Kcal udregning i mine opskrifter

Du læser en tråd i debat > madital.dk

#1
Kcal udregning i mine opskrifter
Hej Lone - og andre der måtte vide svaret på mit spørgsmål...

Jeg har undret mig over noget ifb. med Kcal-udregning for ingredienser i en opskrift - før og efter bagning.....det er muligvis bare mig der ikke ved nok om madlavning...

Jeg bager for tiden muffins til dessert, og jeg har senest lavet en portion med 12 stk (selvfølgelig ens i str). Jeg indtaster at portionen gælder for 12 personer, dvs. 12 muffins.
Programmet har udregnet i min indtastede opskrift, at energien fylder 200 kcal pr. person/muffin. De færdigbagte muffins vejer ca. 75 g pr stk.
Nu fylder energien pludseligt kun 168 kcal pr muffin.....Kan det virkeligt passe, at der forsvinder lidt over 30 kcal under selve bagningen af dejen? Ikke at jeg er ked af det - selvfølgelig - vil bare være sikker på, at jeg ikke snyder migselv til at tro jeg ikke har indtaget så meget som jeg først regnede med....

På forhånd tak for jeres svar :-)
3 år15. december 2020 kl. 07:57
#2
Alternativ løsning...
......jeg tror selv at det må være en anelse fordampet væde, der gør at muffins'ne har tabt sig lidt i vægt når de kommer ud af ovnen, for kcal indholdet må vel være det samme, selvom kagen fylder mindre?

Ubagt skulle dejen veje 1075 g. ialt, og delt med 12 giver det ca. 90 g. pr ubagt muffin (75 pr. bagt) - så det jeg kører med nu, er at indtaste kcal pr kage i ubagt form under "gem som ny mængde" - for at sikre at mit reelle kcal forbrug til aftenkaffen er korrekt noteret.........vel vidende, at min bagevægt ved, at de færdige kage kun vejer 75 g. pr stk.

- Men det lader jeg bare som om, at jeg ikke ved, at den ved - og på den måde kan både dagens kcal-regnestykke og min samvittighed gå op i en højere enhed alligevel 😉..........

Og da jeg hverken bager eller laver mad fra bunden særligt tit, så er der ingen grund til bekymring 😊
3 år16. december 2020 kl. 23:10


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });