Godt du spørger.
Den øverste streg viser i hvor høj grad den grønne og den røde streg ophæver hinanden. En fuldstændig ophævning (dvs. ingen totalstreg) betyder, at du har spist med en energitæthed som anbefales. 125 kcal pr. 100 gram.
Det der er bedst er egentlig, at du føler mæthed for de antal kalorier, som du kan spise under vægttabet. Jo mindre rødt og jo mere grønt du har - jo større mæthed. De fleste spiser med et for stort overskud af rødt - og det er der det ofte går galt med vægten, fordi vi stadig er sultne. Derfor kan det godt synes ret svært at lande på et overskud af grønt. Jeg vil nødigt sige, at det SKAL man for at tabe sig. Mæt-slank-balancen skal mere ses som en hjælp til at begrænse energitætheden (fordi du så vil få mere mad ned i maven). Helt nøjagtigt flere gram mad.
Så for vægttab vil primært gælde:
Bedst: mest grønt
Næstbedst: lidt rødt
Som de fleste spiser: meget rødt (briterne spiser med en energitæthed på 160 kcal pr. 100 gram ifølge en kilde, jeg har fundet)
Og anbefalingen er for at have et pejlemærke på, hvor vi generelt anbefales at ligge.
Under vægtvedligehold vil det være bedst med balance (dvs. lige meget rødt og grønt - eller med andre ord "ingen totalstreg"). Så får vi hverken for få eller for mange kalorier i forhold til, hvornår vi bliver mætte.
Men under vægttab vil vi gerne have få kalorier i forhold til, hvornår vi føler mæthed. Så sigt efter overskud af grønt, men mist ikke modet, hvis du ser en lille rød totalstreg og stadig føler mæthed :-)
Nogle gange synes jeg, at jeg får svaret lidt knudret. Jeg håber forståelsen alligevel træder frem, og at I spørger ind, hvor I synes det er uklart :-)
Mvh Lone
#2 af Lone (administrator)
Jeg har lige set video'en med mæt og slank og synes generelt den giver et godt prej. Men på et tidspunkt siger du at den øverste bar skal være så kort som mulig ???
Synes ikke helt jeg kan se logikken i hvornår den er lang vs kort.. Og hvordan hænger det sammen med/ hænger ikke sammen med farverne?
Så hvad er målet når jeg gerne vil smide kilo, overvægt af grøn, en kort grøn eller hvordan?