Rygestop

Du læser en tråd i debat > off topic

#1
Rygestop
Hejsa...
Jeg ved godt denne side har noget med mad at gøre. Men jeg sigter efter en sundere livsstil, og det betyder også at jeg vil kvitte smøgerne. Jeg vil være total sund, jeg vil ikke ødelægge min krop mere. Jeg bliver 30 her den 9 November, så jeg synes det er på tide at gøre noget godt for sig selv.
Jeg har 3 dejlige børn på henholdsvis 3-6-8 år, og jeg vil gerne være et rigtig godt forbillede.
Nu har jeg jo ødelagt mig selv med fedme og rygning, og jeg syns ikke det er fair at de også skal trækkes med ned...

Jeg har prøvet hypnose til at kvitte smøgerne og E cigaretter, tyggegummi, pastiller og piller, desværre er der ikke noget der har virket for mig....

Har i nogle gode råd?????
Stine
11 år11. oktober 2012 kl. 08:49
#2
re: Rygestop
Hej,

Jeg er selv lige stoppet med at ryge.... Har du prøvet de piller du kan få ved lægen? Champix? Dem tager jeg og jeg syntes de er skide effektive... Tænker slet ikk på smøger mere...
11 år12. oktober 2012 kl. 08:51
#3
re: Rygestop
Hej Ninemor

Jeg er stoppet for 3 måneder siden, uden hjælp fra diverse hjælpemidler. Jeg er 43 år og har røget siden jeg var 17... skræmmende mange år.

Mit hjælpemiddel har været: "jeg vil ikke styres af min reptilhjerne" ...

Det lyder umuligt, men hver gang jeg har haft lyst til en cigaret, har jeg helt rationelt vurderet om den ville hjælpe. Hver gang er jeg kommet frem til at det vil den ikke!! Cigaretter hjælper os ikke... de beroliger ikke... de fjerner ikke vores problemer og stress.

Tag de 5 minutters pause i gården som du plejer, bare uden cigaretten - det har samme effekt.

Lad din intelligens vinde over reptilhjernen...

En dejlig bonus er, at jeg ikke længere lugter som et gammelt askebæger. For lad os sige det som det er, rygere lugter! Uanset om de ryger lidt eller meget, inde eller ude!!

Gi den gas.... du kan sagtens det her!

Ikke ryger hilsen fra Betty Boop

11 år12. oktober 2012 kl. 09:07
#4
re: Rygestop
Jeg har desværre ingen gode råd, da jeg selv prøver at stoppe med at ryge.
Det er fire dage siden jeg sidst har røget, og jeg kan bestemt godt mærke at jeg savner det ;)
Jeg er sulten som aldrig før, og det er vist ikke engang fordi jeg bare tror jeg er sulten, min mave knurrer konstant så jeg er vist næsten nødt til at spise hvergang jeg normalt ville have røget :/ Så lige nu går der rigtig mange gulerødder til da jeg jo heller ikke vil tage på igen.

Hvem der dog bare aldrig var startet på det pjat ;)
11 år12. oktober 2012 kl. 15:31
#5
re: Rygestop
Jeg har ikke selv prøvet at stoppe med at ryge (er aldrig begyndt, heldigvis), men jeg har hørt om flere der har haft held med at lave en 'pulje' til de penge de normalt ville bruge på smøger.
Altså: Find ud af, hvor mange penge du bruger til smøger i øjeblikket, lav en 'konto' (en 'rigtig', en opsparing, et papir/regneark eller en sparegris - afhængig af, hvad du mener vil være bedst) med beløbene, og sæt så de penge af (du ELLERS ville have brugt på smøger), til noget for dig selv. Det kan være en ferie, massage, tøj.. Giver en god tanke for, hvad pengene ellers ville kunne gå til :)

Og så gælder det vel også om at finde ud af, om en kold tyrker eller nedtrapning er bedst? :)
11 år12. oktober 2012 kl. 16:07
#6
re: Rygestop
Jeg stoppede med at ryge for lidt over et år siden. Jeg brugte forskellige strategier fra forskellige ideer om rygestop men kan især anbefale bogen "endelig ikke-ryger" af Allan Carr (hvis man kan se bort fra den amerikanske tone bogen er skrevet i, så har han bare fat i nogle af de helt essentielle psykologiske faktorer der gør det svært at stoppe med at ryge. Og jeg har faktisk også brugt nogle af hans principper i forbindelse med mit vægttab.

Derudover kan jeg anbefale at ligge de peng du sparer på at ryge til side til diverse belønninger, forkølelser af dig selv og evt. din familie. Det har også motiveret mig meget, og jeg har brugt pengene i forbindelse med belønninger til mig selv i mit vægttab så det er rent win-win

Og sidst men vigtigst af alt: Så gør op med dig selv HVORFOR du vil stoppe med at ryge. Skriv det ned og ovrevej det grundigt. Så er det nemmere at stoppe sig selv de gange hvor man især i starten har svært ved at modstå trangen. Kan dog love at det bliver lettere med tiden - selvom det selvfølgelig ikke hjælper meget lige når man står i det. Men når man har forberedt klokkeklare argumenter for hvorfor man ikke skal give efter for trangen så er det lettere at vinde diskussionen med sig selv når det opstår :)

Held og lykke med din proces om en sundere livsstil. Jeg ønsker dig al held og lykke og kan kun sige for mig selv at det virkelig er uvurderligt hvor meget ekstra livskvalitet det kan give når man vælger at prioritere sig selv højest og ændre sin livsstil det det bedre :D
11 år13. oktober 2012 kl. 13:42
#7
re: Rygestop
1000 tak for alle jeres gode råd. Champix pillerne har jeg hørt at de er sundhedsskadelige, så det tør jeg ikke. Og de skulle vist også være temmelig dyre :(

Det kunne godt være jeg skulle prøve med den bog der....

Jeg er virkelig meget forvirret lige nu, der er mange ting som roder rundt i hovedet på mig... Men stoppe med at ryge - det skal jeg bare!
11 år18. oktober 2012 kl. 09:53


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });