Hjælp - vask af ny kjole med røglugt !

Du læser en tråd i debat > off topic

#1
Hjælp - vask af ny kjole med røglugt !
Hej alle,

Min onkel og jeg giver hinanden julegaver i januar i stedet for december. Han vil så gerne give mig tøj, så som regel er det en kjole fra Ellos eller Zalando etc., jeg får. Jeg er vild med Anna Field kjoler, og derfor er det denne gang, sådan én, der kommer.

Desværre ryger min onkel temmelig meget, og selvom de ofte er pakket ret godt ind fra leverandøren i en plasticpose, STINKER de af røg, da de jo har været hjemme hos ham først. Den sidste jeg fik, var fra Ellos, og da jeg havde vasket den 2 gange på det program, den kunne tåle (30 grader), lugtede den stadig. Jeg prøvede så en 40 graders finvask, men så kom den så meget ud af facon, at den døde. Den var også lidt sart, men røglugten var slem.

De Anna Field kjoler jeg har, er af god kvali, synes jeg, men også de kan kun vaskes på 30 grader. Har I noget bud på, om jeg kan give kjolen noget, inden jeg vasker den (lægge den i eddike eller noget?), eller skal den hænge ude i den friske luft i 2 uger, eller? Nogle gode bud???

På forhånd tak.

Karlslunde
9 år9. januar 2015 kl. 08:18
#2
Hvis mit tøj har været udsat for røg, hænger jeg det ud under vores halvtag i en dags tid. Det plejer at hjælpe. Et andet godt råd er at hænge det i badeværelset og tage et dejligt, langt varmt bad, så det hele damper til (win-win)
9 år9. januar 2015 kl. 10:30
#3
Tak, Lovely - jeg tror, jeg prøver begge dele faktisk! :)
9 år12. januar 2015 kl. 10:33
#4
hej frys dem ned i fryser, lyder dumt men hjælper med lugten. en to dag i frysern og lugten er væk.
8 år11. januar 2016 kl. 14:51


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });