Lus i skindpelsen

Du læser en tråd i debat > madital.dk

#1
Lus i skindpelsen
Kære Lone
Jeg har brugt “mad i tal” i flere år, on and off, og er glad for programmet.
Men det er blevet meget svært at flytte på min vægt det seneste år.
Jeg har også kæmpet med noget skidt humør dette forår, og min læge sagde: “ Du er ikke deprimeret, du har ikke en depression, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, - men det hjælper ofte på humøret, at tabe sig.” Derfor fik jeg lov at prøve den nye vægttabsmedicin fra Novo Nordisk; semaglutid, som egentlig først frigives i Danmark til efteråret . ( det er ikke fordi den ikke er godkendt, men fordi der skal bygges en fabrik til en forventet kæmpe efterspørgsel). Det hedder sig, at den er til type 2 diabetikere, hvilket jeg overhovedet ikke er, men for sytten da,…..den virker! De første par uger fik jeg kvalme og var meget træt, men kvalmen gik over og trætheden er blevet mindre. Jeg får bare meget mindre appetit af den og det medfører et vægttab på 1/2 - 1 kg om ugen. Jeg får mindste dosis 0,25 mg/uge. Jeg nærmer mig 10 tabte kg og tænker at fortsætte med 10 mere.
Jeg synes det ville være bedst, hvis jeg kunne tabe sig alene med kost og motion regulering, jeg må bare sige, at det virkede ikke det seneste år for mig. Jeg spiser sundt, jeg får nogen motion, men når der slet ikke sker noget med vægten i lang tid, er det virkelig svært at fastholde motivationen uge efter uge. Med medicinen skal jeg kun tage beslutningen een gang om ugen, nemlig søndag, når jeg injicere stoffet. Jeg bliver ikke slået ud af min person-vægt, fordi der ikke sker noget flere dage/uger i træk, for stoffet er taget og virker.
Det føles som endelig at blive set, i dette vægt-helvede, efter mange, mange års kamp. Ja, jeg er helt andægtig, når jeg tager den næste dosis.
Jeg håber, at nå 85 kg, og så kunne holde den vægt uden stoffet om 3-4 måneder.
Jeg ved jo ikke, hvordan det vil gå, når jeg holder op med semaglutid.
Jeg skriver ikke dette for at sætte lus i skindpelsen på programmet, for det er bestemt godt, men jeg tror, at semaglutid, og de andre nye vægttabsmediciner, der er på vej vil blive en stor støtte for mange mennesker, som har brugt år på denne vægt kampplads, og som trænger til at mærke en anerkendelse fra systemet, af at det med at tabe sig er svært. Derfor har lyst til at dele mine foreløbig meget gode erfaringer.
Der vil helt sikkert være brug for støtten fra dette program når vægten skal fastholdes.
Kh Bodil , som ellers ikke har meget til overs for medicinalindustrien og ikke er betalt af Novo😉
1 år4. juli 2022 kl. 20:49
#2
nysgerrig
......bare en undren: Du skriver ikke noget om hvad din læge ellers har forsøgt først, for at at hjælpe dig med at opklare hvorfor du ikke kan tabe dig. Det beskrevne lyder som om han/hun slet ikke har taget f.eks. blodprøver og checket for stofskifteubalance (For lavt stofskifte gør man ikke kan tabe sig), og andet, f.eks. mangel på næringsstoffer, kan også gøre at vægttabet går i stå. Det ville altid være min læges førsteprioritet at udelukke en fysisk årsag til et fysisk problem. Det kan være det er undersøgt, men det beskriver du ikke noget om. God aften.
1 år4. juli 2022 kl. 21:41
#3
Jo, der er taget mange blodprøver…fine tal på stofskiftet, vitaminer, mineraler, meget fint kolesterol, ingen sukkersyge, men min arv er helt sikkert en belastning; en lang række af for tykke damer!
1 år4. juli 2022 kl. 21:44
#4
- Dejligt at høre - altså at din læge passer sit arbejde :-)
1 år4. juli 2022 kl. 21:46
#5
Min læge…er ikke helt almindelig! Hvis der går længe imellem at jeg besøger ham, kan han finde på at ringe og spørge om jeg er ok! Det er nok ret sjældent.
1 år4. juli 2022 kl. 23:36
#6
Hej - jeg er meget nysgerrig og spændt på hvad der sker når du holder op med at tage medicinen. Jeg synes at kunne huske at det var noget man skulle fortsætte med for ikke at tage på igen. Hvis du kan holde vægten bagefter vil det være helt vildt. Det håber jeg virkeligt for dig. Hilsen Alinea
1 år12. juli 2022 kl. 09:42


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });