Hvad er din erfaringer med indtag af fiskeolie?

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Hvad er din erfaringer med indtag af fiskeolie?
Hej Camilla,

Jeg håber meget, at du har tid til at svare på mit spørgsmål. Jeg er blevet anbefalet at spise fiskeolie, men jeg simpelthen ikke finder ud af, hvad det gavner. Jeg har hørt, at det er sundt for hjerne og hjerte, men er det virkelig rigtigt?

Dernæst leder jeg efter det bedste fiskeolie.. Testguro anbefaler PurePharma Omega-3, men er det de bedste? testguro.dk. Prisen er 239 kr., hvilket jeg synes er en høj pris.. Men det er måske en meget almindelig pris for fiskeolie

Jeg håber, at du kan svare på min spørgsmål angående fiskeolie
8 år17. september 2015 kl. 20:26
#2
Hej
Jeg vil ikke gå ind i den tekniske forklaring omkring hvad fedtsyrerne bruges til i kroppen, da det vil være et meget langt indlæg, men blandt andet er omega-3 fedtsyrer (som man hovedsageligt finder i fisk) med til at forbedre din hjerte-kar-sundhed, de er med til at opbygge hjernen der bl.a. består af fedt, de er gode for din hud hvis den er tør osv osv.
Dette (og fisks indhold af D-vitamin) er årsagen til at der anbefales at spise fisk 2-3 gange ugentligt til aftensmad eller dagligt som pålæg. Her anbefales det at få både hvide og fede fisk.
Fordelen ved at få fedtsyrerne fra fisken er at de erstatter andre fedtsyrer - dvs at hvis du spiser en dåse makrel til frokost i stedet for leverpostej, så har du fået omega 3 fedtsyrer i stedet for mættede fedtsyrer.
Når man spiser fiskeolie spiser man det oveni det fedt man spiste i forvejen og effekten vil derfor ikke være lige så stor, dette skyldes at de "dårlige" fedtstoffer stadig bliver indtaget i store mængder. Desuden skal de fedtstoffer der indtages kæmpe med hinanden om hvem der bliver brugt til at opbygge kroppen, og når der spises fiskeolie i stedet for fisk, har fiskeolien flere fedtstoffer den skal kæmpe med. (Dette er en voldsom forenkling for at prøve at forklare sammenhængene).

Spiser man ikke fisk anbefales det dog at man tager fiskeolie, da teorien er at det trods alt vil have en effekt.
Her er det vigtigt at se på hvor meget EPA og DHA der er i de forskellige fiskeolier, da mange af de billige har meget lidt og dermed vil have ringe effekt ift. de dyrere.
Jeg har dog ikke undersøgt de forskellige mærker og kan derfor ikke fortælle dig hvad der er bedst, men du skal gå efter nogen hvor dagsdosisen er min. 1000 mg DHA og EPA (sammenlagt). Ved de dyrere piller kan du ofte opnå dette ved at tage 2 piller hvor du ved de billige skal tage 3-4 stk, og så er de jo pludselig ikke så billige alligevel.

Jeg håber jeg fik svaret på dit spørgsmål, ellers må du endelig skrive igen.

Mvh

Camilla
8 år18. september 2015 kl. 10:27
#3
Glutenfri mad
Hvad kan jeg spise mere af basale varer som er glutenfri for at blive bare lidt mere mæt? Vh BP
8 år5. oktober 2015 kl. 14:00
#4
Hej BP

På denne hjemmeside er der lidt info om hvilke fødevarer der indeholder gluten og hvilke der ikke gør foedevareallergi.dk

Mit bedste råd er kartofler da det er den fødevare i verden der mætter mest pr. kcal. Ellers handler det om at gå efter fødevarer med et højt kostfiber indhold som f.eks. Bønner, linser, nødder, frø, frugt og grøntsager samt fuldkornsris fremfor hvide ris.

Mvh

Camilla
8 år6. oktober 2015 kl. 16:57


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });