Følger madital anbefalinger, men taber mig ikke

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Følger madital anbefalinger, men taber mig ikke
Jeg er startet på madital for ca. 10 dage siden, og har sat mig et mål om en forbrænding af 4 kg på 8 måneder, dvs. 500 gram per uge. Jeg har købt en madvægt og indtaster madindtag og motion meget nøje hver dag. Hver dag har jeg den nødvendige kallorieunderskud og mindre endda, men min vægt ligger meget stabilt på samme niveau som det lå for 10 dage siden.

Jeg vejer stadig 63,3-63,8 kg som jeg gjorde da jeg startede på madital. Jeg løber også 5 km 2-3 gange om ugen på en halv time og cykler til og fra arbejde.

Hvad er det jeg gør forkert?
10 år9. januar 2014 kl. 19:34
#2
Hej Ana

Det er selvfølgelig svært at svare på, men mit gæt vil være at det handler om at du får overvurderet dit energiforbrug, prøv at tage et par dage hvor du taster alt hvad du laver ind, inkl. Søvn og når du sidder stille.

Husk desuden at veje dig om morgen uden tøj, så er det nemmest at sammenligne.

Til sidst, men ikke mindst, så hver opmærksom på om du får al maden med, husker du f.eks. Olien du steger i eller kommer på salaten? 1 spsk olie er 100 kcal, så det løber hurtigt op.

Mvh

Camilla
10 år9. januar 2014 kl. 19:56
#3
det du gør forkert at du følger statens kost råd som ikke er lavet til et vægt tab, men for at sørge for at man får en varieret kost, samt at sørge for at landbruget kan få afsat sine produkter.

derudover så er den gennerelle opfattelse at hvis man er i et kalorie underskud så taber man sig, og det gør man også indtil et vist punkt, hvorefter det stopper ca omkring der hvor man mangler 8-10 kg. et meneske er ikke en ren termodynamisk maskine, kroppen har mange andre interesser som skal varetages og andre regler den følger end at holde en temperatur på 37 grader.

det som der ikke er nogen der fortæller er at lagring af krops fedt er styret af hormoner, specielt insulin som er det hormon der sørger for at flytte overskuds sukker i blodet til dine fedt depoter. Dit blodsukker stiger meget hurtigt når du intager kulhydrater specielt i form stivelse som findes i store mænger i kornprodukter såsom brød, pasta, all bran samt ris og kartofler. Mængden af sukker i blodet svarer til ca en teske bordsukker med top på, når du spiser en skive rugbrød så fordobler du dit blodsukker og dermed frigiver din krop insulin og placerer det hele i dine fedt depoter + lidt ekstra.

Det samme sker også når du løber, aktiveringen af muskler frigiver mere sukker i blodet end dine muskler kan aftage, og typisk så kommer dette sukker ikke fra dine fedt depoter, hvis dine muskler ikke kan aftage den mængde sukker, så bliver der frigivet insulin for at få overskuds energien lagret. Det er en rigtig god ide at få noget motion, men du skal ikke bruge det som en undskyldning for at spise mere, for så kommer du ikke nogen vejne med dellen på maven.

prøv at droppe alle former for brød pasta og ris, det gælder også de grove versioner, og byt det ud med flere grøntsager, bønner, kød og æg. som en pegepind så skal du helst være under 100g kulhydrater om dagen, og de skal komme fra alt andet end stivelse.

Hvis du dropper kulhydraterne fra stivelse, så vil du også opdage at du kan indtage mange flere kalorier fra fedt og proteiner.

Ved at begrændse mængden af kulhydrater til et minimum skifter kroppens forbrændning fra anaerob (forbrændning af glykose) til aerob (forbrænding af fedt) hvilket jo er det vi rigtig gerne vil have. Du kan læse mere om videnskaben bag kroppens biokemi på wikipedia da.wikipedia.org Der er også denne guide til Ketose på englesk josepharcita.blogspot.dk som også har en fin liste over madvarer, og en masse gode opskrifter her genaw.com

det kaldes også Paleo eller stenalder kost idag, for det er der flere penge i ;)
10 år11. januar 2014 kl. 12:08
#4
Jeg vil bare lige for en god ordens skyld sige at jeg holder ved i hvad jeg sagde før og ikke anbefaler hvad moonleg skriver. LCHF, stenalderkost, palæo eller hvad du vil kalde det, virker slankede fordi man skærer en hel fødevaregruppe ud, så grunden til at du taber dig, er kcal underskud. Denne måde at tabe sig på anbefales ikke for personer der ikke er meget overvægtige, da det ikke er den kost der statistisk set giver det bedste helbred. LCHF giver meget mættet fedt, hvilket er forbundet med forhøjet kolesterol og hjertekarsygdomme.

Vægttab gælder altid om at have kcal underskud, og dette kan gøres på mange måder. Du kan tabe dig ved udelukkende at spise chokolade, hvis bare du forbrænder mere, men vægttab er ikke lig med sundhed. Der er en årsag til at anbefalingerne er som de er.

Camilla
10 år11. januar 2014 kl. 12:19
#5
så er det jo godt vi ikke er i sverige for de mener noget andet

og ja det er rigtigt at mættet fedt er forbundet med højt kolesterol og hjertekar sygdomme, men derer ikke noget videnskabligt bevis for at det er grunden til det. tilgengæld er der bevis for at kost baseret på fødevarer med lavt glykemisk indeks øger mængden af HDL i blodet, dette inkluderer også mættet fedt fra nødder og mejeri produkter. (var der ikke også noget om her for noget tid siden en artikel i medierne hvor de sagde at det der mættet fedt faktisk var ret vigtigt for kroppen)

iøvrigt så taler jeg ikke om hvad der er sundt, men om at tabe noget fedt, og da MissAna jo ikke har den store sucess med statens kost råd så kunne det jo være at hun havde lyst til at prøve noget andet.

heldigvis så kan folk jo selv vælge hvad de syntes bedst om.
10 år11. januar 2014 kl. 13:58
#6
Undskyld jeg blander mig
Undskyld jeg blander mig, men jeg kan simpelthen ikke lade være grundet vrøvl som,

"Hvis du dropper kulhydraterne fra stivelse, så vil du også opdage at du kan indtage mange flere kalorier fra fedt og proteiner."

Stivelse er kulhydrat. Stivelse er et polysakkarid, og at udelukker kulhydrater i hvilken som helst form gør ikke at man optager flere kalorier fra fedt eller protein. Spiser man fx et et kg bacon, optager man det samme antal kalorier fra denne fedt/protein kilde, uanset om man spiser en kartoffel til eller ej. Det er simpelthen noget vrøvl og giver ingen mening.

At tabe sig handler, som Camilla siger, om kalorieunderskud. Og intet andet. Hvis nogen siger noget andet, så taler de enten imod bedre viden eller af ingen viden.

Vigtigt at pointerer er, at kalorieunderskud IKKE er det samme som at reducerer sit kalorieindtag. Det er sandt, at hvis man ikke spiser noget, vil man tabe sig. Det er dog også sandt, at hvis man spiser mere end man normalt gør, vil man kunne tabe sig. Alt andet lige, så taber man sig kun på en måde, og det er at kroppen forbrænder flere kalorier end den indtager.

Hvis dit problem er, at du ikke kan tabe dig 500 gram om ugen selvom du løber 5 km 2-3 gange om ugen, så er det fordi du spiser forkert, da 500 gram per uge er cirka 750 kcal per dag du skal have i kalorieunderskud. Lidt napkinmath siger, at du som normal kvinde har en forbrænding på cirka 2000 kcal per dag, plus 2-3 gange 400 kcal per uge, så cirka 2250 kcal per dag. Så med en diæt på 1500 kcal per dag, vil du nemt kunne tabe dig 500 gram per uge.

Ydermere, hvis du kun ønsker at tabe dig 4 kg, så kan du nemt gøre dette på en måned. Det kræver bare en lille indsats. Jeg vil foreslå følgende,

1 - Angrib din forbrænding ved termogenese i 4-5 dage. Spise udelukkende proten, som æg, tun, rejer, skyr, whey protein, etc, spis 6,7 til 8 gange om dagen og kør op på 16-1800 kcal. Proteins termogenesiske effekt er 30%, så hvis du spiser 1800 kcal protein, hvil kroppen skulle bruge 600 kcal på at gøre energien tilgængelig.

2 - Efter angrebet, spis en varieret kost. Jeg foreslår en 60/30/10 fordeling af protein, kulhydrat, fedt. Drop stivelse. Drop brød. Fokuser på protein (kød/fisk/kylling) med lav fedt%, tilbered det uden eller med så lidt fedtstof som muligt, på fiberindholdige grøntsager, og fyld op med tomater, salat, da det stor set bare er vand. Drop salt og sukker. Spis 3 store måltider og 3 mellemmåltider. Spis 12-1500 kcal per dag. Drik godt med vand fordelt over dagen.

Grunden til at jeg mener at en høj protein diæt er bedst er simpelthen fordi at den mætter mest, protein forsinker Ghrelin, og pga dens termogenesiske effekt.

3 - Øg muskelmasse. Lav armbøjninger, mavebøjninger, eller træn i fitnesscenter 3-4 gange om ugen i en times tid.

4 - 60 min cardio om dagen ved 60-65% Max Puls. Kroppen vil komme i ilt underskud og du vil få en forlænget kalorieforbræning pga Afterburn. Hvor meget varierer, men du forbrænder nogenlunde det du brændet af ekstra i løbet af det næste døgn.

Undskyld jeg blandede mig, og held og lykke med dit vægttab.
10 år13. januar 2014 kl. 03:12
#7
Hvordan pokker vil du komme i iltunderskud med 60-65% af maxpuls - det er jo ingenting? Iltunderskud får man ved anaerob arbejde, dvs intervaltræning mindst på VO2max-niveau.
Hvor stor værdien af afterburn er, aner jeg ikke men at man forbrænder det samme dagen derpå, lyder tvivlsomt. Men ok, en time på 60% forbrænder næsten heller ikke noget.
10 år28. januar 2014 kl. 21:29
#8
Kan da hvis kun konkludere at MissAnn, må være smask forvirret over så mange forskellige udmeldinger. Det er jeg da blevet!
Måske man skulle vurdere hvad man skriver før man gør det, samt holde det i et sprog som ikke "kost" studerende også kan forstå.......
10 år16. april 2014 kl. 08:59
#9
Hej dsvenstr
De eneste indlæg der er skrevet af en ernæring og sundheds studerende, er indlæggene fra mig.

Mvh

Camilla
10 år16. april 2014 kl. 09:50


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });