Hvor meget mad skal der til at starte forbrændingen?

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Hvor meget mad skal der til at starte forbrændingen?
Det er en kendsgerning at mange små måltider hjælper på vægttab, da det giver en stabil forbrænding.
Mit spørgsmål er bare: Hvor mange kcal (protein, kulhydrat, fedt) skal der til for at starte forbrændingen op. Det er vel ikke nok blot at spise et stk. frugt el. hvordan?
10 år1. maj 2014 kl. 13:45
#2
Forbrænding
Hej Spacey

Når du spiser, bruger din krop rigtigt nok noget energi på at fordøje maden, men denne energi er ikke noget der hjælper til dit vægttab, da du indtager mere end du forbrænder.
Ønsker du at sætte din forbrænding op, er der kun 1 løsning, og det er bevægelse.
Når man siger at flere små måltider hjælper til et vægttab, er det fordi det hjælper dig med at holde dit blodsukker stabilt, så du ikke bliver ramt at kl. 15-kagetrang fordi dit blodsukker er for lavt.

Hvor nødvendigt de små måltider er for blodsukkeret, svinger meget fra person til person. For nogle vil et stykke frugt være længe fint, men noget med nogle gode kostfibre som f.eks. grove grøntsager eller fiberrigt brød, vil mætte i længere tid.

Husk at det er sundt også at prøve at være sulten en gang i mellem. Mange af os glemmer at vi jo egentlig kun behøver at spise når vi er sultne, og ikke når uret står på noget bestemt.

Jeg håber det svarede på dit spørgsmål, ellers så skriv endelig igen.

Mvh

Camilla
10 år1. maj 2014 kl. 14:20
#3
Det er jeg glad for at høre :-) Jeg er nemlig aldrig sulten før langt op ad dagen.
10 år9. maj 2014 kl. 08:27
#4
Der er forresten ingen videnskabeligt belæg for at mene at flere små måltider giver større vægttab end få store måltider. Faktisk er der undersøgelser som viser det modsatte :)
9 år9. august 2014 kl. 12:04
#5
Jeg mener også, at det vigtigste klart er at indtage mindre end man forbrænder - hvordan man så lægger sine måltider indeholdende de kcal, man skal have, er faktisk lidt lige meget - man kan måske få hjælp mod sukkermonstret ved at indtage flere mellemmåltider, og så er der jo det med, at morgenmad er sundt osv., men det er altså meget individuelt. Personligt har jeg en tendens til at få for mange daglige kcal, når jeg putter alle de mellemmåltider på - hvorimod jeg taber mig i et fornuftigt tempo p.t. ved "kun" at spise 3 måltider om dagen.
9 år19. august 2014 kl. 13:59


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });