Køb af fedtprocent måler

Du læser en tråd i debat > motion


#1
Køb af fedtprocent måler
Jeg har et energi underskud på mellem 600-1000 kcal om dagen, men alligevel tager jeg på.
Jeg går en del ture og styrketræner, så jeg omdanner nok fedt til muskelmasse.
Dog vil jeg gerne vide lidt mere om dette, og overvejer derfor at købe en fedtprocent måler. Hvor kan jeg få fat i sådan en?
Det skal ikke være en vægt, da disse ikke måler præcist nok.
17 år6. december 2006 kl. 10:22
#2
re: Køb af fedtprocent måler
Hvis du har et energiunderskud på 600-1000 kcal om dagen, kan du umuligt tage på. Så vidt jeg kan se, er der så to forklaringer: 1. Du har ikke taget på, selv om vægten viser det. Det kan skyldes mave- og tarmindholdet, der kan variere en del fra dag til dag, væskebalancen i kroppen eller din badevægt, der måske ikke vejer helt præcist. 2. Hvis det er en tendens over længere tid, at du ikke taber dig (men endda tager på) med et formodet energiunderskud på 600-1000 kcal om dagen, må forklaringen desværre nok være, at du ikke har det energiunderskud, som du tror, du har. Det kan så igen skyldes, enten at du undervurderer dit madindtag, eller at du overvurderer dit energiforbrug. Hvis du vejer din mad præcist og taster alt ind i programmet her, burde det første jo være udelukket. Men måske forbrænder du ikke så meget, som programmet beregner. Forbrændingen er meget individuel, og forskellige personer med samme højde, vægt, alder, køn og aktivitetsniveau forbrænder desværre ikke alle lige meget. Det kan blandt andet skyldes forholdet mellem fedt og muskler i kroppen, men kan vist nok også være genetisk betinget. Hvor meget beregner programmet dit energiforbrug til pr. dag? Jeg kender dig jo ikke, men i princippet er det nok muligt, at du kun forbrænder omkring 2000 kcal pr. dag, også selv om du går ture og styrketræner. Endelig kan et lavt energiforbrug jo skyldes en stofskiftesygdom, men det er vist heldigvis meget sjældent.

En anden ting er, at hvis du virkelig er i kalorieunderskud, så omdanner du nok næppe fedt til muskler. Styrketræning er rigtig godt til at vedligeholde muskelmasse undet et vægttabsforløb, men kroppen har meget svært ved ligefrem at danne muskler, hvis den er i energiunderskud. Jeg mener, det er en misforståelse, at et manglende vægttab ved kalorieunderskud kan forklares med, at man danner muskler, som jo er "tungere" end fedt (større massefylde). Er du i energiunderskud, kan du hverken danne fedt eller muskler. Er du derimod i energibalance, kan du være i gang med at omdanne fedt til muskler og dermed blive mindre i cm, men ikke nødvendigvis lettere i kilo. Hvis du tager på, er du nok i energioverskud, men hvis du samtidig motionerer mere, end du plejer, forøger du nok også din muskelmasse, og det vil jo gøre det nemmere for dig at tabe dig senere.

Sikke en lang smøre, og så svarer jeg ikke engang på dit spørgsmål - det kan jeg nemlig ikke. Jeg ved ikke, hvor det er bedst at købe en fedtprocentmåler, men jeg har hørt, at kun de allerdyreste er nogenlunde pålidelige. Jeg har selv fået målt min fedtprocent i mit fitnesscenter, hvor de har rimeligt avanceret udstyr. Det tror jeg, de fleste centre har nu om dage, og hvis du ikke er medlem, vil de måske gøre det alligevel mod betaling. Du behøver jo ikke at få det gjort så ofte, for da fedtprocenten alligevel kun forandrer sig ret langsomt, ville jeg i hvert fald ikke få andet end frustrationer ud af at måle den hele tiden.

Held og lykke med det hele.
17 år7. december 2006 kl. 09:17
#3
re: re: Køb af fedtprocent måler
Den beregner mig energiforbrug til 3201 hver dag. Jeg vejer hvert gram jeg spiser og drikker. Desuden indtaster jeg jeg min motion som gang 5km/t selvom den mere er frisk gang/jogging. Jeg har en dyr vægt som gerne skulle være præcis. Og jeg vejer mig altid samme tidspunkt på dagen.
Det skal siges at jeg tager kreatin og proteinpulver til min træning. Men det skulle ikke gøre nogen forskel da det også bliver indtastet.
17 år7. december 2006 kl. 10:07
#4
re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Hmm. Det er jo irriterende at taste alt ind for at være sikker på at være i kalorieunderskud og så alligevel ikke tabe sig. Hvis det er over nogle få dage, ville jeg ikke ændre noget, men forsøge at vente tålmodigt, hvor svært det end er. Hvis det er over længere tid, ville jeg gå ned i kalorieindtag. Når dit beregnede ernergiforbrug er 3201 kcal og dit daglige kalorieunderskud er på 600-1000 kcal, må du indtage 2200-2600 kalorier om dagen. Nu ved jeg jo ikke, hvor heftigt du dyrker styrketræning, men hvis du går ned på 1800-2000 kcal, vil jeg mene, at du stadig kan få protein nok fra kosten, og så ville jeg skære kreatin og proteinpulver væk. Jeg skal dog skynde mig at sige, at jeg ikke selv har nogen som helst erfaringer med hverken det ene eller det andet. Jeg styrketræner selv, men nok i (meget) mindre omfang end du, og jeg når nemt op på 80 g protein med et kalorieindtag på mellem 1200 og 1500 kcal om dagen, Jeg mener, man skal have 1 gram protein pr. kilo kropsvægt og gerne halvanden, hvis man dyrker intensiv styrketræning. Mine foretrukne proteinkilder er magert kød, især fra fjerkræ, Nettos/Føtexs fromage frais fra Nicolait eller Karolines med et proteinindhold på 8 g og kun 50 kcal pr. 100 g (god blendet med frosne jordbær og lidt sødemiddel), Cheasy hytteost 1,3% med 11 g protein og 70 kcal pr. 100 g, torskerogn og fisk i alle former. Jeg får også en del protein fra mælk og Cheasy yogurt og ost og nogle gange æg. Bønner og linser skulle jo være fantastiske, men er ikke lige min livret. Det virker for mig at spise proteinrigt og holde kalorieindtaget under 1500, men jeg mener ikke, at der er én rigtig måde at tabe sig på - mennesker er forskellige. Jeg håber, din vægt snart makker ret.
17 år7. december 2006 kl. 11:30
#5
re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Man skal have mellem 2-2,5 g protein pr kg kropsvægt. Jeg tager også kun protein så det passer med min kropsvægt. Det meste får jeg igennem min kost.
Jeg er langsom begyndt at tabe mig lidt, så det går den rigtige vej nu :)
17 år8. december 2006 kl. 10:26
#6
re: re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Det er meget protein! De mængder kunne jeg ikke nå op på under en kaloriebegrænset diæt. Jeg tror nu også, at det ofte er folk, der sælger proteintilskud, der mener, at man skal have så meget. Nordiske Næringsstofanbefalinger anbefaler elitesportsfolk med intensiv træning at indtage mellem 1,4 - 1,8 g protein pr. kg kropsvægt pr. dag, og alle andre en del mindre. Men hvis du trives med det og endda begynder at tabe dig, er der jo ingen grund til at ændre noget. Man mener vist ikke længere, at for meget protein kan skade nyrerne, men hvad med knoglerne? Er der ikke noget med, at for meget protein øger udskillelsen af calcium, eller er det også blevet modbevist?
17 år8. december 2006 kl. 10:55
#7
re: re: re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Har ikke rettet mig efter producenten at produktet, for de vil jo helt sikkert have at man skal bruge deres produkt. Men bruger diverse træningsider på nettet.
Bl.a. står der noget i dette link:

(et forældet link til bodybuilding.dk er blevet fjernet)
17 år11. december 2006 kl. 22:43
#8
re: re: re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Har ikke rettet mig efter producenten at produktet, for de vil jo helt sikkert have at man skal bruge deres produkt. Men bruger diverse træningsider på nettet.
Bl.a. står der noget i dette link:

(et forældet link til bodybuilding.dk er blevet fjernet)
17 år11. december 2006 kl. 22:45
#9
re: re: re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Har ikke rettet mig efter producenten at produktet, for de vil jo helt sikkert have at man skal bruge deres produkt. Men bruger diverse træningsider på nettet.
Bl.a. står der noget i dette link:

(et forældet link til bodybuilding.dk er blevet fjernet)
17 år11. december 2006 kl. 22:45
#10
re: re: re: re: re: re: re: Køb af fedtprocent måler
Hov. Det fik jeg da sendt et par gange :)
17 år11. december 2006 kl. 22:49



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });