Hej Pandalicious
En af bivirkningerne ved mange af de former for medicin man kan få, mod psykiske lidelser, er at man tager på, og det fører ofte til at man bliver mere ked af det, og så orker man slet ikke at ændre kost eller motionsvaner, og så er den onde cirkel begyndt.
Hvis det er medicinen der har gjort at du tog på, kan du evt. tale med din læge om, om I kan prøve en anden slags medicin, da det så måske kan hjælpe lidt på denne del af problematikken.
Herudover vil jeg anbefale dig at du beder din læge om en professionel at snakke med, hvis ikke du allerede har det, da et forløb med psykolog, og evt. mindfulness, forhåbentligt kan hjælpe på dine tanker om ikke at slå til i forhold til dine kusiner.
Jo værre vi har det, jo sværere er det at foretage en livsstilsændring, da det kræver mange kræfter, og derfor vil mit råd være at starte med små skridt. Når vi starter med at vende hele vores hverdag på hovedet, holder det sjældent særlig længe.
Her er nogle forslag til små forandringer man kan starte med:
Starte dagen med sund morgenmad
Spise 1 stykke frugt mere end man plejer
Gå en tur dagligt
Spise en ekstra portion grøntsager til aftensmaden (eller introducere grøntsager til aftensmaden)
Når så man har overhold dette i et par uger og det begynder at føles naturligt, kan man introducere endnu en ny vane, f.eks. en ugentlig træningsdag.
Jeg er med på at på denne måde vil forløbet tage længere tid, men til gengæld vil der også være større sandsynlighed for at du vil kunne holde det i det lange løb.
Husk at jo bedre du er ved dig selv, jo bedre får du det også.
Ift. specifikke kostråd, så er det vigtigt at du får alle de vitaminer og mineraler du har brug for, og en masse sunde fedtstoffer. Dvs. enten en daglig multivitamin pille, eller 600 g frugt og grønt, og meget gerne et D-vitamin tilskud hvis ikke du spiser fisk.
Hvis du kan spise fisk vil det helt klart være en fordel hvis du kunne få fisk dagligt, husk at dåsefisk også tæller med, og makrel i tomat indeholder både D-vitamin og sunde omega-3 fedtsyrer!!
Desuden vil jeg råde dig til at prøve at holde dig fra for meget sukker i form af sodavand, juice og slik, da dette kan give udslag i depressionen fordi de giver et kort kick hvorefter man falder ned, og bliver fuldstændig drænet for energi.
Prøv også at lægge mærke til dit humør når du spiser bestemte ting. Mange af os har noget helt bestemt vi tyr til når vi har det skidt, og hvis du opdager dette, kan du når trangen opstår, sætte dig ned og finde ud af hvad det er du er ked af det over.
Jeg ønsker dig held og lykke, og håber at du kommer ud på den anden side, som et menneske der kender dig selv bedre og som har lyst til at tage sig af sig selv fordi du fortjener det! Også selv om du ikke ser ud som dine kusiner!
Mvh
Camilla
(Som selv fik medicin for depression i 5 år, så lidt ved jeg da, om hvordan det er ;))
#2 af CamillaBergSørensen
Jeg er en ung kvinde der er begyndt på en vægttabs-rejse efter mange dårlige forsøg. Udover at ændre mine madvaner og sørge for at mine træningssessioner bliver mere faste, så kæmper jeg med depression og angst som jeg er blevet diagnosticeret med for knapt 2 år siden.
Et problem med mine forsøg med vægttab før har været at jeg simpelthen falder ned i et dybt hul af sorg og selvhad og jeg har meget svært ved at komme videre fra disse følelser af at jeg er en skuffelse for alle omkring mig (familie, kæreste) fordi jeg har taget så meget på over de sidste 3-4 år, specielt da mine kusiner er slanke og flotte i forhold til mig.
Hvordan kan jeg, og andre som kæmper med psykiske problemer, holde ved min kamp? Er der nogle rent ernæringsmæssige råd I kan give andet end de basale ting som jeg selvfølgelig holder ved og øje med.