forbrænding.

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
forbrænding.
Hej

Jeg er ny i madital og har prøvet at tabe mig i mange år. Jeg har lavt stofskifte og får medicin 100 mg. eltroxin. Er der noget specialt jeg kan gøre? Hvilke fødevarer giver et skub med forbrændingen?

mvh Tine

10 år19. november 2013 kl. 12:24
#2
Hej Tine

Jeg går ud fra at medicinen er pga. dit lave stofskifte. Desværre er det udenfor vores kompetenceområde da vi ikke kender til medicinen og dit stofskifte at gå ind i noget specifikt. Derfor vil jeg henvise dig til egen læge, som evt. kan henvise dig til diætist.

Mht. fødevarer som sætter gang i forbrændingen, kan jeg dog sige at der er undersøgelser der tyder på en større forbrænding når man spiser chili. Dog er der generelt i livet sjældent nogen nemme genveje og det samme gælder her, for din krop vil hurtigt tilvænne sig chiliens effekter, og derfor vil du skulle blive ved med at bruge mere og mere, hvilket kan gå ud over dine smagsløg.

Jeg håber det lykkedes for dig, og mindes at have læst at forbrændingen ligeledes sættes lidt op ved at sætte temperaturen derhjemme ned til 21-22 grader.
Husk at den eneste stensikre måde at sætte din forbrænding op er gennem motion, og især styrketræning som giver større muskler, sætter din forbrænding op generelt da musklerne skal bruge mere energi jo større de er.

Mvh

Camilla
10 år19. november 2013 kl. 13:54
#3
Tip til forbrænding
Hej Tine

For at øge forbrændingen i dagligdagen, så kan du også starte dagen med at drikke en ½ L vand! Det skulle være virkelig sundt og øge forbrændingen radikalt. Du kan jo evt. søge på google for mere info.

Et gammel tip fra min moster er at spise 5-6 peberkorn om dagen. Man skal ikke tygge dem, bare sluge dem som piller. Men måske tilvænner kroppen sig også til det?

Vh. Trine
10 år28. november 2013 kl. 13:04
#4
Mine googleskills kan ikke skaffe andet end en øgning på 25kcal (til at varme vandet op til kropstemperatur) og det kan vel næppe kaldes en radikal øgning.

At det kan fylde i vommen så man måske spiser mindre, er en anden sag. Hvis man i forvejen drikker nok, kan jeg ikke se det sunde i at pøse en halvt liter oveni.
10 år28. november 2013 kl. 16:13
#5
termogenese
Der er intet i vejen med dine GoogleSkillz; varmt vand kan forøge ens forbrænding (vand induceret termogenese) med omkring 100 kJ per 500 ml "varmt vand". (ncbi.nlm.nih.gov)

Vand er som udgangspunkt nødvendigt for såvel stofskiftet som at "skylle tarme igennem", og det er godt at holde en god væskebalance. Men drikker man 1-2 liter vand om dagen, er man dækket godt ind.

Forskellige stoffer øger ens forbrænding. Fx Coffein øger ens forbrænding et par procent i et par timer, og selvom det ligesom ved vand induceret termogenese er marginalt, kan man altid snuppe en kop espresso hver anden time, hvis man nu godt kan lide kaffe. Andre stoffer som Capsaicin (fra chilli og peber), Ingefær og triglycerider kan samlet øge ens forbrænding med op til 50%; Capsaicin er det mest effektive, men du skal kunne lide meget stærk mad for at få fuld effekt.

Der er så også Føde Induceret Termogenese, hvor du spiser dig til en større forbræning. Meget simplificeret, så øges din forbrænding med 5% per 100 kcal fedt, 10% per 100 kcal kulhydrat og 30% per 100 kcal protein. Og ja, der findes madvarer der indeholder mindre energi end kroppe anvender på at nedbryde dem til energi... Bladselleri :) Men FIT er en af grundende til at High Protein Diets er mere effektive end andre, plus at protein giver hurtigere mæthed pga ghrelin produktion. Gode madvarer er fx Tun, Skyr/Kvark, Rejer og detslige. Det er dette Dukan kuren anvender i sin "angrebsfase" og det er ret effektivt.

Endelig er der motion og muskler. Jo flere og større muskler, jo større forbrænding. Men bedre er Excess Post-exercise Oxygen Consumption. Simplificeret gør dette, at hvis man har dyrket motion med en puls på mellem 65% og 80% af Max VO2 i mindst 30 minutter, vil kroppen fortsætte med at forbrænder (burn-out) i op til 36 timer; dog vil den øgede forbrænding være næsten væk efter 18 timer. Vigtigt er, at kroppen ikke lave anaerob forbrænding men laver aerob, da den så forbrænder fedt og ikke glykogen.
10 år1. december 2013 kl. 22:56


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });