Puls og kcal.

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Puls og kcal.
Hej.
Min mand og jeg træner med pulsur, og jeg er ved at rive hovedet af ham (mildest talt). Jeg er 26 og min mand er snart 28.
Når jeg sidder til spinning i 1 time, så forbrænder jeg omkring 650 kcal, med en gennemsnitspuls omkring de 150 (min max. puls er 199).
Når min mand så sidder på en almindelig motionscykel og giver den gas til trods for hans fibersprængning i knæet, så forbrænder han omkring 800 kcal med en gennemsnitspuls på 177.
Vi begge giver alt hvad vi har, vejer faktisk det samme +-1 kg og har 10 cm i højdeforskel.
I dag tager jeg 17 minutter på løbebåndet og han tager 12 minutter på armcykel. Jeg forbrænder 160 og han forbrænder 280. Det næste er så, at vi laver styrketræning sammen, laver nøjagtig de samme øvelser, men jeg kan ikke tage de samme kg på, men tager så meget på, at jeg overvejer om jeg overhovedet kan tage så meget. Min puls kommer ikke over 145 ved styrketræning. Manden kommer op på 171 ved styrketræning.Vi har trænet 1 time sammen og jeg havde forbrændt 367 kcal og han havde forbrændt 722 kcal.

Hans pulsur må da være helt hen i skoven, eller også er jeg uhyr doven.

Kan du give mig en forklaring på denne forskel?
8 år20. september 2015 kl. 16:59
#2
Hej

Dette er ikke et område jeg har særlig stor viden omkring, så jeg vil prøve at besvare dit spørgsmål så godt jeg kan.

Pulsure regner kcal ud udfra en ligning. Denne ligning kan være meget forskellig fra ur til ur (medmindre selvfølgelig at I bruger den samme slags ur).
Hvis man på uret kan taste om man er mand eller kvinde, vil dette også have stor betydning da mænd generelt har mere muskelmasse end kvinder og dermed også forbrænder flere kcal - dvs at selv om I laver nøjagtigt det samme vil din mand forbrænde flere kcal ifølge uret. Dette er selvfølgelig ikke tilfældet hvis jeres fedtprocent er den samme - men det ved uret jo ikke.

Som du nok kan høre er sådanne ure faktisk rigtig dårlige til at fortælle dig hvor mange kcal du har forbrændt da der er så mange individuelle faktorer. Dvs at uret mest er tænkt som en måde at træne efter din puls - altså så du ved hvor meget du giver dig.

Mvh

Camilla
8 år21. september 2015 kl. 09:10


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });