manglende sukkerarter i frugt

Du læser en tråd i debat > madital.dk

manglende sukkerarter i frugt
Hey.. Jeg opdagede at der, ifølge madital, ikke er noget som helst sukker i papaya. Jeg snakker selvfølgelig ikke om tilsat sukker, men sukkerarter som er naturligt i frugten.

Ifølge fødevaredatabanken, som står opgivet som kilde, er der dog 7,2 g sukkerarter. Jeg har ikke tjekket om dette er en generel fejl for alle frugter, men det bør måske rettes, hvis folk skal have nemmere ved at beregne deres daglige, samlede sukkerindtag (naturligt + tilsat)

Jeg rettede det gerne selv, men det har jeg vidst ikke mulighed for, medmindre jeg opretter det som en ny vare.

Ud over det, tak en god side der gør det nemmere at følge med i hvad man spiser :)
12 år17. februar 2013 kl. 22:15
re: manglende sukkerarter i frugt
Hej chibi_lego,

Det har du ret i. Mange tak for din besked.

Lige nu står alle varer fra fødevaredatabanken som om de ikke indeholder denne data, kan jeg se. Men det gør de, når man kigger på foodcomp.dk

Det vil jeg få rettet :-)

Mvh Lone
12 år17. februar 2013 kl. 22:45
Fantastisk! Tak for dit hurtige svar!

Ja, jeg var inde på foodcomp.dk (jeg googlede bare fødevaredatabanken og det var den der kom frem først, så jeg var slet ikke klar over at man kunne kigge flere steder).
12 år17. februar 2013 kl. 22:55
Foodcomp.dk har Fødevaredatabanken liggende på deres side. Så hvis man skal tjekke den oprindelige kilde, er det dem :-)

Mvh Lone
12 år18. februar 2013 kl. 18:02
Så er sukkerarter opdateret fra Fødevaredatabanken / foodcomp.dk :-)

Mvh Lone
12 år18. februar 2013 kl. 19:46
I øvrigt ... hvis du kigger på "mine grafer" > "detaljer mad" vil du kun se sukkerarter = 7g, hvorimod der på foodcomp.dk står 7,2g.

Det skyldes, at programmet her afrunder i tabellen for overskuelighedens skyld. Programmet benytter de præcise værdier (dvs. her 7,2) i sine totale beregninger.

Det kan fx ses ved at taste 1000g papaya ind som en test - så vil der stå 72g sukkerarter :-)

Blot for at undgå misforståelser i afrundingerne :-)

Mvh Lone
12 år18. februar 2013 kl. 19:54
Hey Lone!

Ja, jeg tjekkede lige og jeg kan se at det nu er opdateret. Det med afrundingerne har jeg lagt mærke til når jeg f.eks. bager og tilsætter kanel :P så fremgår der i "detaljer mad: 0g kanel". Jeg kan godt se det ville være fjollet hvis der stod 0,000006 g kanel ^^

Tak for det gode arbejde! :)
12 år19. februar 2013 kl. 21:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...