Juice/ saftevand.

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Juice/ saftevand.
Jeg stødte på en problemstilling på mit arbejde i dag, som vi kom til at diskuterer.
Hvad er det mest sunde valg Juice eller saftevand?
Vi var delt lige på spørgsmålet, men synes det kunne være sjovt at få et svar fra jer.
Mvh. Tina
10 år10. april 2014 kl. 21:16
#2
Hej Tina

Jeg skriver en længere sammenligning og forklaring herunder, men hvis det ikke interesserer dig, kan du springe til bunden hvor jeg opsummerer.

Der er forskellige regler for saftevand og juice.

Juice skal indeholde 100 % frugtsaft, som så kan komme i forskellige afskygninger og i koncentrat. Her må smagskorrigeres med en smule sukker.

Most må ikke korrigeres med sukker.

Saftevand må derimod indeholde meget vand og sukker, alternativt sødemidler.

Skal vi se på sundhedsværdien, afhænger det meget af hvordan man ser på sundhed.

Vitaminer og mineraler vil der være mest i, i friskpresset juice, medtages frugtkødet, vil der være flere vitaminer og desuden de gode kortfibre.
I en juice lavet på koncentrat (hvilket er de fleste) vil indholdet af vitaminer være lavere og hvis ikke det er med frugtkød, vil der heller ikke være kostfibre.

Vitaminer og mineraler er der ikke meget af i saftevand, og ingen kostfibre. Så på dette punkt vinder juicen.

Ser vi på sukkerindholdet står de to ca. Lige da juice har et naturligt højt indhold af frugtsukker.

Saftevand har til gengæld den fordel at det fås i light versioner, hvor der kan være helt ned til 1 kcal pr. 100 ml. Her vinder de altså på sukker/energiindtag. Her skal man dog være opmærksom på at der er tilsat kunstige sødemidler, og det er der forskellige holdninger til. Hvis man vil undgå disse er der kommet nye varianter sødet med stevia som er et naturligt sødemiddel.


Alt i alt vil min anbefaling være at hvis man drikker saft/juice dagligt, skal man holde sig til light saft, pga. Det høje sukkerindhold.
Taler vi derimod 1-2 glas i ugen vil det sundeste (og lækreste), ift næringsstoffer, være et glas friskpresset juice eller most med frugtkød.

Jeg håber det besvarede dit spørgsmål :)

Mvh

Camilla
10 år10. april 2014 kl. 21:57
#3
Hejsa.
Tusind tak for dit hurtige og gode svar.
Og jeg kan bruge det i mit arbejde.
Jeg arbejder på et plejehjem, hvor jeg generalt synes at der bliver serveret for meget saftevand. Det er morgen, middg og aften. Jeg synes jo godt at man kan varierer det, så det ikke er det samme man får til alle måltider..
Nogen gange tror jeg bare at man vælger saftevand fordi det er nemt. Jeg tænker at de gamle helst vil have det de kender og er vant til at få. Men at få vitaminer igennem juicen tænker jeg at det godt kan være et godt alternativ, men der er vi bare ikke enige på arbejdspladsen. Nogle mener at det kan være lige meget hvad man tilbyder, hvor jeg mener at det godt kan betale sig at skifte saften ud med juice og så for øvrigt også få mælk og vand på bordet.
10 år10. april 2014 kl. 22:08
#4
Hej Tina

Når det kommer til de ældre skal man jo i hver fald huske at mange er småtspisende, og så ville jeg da vælge juice frem for saft, da de her får både energi og nogle vitaminer og mineraler. Her vil frugtkød til gengæld ikke være en fordel, da kostfibrene vil mætte, og så kan man risikere at de ældre ikke får spist nok.
Variation er vigtig, og for især type 2 diabetikere vil vand og mælk (evt fløde for meget småtspisende) være at foretrække for at undgå det høje indhold af sukker.

Mvh

Camilla
10 år10. april 2014 kl. 22:20
#5
Tak det var også min tanke.
Tak for jeres hurtige svar. Det er bare dejligt.
God weekend
Mvh. Tina
10 år11. april 2014 kl. 18:00


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });