Dne kære havregryn

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende


#1
Dne kære havregryn
Hej.
Jeg mangler at få opklaret mysteriet omkring havregryn én gang for alle. Man har jo altid fået af vide, at havregryn er sundt. Problemet er bare at en gang havregryn med mandler og rosiner og økologisk skummetmælk tager rigtig mange kcal. Så er der al den der snak med grove og fine kulhydrater. jeg kan simpelthen ikke finde rundt i det.
I min verden er det ikke en usund morgenmad og ville gerne spise skyr, æg eller mere proteinholdig morgenmad hver dag, men det bliver ikke før at det kommer væsentligt mere ned i pris.
Jeg træner 4 gange om ugen, nogle gange lidt mere. 2 dage med spinning og 2 dage med styrketræning med konditionstræning som opvarmning. Jeg er 161 høj og vejer 76,2. Hvad er den bedste morgenmad for mig?
På forhånd tak
8 år21. juli 2015 kl. 11:24
#2
Hej

Havregryn er super sundt, især de grovvalsede, så det er en optimal morgenmad med skummetmælk og nødder. Du har dog ret i at kcal indtaget hurtigt bliver højt, og jeg vil derfor anbefale at du holder den samlede portion til max 500 kcal, som så gerne skulle mætte i mange timer. Det mætter i så længe fordi havregryn er et fuldkornsprodukt og altså er de grove kulhydrater du taler om.
Medmindre du er elitesportsudøver eller spiser meget lidt kød og mejeriprodukter er det sjældent nødvendigt at tænke på om du får nok protein.


Mvh

Camilla
8 år22. juli 2015 kl. 09:06
#3
Okay. Tak skal du have.
Hvordan kan det så være, at den havregryn står som rød fødevare? Det burde den jo egentlig ikke.
På den ene side får man jo af vide at kulhydrater (næsten) er roden til alt ondt. Her tænker jeg på blandt andet LCHF, hvorimod at protein og mælkeprodukter bare er lykken, her tænker jeg på VBK. Så er hele tiden i tvivl om det nu er sundt eller ej.
Samme dilemma har jeg med kartofler. Jeg ved at sukkersygepatienter må ikke spise kartofler (mere højst nødvendigt) men har nemmere ved at stabilisere deres blodsukker ved at spise andre rodfrugter i stedet. Jeg har ikke sukkersyge, men der må jo så, alt andet lige, være færre kulhydrater i eksempelvis gulerødder. Så når vi får kartoffelmos herhjemme, så er det halv kartofler og halv gulerødder. Hvad er sundest?
Uanset hvad, så afholder det mig ikke for at spise mine nye hjemmedyrkede økologiske kartofler i aften :)
8 år22. juli 2015 kl. 09:41
#4
Hej igen

At havregryn er røde her på siden, mener jeg er pga. det høje kcal indhold, det er altså ikke en fødevare du kan spise store mængder af, uden at det løber op - men det vil sjældent være et problem i virkeligheden, da havregryn mætter så godt som de gør.
Hele "kulhydrater er fjenden" debatten, bør egentlig ses som en kur - ligesom der er så mange andre kure der kan skabe vægttab på den korte bane, men ikke er sund på den lange bane. Ift. blodsukkeret så skal man gå efter de langsomme/grove kulhydrater i stedet for de hurtige/hvide kulhydrater, f.eks. rugbrød frem for toastbrød og fuldkornspasta fremfor alm. pasta.
Medmindre du spiser meget store mængder kartofler, så er der ikke noget at bekymre sig om når du ikke har sukkersyge. Når det så er sagt, så er det vigtigt også at få grøntsager, og det er en smart måde at snige grøntsagerne i kartoffelmosen, og så sparer man også lidt på kcal, hvis man ønsker det.

Mvh

Camilla
8 år22. juli 2015 kl. 15:46
#5
Havregrød
Hvorfor ikke bare koge havregrød på vand istedet for mælk og dermed fjerne en hel del kcal? Mælken kunne man erstatte med mandler / solsikkekerner / revet æble / revet gulerod og tilsætte lidt kanel eller vaniljesukker.
8 år31. juli 2015 kl. 14:13
#6
Hej wojci

Hvis du erstatter mælken med mandler/solsikkekerner eller andet, har du ikke sparet kcal, da du så bare får kcal derfra.
Ift. at bruge vand i stedet for mælk, vil man sagtens kunne det, men mælk giver både gode proteiner, vitaminer og mineraler. Så det må være en smagssag hvad man helst vil :)

Mvh

Camilla
8 år31. juli 2015 kl. 16:14
#7
Nu er det også havregrynene der bonger ud på regnskabet, Wojci :) ikke mælken.
8 år31. juli 2015 kl. 17:48
#8
Jeg mente nu ikke, at man skulle erstatte f.eks. 1 dl mælk med 1 dl mandler/solsikkekerner. Det ville jo få regnskabet til at gå amok. :)

Når jeg kigger på hvad jeg plejede at spise før i tiden var det 1 dl havregryn (127 kcal) med 1,5 dl 0,1 % mælk (53 kcal). Mælken bidrager med 29% af kcal. Det finder jeg ikke ubetydeligt.

Jeg kunne ikke se nogen god grund til at drikke mælk som voksen og dermed fjernede det fra min kost. I stedet for bruger jeg små mængder af solsikkekerner/mandler/frugt for at gøre min morgenmad mere spændende.
8 år8. august 2015 kl. 10:47
#9
så sundt er vel havregryn heller ikke! ?...

Hvis man skal tro Prof Leif Skibsted:
"Ved fremstilling af havregryn varmebehandles havre imidlertid for at inaktivere enzymer, der ellers vil gøre havres umættede fedtsyrer harske under opbevaring. Phytase inaktiveres dermed også, så det hjælper ikke at lægge grynene i blød. Dele af havregrynenes mineraler kan derfor næppe optages, men for en i øvrigt varieret kost er det ikke et problem"

Så man behøver ikke bekymre sig om fytin, eller hvad? Nu professoren påpeger, at varmebehandlede havregryn ikke har aktiv fytase tilbage - og at det derfor ikke hjælper at lægge havregrynene i blød over natten. Som det hedde sig man skulle nogle årtier tilbage

(Svar i Samvirkes brevkasse 2008
samvirke.dk )
8 år23. april 2016 kl. 11:32
#10
Hej :)

Mht hvor sundt havregryn er, kan jeg henvise til det sidste i den brevkassebesvarelse du henviser til:
"Ud fra en helhedsbetragtning giver havregryn særdeles god næring, da de er fuldkorn og en rig kilde til B vitaminer og med mange fibre."

Mht fytin så er det umiddelbart ikke noget jeg kender til eller har hørt om skulle være et problem, og det lyder heller ikke sådan på professoren

Mvh

Camilla
8 år23. april 2016 kl. 11:48



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });