ellers må du endelig skrive igen.

Mvh

Camilla
6 år2. august 2017 kl. 09:11


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });