Vægt af fødevarer?

Du læser en tråd i debat > off topic

#1
Vægt af fødevarer?
Hej alle,
Jeg er ny her, så dette er måske et dumt spørgsmål.
Når I indtaster jeres fødeindtag, vejer i så alt?
Jeg har problemer med at angive vægt for fx. 1 kop kaffe, 2 skiver rugbrød m.m.
4 år9. september 2019 kl. 13:11
#2
Hej PeDal.
Velkommen til debatten.
Jeg er totalt nørdet og vejer alt. Ting jeg ikke lige kan finde, opretter jeg under mine opskrifter/varer.
Mindre kan nok gøre det - men mig passer det fint..
Har du lyst, er du også velkommen i ugens taber. Du finder den under 'debat > Vægttab 10+'. Hver torsdag morgen er der oprettet en ny Ugens taber uge ## - vejning. Resultatet beregnes i weekenden, og skrives i indlægget 'UGENS TABER uge #'.
Hilsen Alinea
4 år9. september 2019 kl. 18:39
#3
Jeg vejer også - har en vægt til at stå på køkkenbordet, og en seddel ved siden af - så kan jeg føre det hele ind på én gang. Og kaffe og andre drikkevarer - tastes ikke i gram men i deciliter fx, det er lidt lettere at vurdere. Efterhånden ved du, hvor meget der ca. er, så bliver det lettere, også når du er ude at spise.
4 år15. september 2019 kl. 22:42
#4
Hvilke madkasser eller poser vælger i til opbevaring af råvarer som brød, nødder/tørrede
frugt, gryn, kartofler/gulerødder osv.? Jeg har indtil videre brugt
ikea.com de her poser, som
i forhold til mig fungerer rigtig fint. Dog er jeg begyndt at overveje over mere holdbare
løsninger, da jeg ikke har lyst til at forbruge så meget plastik, og smide det ud. Jeg har
fundet de her poser dodesignstore.dk som jeg synes kunne
fungere til brød, men måske også til nødder. Jeg ved ikke om det vil fungere til tørrede
frugt, kartofler eller gulerødder. Men så tænker jeg – hvad med forskelligt gryn? Tænker de
godt kunne falde ud fra posen, og måske de her kasser som jeg bruger nu passer lidt bedre
ikea.com
transparent-hvid__0711434_pe728250_s5.jpg?f=g&fbclid=IwAR0S2U0x5-
d4nRFUdaX4PiCh4igstBQWXre74jSO-zLvn0To7d7BVmFU2to . Hvordan opbevarer i jeres
produkter? Bruger i stofposer? Måske i kan anbefale noget?
2 år8. juli 2021 kl. 09:39
#5
Mht. Vejning af mad
Et exempel:
Jeg kigger bagpå varedeklarationen på f.eks. rugbrødspakken, og ser om Kcal pr. 100 g. passer til en af de forudindtastede rugbrødstyper der dukker op, når jeg vil indtaste den skive rugbrød jeg spiser til morgenmad.
Hvis jeg synes at der er en af dem der matcher Kcal-tallet på den vare jeg har, så bruger jeg bare den forudindtastede rugbrødstype, for at få en præcis angivelse af mit kcal forbrug....Hvis jeg derimod kan se at Kcal pr. 100 g. dårligt matcher nogen af de forslag programmet kommer med, så opretter jeg den som "Ny vare", så jeg undgår at taste for få eller for mange Kcal ind ift. hvad jeg faktisk har spist.

Så tar jeg min køkkenvægt og vejer 1 skive rugbrød fra pakken. Hvis 1 skive vejer det samme, som der står angivet i portionsforslagene, så er det jo fint. Men vejer skiven mere eller mindre, så opretter jeg "Gem som ny mængde" inde under varen, og taster det ind min skive reelt vejer.

På den måde behøver jeg aldrig veje rugbrød mere - jeg finder bare den type jeg plejer at bruge i programmet (jeg spiser kun den samme slags rugbrød altid), og klikker på "1 skive".

Da jeg spiser præcist det samme hver dag til morgenmad (minus søndag), har jeg sat programmet til at forud-kopiere min morgenmads-menu, så den skriver det ind for mig, og jeg slipper for at indtaste det samme hver eneste dag i ugen.

.............HOV - havde ikke set tråden var så gammel...nå, det kan være nogen kan bruge det alligevel.....

2 år14. august 2021 kl. 11:51
#6
Mht. madopbevaring.
Jeg bruger for tiden almindelige fryseposer, da jeg spiser rugbrød med hytteost + grønt til frokost - og jeg gider bare ikke vaske madkasse af hver eneste sene aften jeg kommer hjem, har lidt pause i 2 timer inden jeg skal i seng tidligt og afsted kl 05.00, igen. Så fritiden imellem vagter er MEGET dyrebar.

Jeg ved godt det ikke er særligt miljøvenligt, og det irriterer mig også.

Jeg har faktisk i en lang periode brugt disse lidtgroennere.dk - poser, da jeg gerne vil bidrage til mindre miljøsvineri, etc...Har også brugt deres affaldsposer......og var ovenud begejstret over dette firma og deres produkter i et år, snakkede varmt om dem til alle.

Det fungerede rigtig godt i ihvertfald 1 år, men.....Oplevede desværre at kvaliteten under den seneste nedlukning blev meget ringe, dvs. hver eneste af dem flækkede i bunden ved brug - både aff. og fryseposerne, og var dermed helt ubrugelige. Tror deres folk ude i Kina, hvor de laver poserne, havde enten for travlt, eller begyndte at slække på kvaliteten...

.....Har overvejet at forsøge med de poser igen, da jeg længe aldrig ville bruge andet - og snakkede begejstret om dem ofte - men var ret skuffet da Producenten ikke gad svare mig på min klagemail over posernes pludseligt voldsomme forringelse.....så mit indtryk af firmaet er, at de kun gider være i kontakt med de tilfredse kunder....jeg håber self de har fået rettet op på det nu....

Nu er jeg ved at overtale migselv til at prøve dengronne.dk

...er bare ikke rigtigt kommet igang med at åbne pakken i skuffen.
Min hverdag er presset og hektisk, ofte. Jeg er afsted i 12-14 timer af gangen, og jeg har ikke mulighed for at købe mad på jobbet, hvis bivoks-papiret svigter mig....så skal prøve det af i fritiden....det har jeg ikke lige haft motivationen til endnu, mest pga. andre behov jeg hellere vil opfylde i fritiden...det kommer måske :-)

Vil gerne inspireres hvis andre bruger noget miljøvenligt der fungerer godt for dem....
2 år14. august 2021 kl. 12:27


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });