Intastning af egen vare

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Intastning af egen vare
Hej dejlige med mennesker(:
Jeg håber i nyder det gode vejr,

Jeg undrer mig lidt over, at når jeg taster noget rugbrød ind, hvor der på pakken står det har 175 kcal pr. 100 g at det så lige pludselig har 196 herinde på madital??
Det er det samme som hvis man tager 100g af Herkules rugbrød herindre fra og taster ind, står der 200 kcal? Når der altså kun er 180 pr. 100g!

har i andre også oplevet det??
Og er der nogen der kan give mig en forklaring på dette??

Tak(:
14 år25. juli 2010 kl. 21:09
re: Intastning af egen vare
Hej Superlakrids :-)

Energiberegning på varer er mere kompliceret end som så. Nogle gange er værdierne fundet ved fysiske forsøg, andre gange udregnet (og der findes endda forskellige forsøg og udregninger).

Jeg har fået dette spørgsmål rigtig mange gange, og det generer de enkelte brugere. For at fjerne den umiddelbare forvirring er jeg i gang med at lave det om, så programmet tager den eksakte værdi på pakken (i stedet for at regne ud for protein, kulhydrat og fedt på pakken, hvilket er den metode programmet gør nu).

Men dette tvivlsspørgmål vil altså blive fjernet engang i løbet af den næste måned.

Dog har producenterne stadig valgfrihed, så forvirringen er der stadig for næringsdeklarationer, men forvirringen bliver fjernet imellem brugeren og programmet her, da det så vil blive nøjagtig de samme værdier :-)

Det er i øvrigt derfor, at man i noget tid har skullet taste kj og kcal ind, når man opretter en ny vare ... disse tal bliver snart brugt :-)

Du kan i øvrigt se uddybende angående næringsberegninger i hjælp-filen :-)

Mvh Lone
14 år25. juli 2010 kl. 21:58
re: Intastning af egen vare
Okay :)
Tusind tak!!
14 år26. juli 2010 kl. 20:01

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...