Frygter bivirkninger efter spiseforstyrrelse

Du læser en tråd i debat > off topic

#1
Frygter bivirkninger efter spiseforstyrrelse
Jeg har fra jeg var omkring 15 til 20 år lidt af en spiseforstyrrelse, hvor jeg i en del af årene havde et BMI helt nede på 15? Efterfølgende har det steget lidt mere, men det er faktisk først nu i de senere år (jeg er 24 idag) at mit BMI har været helt oppe på 18-20.

Jeg har nu efterfølgende fundet ud af, hvor skadeligt det er for kroppen at have været så langt nede i vægt og ved, at kroppen tærer på organerne og bl.a. også på hjertet for at kunne holde sig igang. Jeg er derfor gået hen og blevet ret bange for, om jeg kan have forvoldt nogle uoprettelige skader på min krop, fra dengang? Jeg har bl.a. hørt at hjertet kan tage kronisk skade af at man har været udsultet så længe.

Jeg er/føler mig sund og rask idag - men jeg ville virkelig gerne finde ud af, om jeg mon har gjort skade, fx på mit hjerte. Kan man mon på nogen måde finde ud af det? Min menstruation forsvandt selvsagt også dengang og jeg begyndte derfor på p-piller som 15-16 årig, for at få sat det kunstigt sat igang igen. Jeg har taget dem lige siden, men vil nu prøve at holde pause for at se, om min menstruation fungerer naturligt. Jeg frygter lidt at min krop har taget permanent skade på den konto og at jeg måske ikke kan blive gravid længere. Har før taget snakken med min læge, men hun er utrolig uhjælpsom og sagde, at det vil jeg jo først finde ud af når jeg engang skal have børn og til den tid kan jeg "bare" få noget fertilitets-hjælp til det!? Øh nej tak, jeg vil da meget gerne kunne blive gravid den naturlige vej og vide, at det er muligt at jeg i fremtiden rent faktisk er i stand til at få børn!

Har andre herinde haft anoreksi og ved I om jeres kroppe har taget varig skade den dag idag? På jeres hjerte, fertilitet mm?
9 år24. marts 2015 kl. 14:20
#2
Hvor meget har du læst selv om evt. langtidsskader? + "how to reverse the effects of anorexia"
Kære Kathrine7000 - blev meget berørt af din bekymring over mulige permanente skader.
Og MEGET vred over din uhjælpsomme læges uprofesionelle adfærd! (Hvad med at skifte læge?)
Din bekymring er jo særdeles relevant.


Hvis jeg var dig, så ville jeg gøre en stor indsats for bedst mulig "damage control".

Man kan i hvert fald selv gøre en indsats for at mindske risikoen for knogleskørhed, gøre masser for at styrke knoglerne. Magnesium, calcium, D vitamin og ikke mindst vitamin K2 skal der jo til. Plus "knoglebelastende" motion. (Undgå selvf. kaffe, cigaretter).

Fremover være RIGTIG god ved mig selv... god og lødig kost. Ekstra vitaminer og mineraler - så kroppen har alle byggestene ved hånden for "reparationsarbejde".. Sove rigeligt.

Jeg håber nogen med egne erfaringer omkring problematikken vil skrive et svar.
Ønsker dig alt godt for fremtiden!






9 år1. april 2015 kl. 23:55


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });