Proteinrig kost + styrketræning

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Proteinrig kost + styrketræning
Hej Camilla og Anne
Jeg er begyndt at træne mere seriøst i fitness centret - primært styrketræning, da jeg godt kunne tænke mig at få en mere markeret krop. Jeg har snakket med flere af mine drengevenner om deres træning, og har forstået at det er vigtigt at spise mange proteiner når man træner styrke. Jeg kan dog ikke få mig selv til alt det der proteinpulver/shake/bar-halløj, men vil gerne tilpasse min nuværende (forholdsvist sunde) kost til min træning.
Jeg er normalt bygget (176cm/70kg) og har ikke fokus på at tabe mig, men på at omdanne fedt til muskler.
Jeg træner ca. 4 gange om ugen á 1 time. Jeg kører full body program på maskinerne (de maskiner der bruges til cirkeltræning i F.W.), med høj vægt.
Hvordan vil I anbefale at jeg sammensætter min kost for at den er optimal i forhold til opbygningen af muskler?
10 år15. januar 2014 kl. 10:20
#2
Protein
Hej Barbie

Super fedt at du er kommet igang med at træne, især for os kvinder er det vigtigt at få opbygget muskelmasse, da det styrker vores knogler!

For at svare på dit spørgsmål, så er det sandt at hvis man er elitesportsudøver eller bodybuilder, skal man have ekstra protein, men da jeg tvivler på at du træner ekstremt hårdt flere timer dagligt, er der ingen grund til at spise mere protein end der anbefales eller bruge proteinpulver eller bars (der ofte indeholder meget sukker og energi).

Derimod kan du vælge at ligge dig i den høje ende af protein anbefalingerne, nemlig 20 % protein, så din kost hedder 20 % protein, 55 % kulhydrat (fra groft brød, frugt og grøntsager) og 25 % fedt (gerne fra fede fisk, olier og nødder).

Jeg vil desuden anbefale dig at spise noget med en smule protein og kulhydrat indenfor en halv time efter du har trænet, da det hjælper din restitution og dermed muskelopbygningen. Dette kunne f.eks. være et stykke rugbrød med æg, en portion skyr med frugt eller lignende.

Husk desuden at hvis du sætter dit proteinindtag op, skal du fokusere på de magre versioner, såsom kylling og vegetabilske såsom bønner og linser.

Jeg ønsker dig rigtig god træning!

Camilla
10 år15. januar 2014 kl. 11:30


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });