Tomme kalorier

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Tomme kalorier
Jeg har svært ved at gennemskue hvad der er tomme kaloerier i.

Er der en tommelfingerregel for, hvordan man kan gennemskue det?
1 år16. april 2023 kl. 11:03
#2
.......Arrghhh det udtryk :-)
Begrebet "tomme kalorier" har irriteret mig så længe jeg kan huske - det er et skrækkeligt begreb, hvis du spørger mig! Aner ikke hvem der har opfundet det...
Personligt synes jeg det er uigennemtænkt at bruge ordet "tomme" som udsagnsord om kalorier - for det giver ingen logisk mening (det ville min ernæringslærer ikke give mig ret i, hahaha) , da alt - uanset hvad vi spiser - indeholder energi og dermed kalorier.....der findes ingen kalorier der er "tomme" :-)

......Jeg kan meget bedre lide ordet "Energitæt" - som betyder en vare er proppet med en usund mængde kalorier......Energitætte varer er alt det der typisk er meget sødt, meget fedt, og er en færdigvare, der kan spises næsten direkte fra pakken/posen/æsken.......Tommelfingerregel: alt det der smager "lækkert", og fabriksproducerede retter og madvarer, skal du være på vagt overfor, og læse næringsdeklarationen hvis du er i tvivl om hvor usund varen er.......det lækre er oftest det der desværre indeholder for meget energi(kalorier)......

Grøntsager og frugt er jo som udgangspunkt sundt - men man skal jo ikke spise for meget frugt pga. der er meget energi i, i form af sukker. F.eks. avocadoer er der meget fedt i, men spiser man dem med måde, så er det bestemt ikke usundt (indeholder mange sunde næringsstoffer)....det kommer an på mængderne.
1 år25. april 2023 kl. 18:20
#3
Slut med forbudt er der en bog der heder
Jeg har hørt den og jeg kan jo kun give forfatteren ret , vi skal bruge mere energi end vi spiser , og alt hvad “ der bliver forbudt at spise vil man som regel gerne ha “
49 uger20. maj 2023 kl. 17:45


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });