Protein

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Protein
Hej. Jeg er ny her inde og vil lige høre, om der er nogen der ved, hvor mange gram protein,
kulhydrat og fedt man skal have dagligt? Altså hvordan fordelingen skal være for at tabe sig.
Venlig hilsen
Lulu1
7 år7. februar 2017 kl. 19:05
#2
Hvis du indtager mindre end du forbrænder, så taber du dig. Simple as that ;)

Man anbefaler ca 2g protein pr. kg (fedtfri) kropsvægt dagligt, for at holde mest muligt på muskelmassen. Hvis du bruger det tal der står på vægten, så kan du sandsynligvis nøjes med ca 1,5g pr kg. Det anbefales dog at motionere ud over at ændre kosten, netop for at holde på muskelmassen. Hvordan resten af dit indtag skal fordeles mellem kulhydrat og fedt er der mig bekendt ikke nogen forskningsbaseret anbefalinger på. Men jeg kan anbefale at spise mindre hurtige kulhydrater og stivelse, da kroppen især hos overvægtige har svært ved at håndtere disse næringsstoffer (når de ikke indtages i forbindelse med træning). Fyld godt med grove grønne grøntsager på tallerkenen, suppler med en god proteinkilde og 1-2 spsk fedtstof, så er du ikke helt skævt på en sund kost :)

PS: Jeg er ikke uddannet diætisk, men har læst en del forskning på området da det interesseret mig.
7 år10. februar 2017 kl. 08:12
#3
Protein
Hej Lulu1

Jeg beklager det sene svar, men jeg er lige ude at rejse :)

Ift. fordelingen så anbefales 0,8 g protein dagligt såfremt man ikke skal tabe sig. Langt de fleste i Danmark vil dog spise en del mere end det. Når du ønsker vægttab anbefales op til 1,5 g protein svarende til 15-20 E% af dit indtag, 25-30 E% fedt og resten i gode grove kulhydrater :)
Det kan være en god idé at tage udgangspunkt i tallerken modellen for vægttab. Her skal halvdelen af din tallerken bestå at frugt og grønt, en fjerdel af tallerkenen bestå af fuldkorns brød/kartofler/ris/pasta og en fjerdedel af din tallerken bestå af fedtfattig protein. Plus 1-2 spsk fedtstof/sovs/dressing.

Jeg håber dette hjælper dig, ellers må du meget gerne skrive igen så skal jeg gerne uddybe hvis du har flere spørgsmål, omend min svartid er lidt længere de næste par uger.

Mvh

Camilla
Klinisk diætist
7 år10. februar 2017 kl. 13:34
#4
Protein
Hej Camilla.
Tusind tak for svaret, det var lige det jeg ønskede. God rejse.
Venlig hilsen
Lulu1
7 år10. februar 2017 kl. 16:14


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });