Vandretur, kalorieindtag og energifordeling

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Vandretur, kalorieindtag og energifordeling
Hej Camilla,
Hvor er det dejligt at vi har muligheden for at spørge dig til råds her inde.
Jeg skal snart på vandretur her i Danmark, skal gå lidt over 30 km om dagen med rygsæk på i en uges tid. Jeg har prøvet at taste det ind her i systemet, som 8 timers vandring med backpack. Det betyder at jeg får et enormt langt grønt felt (et spænd fra 1613 - 4865 kcal). Jeg ved at det ikke vil være smart at gå efter en placering nederst i det grønne felt, da jeg sikkert vil føle mig for træt, men hvor omkring skal jeg bestræbe mig på at ligge for at have energi nok, og tabe mig mest muligt?

I øvrigt: hvad tænker du om kosten? Jeg tænker selv at spise små mellemmåltider ofte (lidt nødder og tørret frugt) og ellers havregryn, rugbrød, pålæg, linser og ris. Men skal jeg bestæbe mig på en anden energisammensætning i kosten (her tænker jeg fordeling af protein, kulhydrat, fedt end normalt)?
På forhånd tak for dit svar.
Mvh
8 år21. juli 2015 kl. 21:58
#2
Hej Selmal

Det lyder som en spændende tur, og her må hovedprioriteten være at du har energi nok til at komme igennem det. Dette betyder dog ikke at du ikke kan udnytte situationen og få et vægttab oven i hatten, men jeg kan ikke fortælle dig hvor mange kcal du skal spise dagligt for at finde den balance. Mit råd vil være at sørge for at få min. 2.000 kcal, når du laver så meget, og så ellers lytte til din krop. Dvs at du kun skal spise når du er sulten, og ikke efter hvad klokken er. Det kan også være en idé at du når du bliver sulten, lige går lidt længere, og så mærker efter om du stadig er sulten, for hvis ikke du spiser, vil kroppen begynde at tage af fedtdepoterne og det bruger kroppen på samme måde som hvis du havde spist, så her vil sulten nogen gange forsvinde.
Dine kulhydratdepoter (som er meget små) vil også blive brugt på sådan en dag, og når de begynder at være tomme, kan du opleve det som at "ramme muren", derfor er de madvarer du nævner, et rigtig godt valg, da rugbrød og havregrød giver dig en langsom optagelse af kulhydrater som giver dig energi i mange timer.
Ift. tørret frugt og nødder, så er det en fin snack på sådan en tur, når du har brug for noget ekstra hurtig energi. Pas dog på med at gå og småsnacke hele tiden, hvis du gerne vil tabe dig, da kroppen så ikke får lov til at "spise" fedtet på din krop.
Ift. Energifordelingen så skal du gå efter en fordeling som til dagligt, hvilket det også lyder til at du vil få, hvis du spiser de madvarer du skriver.

Hav en rigtig god tur og skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.

Mvh

Camilla
8 år22. juli 2015 kl. 09:23


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });