Slap hud

Du læser en tråd i debat > off topic

#1
Slap hud
Jeg er kun lige kommet i gang med kampen mod kiloene, men tænker en del på...
Hvis (NÅR) det nu lykkes for mig, at smide 30 kg, vil min krop så ligne noget fra en Horror-movie pga overskydende hud? Jeg er 38 år, og regner ikke med, at huden er helt så elastisk mere (Læs: kan følge med "tilbage")
Jeg er godt klar over, at fra et sundhedsmæssigt synspunkt, er overskydende hud absolut intet problem, men det er vel de færreste der tabet sig udelukkende for helbredets skyld? Vi skulle jo gerne ende med at at blive stang smarte pakker, ikk? ;)
Har nogen råd / erfaringer de vil dele?
15 år22. maj 2008 kl. 10:37
#2
re: Slap hud
Jeg viste min læge den hudflap jeg har ved maven og hun sagde at så længe man er under 40 år kan man godt nå at træne det lidt op.

Men ellers er der faktisk kun operation som hjælper - og det giver et snit hen under maven. Jeg sagde til hende at jeg kunne leve med lidt mave, jeg skulle helt sikkert ikke opereres. Men jeg er også gået fra at se forfærdelig ud (overvægtig) til at se normal ud med lidt løs, rynket hud. Jeg har ingen planer om at komme til at ligne en model.

Jeg er 39 år nu - 38 da min kur startede og jeg er 165 cm høj og har tabt mig 22,8 kilo. Da jeg var højgravid vejede jeg 100 kilo for små 5 år siden, så reelt har jeg været tykkere end de 81 kilo jeg havde ved kurens start. Så har du lidt data at sammenligne med.

Jeg synes du skal tænke på 3 ting - altså bortset fra det med helbredet:

1) Uanset overskydende hud eller ej, så ser du bedre ud når du har tabt dig. Mavehud kan skjules, det er meget sværere med store kinder og dobbelthager.

2) Hvis det ikke lykkes for dig at træne det væk - mavebøjninger for lige og skrå mavemuskler samt rygøvelser for ballancens skyld - så er en operation en mulighed som du ikke behøver tage stilling til endnu. Du kan altid senere finde ud af om du kan leve med hvad du ender op med eller ej.

3) Kender du det der med at man har taget en kjole eller et par små korte shorts på og så går en tur på en varm sommerdag? Efter kort tid så svider det på indersiden af lårene og bliver man ved at gå kan man blive helt hudløs - fordi lårene støder mod hinanden når man går. Når du har tabt dig, så vil det problem blive noget mindre (jeg ved endnu ikke af personlig erfaring om det helt forsvinder, men det håber jeg sandelig). Det vil sige at du kan komme afsted i meget mere fikst sommertøj uden at skulle sikre dine lår med cykelshorts eller tights. Uanset løs maveskind eller ej, så vil du få adgang til at kunne bruge en masse nyt tøj der er smart. Og så betyder lidt mave ikke noget - når bare sidedellerne bliver indenfor toppen ;-)
15 år22. maj 2008 kl. 13:08
#3
re: Slap hud
jeg har for et par år siden fået fjernet overskydende maveskind... og kan fortælle det er altså ikke "bare sådan"...

til min historie hører at jeg er blevet opereret i maven 4 gange inden min maveskindsoperation, og de to af gangen har jeg været snittet op på "langs" altså fra 5 cm over navlen, til skambenet.... den sidste gang havde de syet mig "skævt" sammen, så min ene side af maven hang 2 cm lavere end den anden, og hele maven var inddelt i 4 etager.... samtidig havde de fjernet hele min tyktarm, så mine mavemuskler sidder en smule dybere end på de fleste, så den løse hud var ikke voldsomt synlig, men meget generende for mig....

operationen er en drøj omgang (dog ingenting i forhold til mine andre operationer fordi den er mere overfladisk) og man skal påregne sygemelding igennem et stykke tid....

om huden kan trække sig med tilbage kommer helt an på hvordan du er bygget og hvordan din hud er.... en ting jeg typisk ser og hører, er at hvis man har mange strækmærker så er sansyneligheden for at huden kan trække sig tilbage mindre.....
15 år22. maj 2008 kl. 13:37
#4
re: Slap hud
Skulle jeg nå mit mål, med løs hud, ville jeg formentlig være ovenud lykkelig for at have smidt 30 kg - løs hud eller ej :) Tak fordi du mindede mig om det, iacob :)
Jeg har fået foretaget kejsersnit for 9½ år siden, og har ladet mig fortælle, at man ikke skal have lavet maveløft, når man én gang er blevet opereret i de regioner (blodforsyningen vil altid være lidt nedsat osv) da resultatet med stor sandsynlighed ikke bliver som forventet.
Så det var egentlig ikke operation som sådan jeg tænkte på.... (men hvem ved)
Tak for dine "tal" iacob. Jeg er ca samme alder og højde som dig, så de er yderst hjælpsomme.
Kender absolut godt til "brandsår" på indersiden af lårene - øv. Flovt og smertefuldt. Næste sommer er det forhåbentlig en saga blot :)
Vil forsøge at fokusere på lidt mere positive ting end: bryster uden "fyld" mormor-arme+lår samt hængemave ;) Det er vist også at tage sorgerne på forskud.
Tak for dine erfaringer, Ladymis. Jeg har desværre en hel del strækmærker på maven, så mon ikke jeg lige så godt kan ruste mig til en hængemave? Men hængemave gemt bag smarte bukser / kjoler / toppe :)
15 år22. maj 2008 kl. 15:03
#5
re: Slap hud
Efter at jeg har tabt 17 kilo synes jeg faktisk at jeg kan fornemme at maveskindet nok skal følge med ind på et tidspunkt. Jeg tror det er herinde jeg på et tidspunkt læste noget med at det bare tager længere tidfor huden at følge med. Altså efter et vægttab kan det godt hænge lidt løst - det gør mit også uden dog at hænge i folder. Men jeg satser på at huden langsomt følger med indad. Nu er jeg også begyndt på meget mere træning incl. maveøvelser og dem er man nok nødt til at lave nogle af for at hjælpe maven lidt på vej.

Held og lykke med vægttab og hud osv.
15 år23. maj 2008 kl. 11:35
#6
re: Slap hud
Da min svigermor for et par år siden tabte ca. 15 kilo sagde hendes læge til hende at det tog ca. 1 år for huden at stramme sig op til den tilstand som den ville blive i. Så det er her tålmodigheden skal komme på en prøve.
15 år25. maj 2008 kl. 18:28
#7
re: Slap hud
Hm... jeg ved ikke om det bare er indbildning, men jeg synes faktisk det har hjulpet på min maveskind allerede. Jeg har også været 2-3 måneder om de sidste kilo så maven har jo haft 2-3 måneder at rette ind i allerede.

Og så laver jeg da mave- og rygøvelser en 1-2 gange om ugen (det burde være hver dag men... jeg prioriterer cyklen og så får jeg ikke lige det andet gjort).
15 år25. maj 2008 kl. 20:40
#8
re: Slap hud
Ja, tålmodighed - det er jo nok den det kniber med :)
Har også grinet højt af mig selv, for at have startet denne tråd, når jeg først lige er gået i gang med at tabe mig ;) Jeg kan love jer for - lige nu er intet løst / slapt - er udspilet som en spærre-ballon .-p
Men man har vel lov til at drømme, ikk?
Tror der er meget rigtigt i hvad din svigermors læge sagde - det tager tid for huden at følge med tilbage...
Skønt, at du mærker forbedringer, iacob - det giver mig håb & blod på tanden - tak.
15 år26. maj 2008 kl. 09:33
#9
re: Slap hud
Ja bare rolig. Jeg tror faktisk sådan noget hud er fantastisk til at indrette sig. Bare se hvordan gravide maver trods alt bliver mindre ret hurtigt og manveskindet næsten i hvert tilfælde følger med.

Hov fik jeg skrevet at jeg lavede maveøvelser - det har jeg vist ikke været så god til. Men til karate laver vi da lidt. Men jeg må sætte ind med maveøvelser hjemme også.
15 år1. juni 2008 kl. 20:59


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });