Flad mave

Du læser en tråd i debat > motion


#1
Flad mave
Jeg har fundet en rigtig fin maveøvelse for kvinder. Efter fem børnefødsler har jeg prøvet næsten hvad som helst for at få maven i form efter fødslerne. Jeg synes, det er meget svært at ramme området mellem navle og skamben med liggende maveøvelser.

Nu har jeg fundet på at lave stående maveøvelser. Det er nemmere at huske, når man kan træne sin mave mens man børster tænder eller vasker op. Og så er det nemmere at finde mavemusklerne når man står op, i stedet for at træne hoftebøjerne, som man let kommer til, når man har en svag mave.

Hvordan gør man?
Man står med ryggen i en naturlig stilling. Man må IKKE trække numsen ind under sig og rette lændesvajet ud, for så bruger man netop hoftebøjerne til øvelsen og ikke maven.

Under hele øvelsen skal man lukke sin bækkenbund og trække navlen ind, samtidig med at man holder ryggen i en naturlig stilling. Dette aktiverer de tværgående mavemuskler.

For at træne de skrå mavemuskler, vugger man hoften fra side til side - gerne til noget frisk musik. Gør man det rigtigt, kan man mærke maven arbejde.

For at træne de lige mavemuskler, forsøger man at trække sit skamben op, men holder igen, så det IKKE bevæger sig. Det kan man også gøre til musik.

Husk - for at maven skal blive flad, er det meget vigtigt at trække navlen ind og lukke bækkenbunden under hele øvelsen. Ellers risikerer man at få en fin stærk mave, som stadigvæk er løs. Efter en fødsel eller overvægt, er den vigtigste mavemuskel at træne korsetmusklen (de tværgående mavemuskler). Formålet med at træne de skrå og de lige mavemuskler, er at udfordre korsetmusklen til at holde sammen på maven, mens musklerne arbejder. De skrå og lig mavemusklers formål er ikke at holde maven flad, men at bøje og dreje overkroppen.

Hilsen Asta Elise
18 år3. april 2006 kl. 10:46
#2
re: Flad mave
Jeg vil supplere med at sige at det under alle omstændigheder er vigtig at træne korsetmusklerne, for hvis ikke de bliver trænet kan man lave alle de maveøvelser man vil uden at det hjælper. De traditionelle mavebøjninger kan i så fald faktisk give større mave, for muskler der trænes statisk bliver større og det gælder også mavens muskler
18 år3. april 2006 kl. 13:09
#3
re: re: Flad mave
Jeg lærte mig engang at træne Callanetics. Her er nogle virkelig effektive øvelser for den lige mavemuskel. Desværre fik jeg ikke ordentlig fat i min korsetmuskel og resultatet blev, at jeg blev så stærk på forsiden af maven, at jeg nærmest blev krumrygget, når jeg sad ned, men min mave lignede sig selv.

Jeg har lavet de stående maveøvelser i omkring to uger nu. Her kan jeg se, at min mave ændrer facon. Jeg har en hudfold over et gammelt kejsersnit ar. Denne fold er ved at rette sig ud og den lille mave under navlen er begyndt at strutte lidt, i stedet for at hænge.

Hilsen Asta Elise



m en der går og luger i en roemark dagen lang.
18 år3. april 2006 kl. 13:22
#4
re: re: re: Flad mave
Den lille tilføjelse?

Hovsa! Jeg var vist ved at skrive noget om, at man kan komme til at blive krumrygget ligesom en gammel landbokone, som har luget roer dagen lang siden hun var barn. Hun bruger jo den lige mavemuskel til at krumme sammen, så hun kan nå ukrudtet.

Hilsen Asta Elise
18 år3. april 2006 kl. 13:25
#5
re: re: re: re: Flad mave
Kan det virkelig passe, at jeg kan komme af med min mave? :oD

Jeg har vejet 135kg og blev på daværende tidspunkt opereret med kejsersnit, hvilket betød, at min mave HÆNGER nu godt 50kg efter...jeg kalder den for min "fødepose", da den reelt set er en pose af hud, dog stadig med fedt i (vejer indtil videre 86kg).

Jeg har faktisk næsten opgivet at få en fladere mave, da posen nærmest hænger fra hofte til hofte....

Kan de ovenover omtalte øvelser mindske denne? :oD

Jeg dyrker desuden motion alle hverdage, startende fra i sidste uge:

dagligt;

12km gang/løb

skiftende:

Pilates,

Dynamisk yoga,

MaveBalleLår...
18 år4. april 2006 kl. 19:18
#6
re: re: re: re: re: Flad mave
Hej Maya Louise!

Jeg har også sådan en hudfold efter et kejsersnit, som det du beskriver - og det er netop denne hudfold som er blevet fastere og betydelig mindre dyb efter to uger. Jeg er spændt på at se min mave om tre måneder - og jeg vil selvfølgelig meget gerne høre om øvelsen virker for dig også.

Hilsen Asta Elise
18 år4. april 2006 kl. 20:33
#7
re: re: re: re: re: Flad mave
Hej Maya Louise.

Den pose af hud du beskriver kan du ikke træne væk. Det er din hud der har været strukket for meget, den har derved mistet sin elastisitet.

Jeg har netop fået fjerne min overskydende hud efter en enorm graviditet. Fik også mine mavemuskler syet sammen , da de var skredet.

Har efter graviditeten dyrket meger arobic, mave, baller, lår, callenetic o.s.v. jeg var endog nede og veje 62 kilo alligevel havde jeg to poser af overskydende hud på mine hofter. Nu 16 år senere og lidt flere kilo på - har vejet 78, vejer nu 68 , har jeg netop fået alt det løse skind fjernet på et kommunehospital - henvist af egen læge. Det er en drøj tur, men jeg er sikker på jeg til sommer kommer i bikini ( ikke set siden 1986)

Jeg skriver ikke dette for at tage modet fra dig for selvfølgelig kan du træne dine muskler, men de sidder jo under den løse hud. Maven kan altså godt blive fin flad, men med det løse skind på.

hilsen snartslank
18 år5. april 2006 kl. 12:11
#8
re: re: re: re: re: re: Flad mave
Jeg ved heller ikke, hvor langt jeg kan nå med målrettede maveøvelser - men nu prøver jeg nogle måneder og ser hvad der sker.

Da jeg kun kan arbejde med muskler og ikke ændre huden direkte, som man gør ved en operation, kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke mavemuskler, lægen rettede på hos dig. Fik du at vide hvad de hed?

Hilsen Asta Elise
18 år5. april 2006 kl. 18:27
#9
re: re: re: re: re: re: re: Flad mave
Hej Asta Elise.
Jeg tror det er de lige mavemusler. Det er dem der er hæftet i midten helt oppe under brystet og går til skambenet.
Det første jeg mærkede da jeg vågnede fra narkosen var mine mavemuskler - det var som om jeg havde lavet alt for mange maveøvelser ;-)

knus snartslank
18 år5. april 2006 kl. 20:24
#10
re: re: re: re: re: re: re: re: Flad mave
Hej Snart Slank

Jeg har været ved at læse om maveskindsoperationer - og det ser ud til at man kan få syet de lige mavemuskler sammen, hvis de er gledet fra hinanden. Så det må være det du har fået gjort.

Der er ikke nogle klinikker som udelukker at motion kan afhjælpe problemet for nogle. Som jeg læser det, ser de operation som en mulighed i tilfælde hvor motion og vægttab ikke har virket.

Jeg kan se at det kræver sit at få foretaget operationen. Held og lykke med resultatet og god bedring undervejs!

Hilsen Asta Elise
18 år6. april 2006 kl. 13:49



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });