Gode opskrifter med kål

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Gode opskrifter med kål
Der er vist ikke så stor aktivitet herinde, men nu tænker jeg alligevel at jeg vil prøve at få samlet nogle gode opskrifter.

Jeg fandt jo ud af at jeg havde lidt svært ved den der mæt og slank balance, så tænkte jeg ville prøve at få arbejdet noget kål ind i kosten. Jeg elsker kål men er ikke den store kok (jeg gider ganske enkelt ikke), så mangler lidt noget inspiration.

Det må meget gerne være nemme og billige opskrifter. Og de må meget gerne kunne gemmes til dagen efter evt. fryses :)

Kom frisk :)

Jeg havde selv et lille eksperiment igang i dag, meget simpelt:

20 g smør
400 g hvidkål
en halv dåse hakkede tomater
Salt og peber

Kålen snittes i tynde strimler og smørret smeltes i en gryde. Kålen tilsættes og der røres indtil kålen er sunket lidt. Herefter tilsættes tomaterne og der røres godt rundt. Låg på og så ellers simre i 20-30 minutter. Smages til med salt og peber

Vi fik kyllinge frikadeller til.
Min mor syntes det var meget godt (hun var lige med som tester). Jeg selv var lidt mere forbeholden. Det smagte fint, men ikke den helt vilde smagsoplevelse.
Jeg tænker der kan tilsættes nogle forskellige krydderier for at få lidt mere smag i - chili måske. Tænker at lidt løg og hk oksekød kunne gøre det til en helt anden ret.

Som bonus info, så har min mæt-slank balance det vældig godt i dag :D
9 år5. marts 2015 kl. 00:16
#2
Sporvognskål
nannasopskrifter.tumblr.com/post/3462496827/sporvognskal

Tænker man kan lave den uden de farlige kartofler. Evt. bruge nogle pastinak eller persillerod.

Smager rigtigt godt.

1/2 hvidkåls hoved, groft hakket
400gr. hakket oksekød
10 kartofler i store tern
3 løg, grofthakket
3 gulerødder, i halve skiver
1 stor dåse tomatpure
1/2 l. vand
2 spsk karry
salt & peber

Steg kødet grundigt i en stor, sort gryde.
Tag det op.
Steg karryen af.
Tilsæt de hakkede løg.
Læg kartofler og gulerødder ovenpå.
Derefter hvidkål.
Derefetr kødet.
Øverst tomatpure, og tilsæt vand og salt & peber.
Rør ikke rundt, men lad det strå 15 min. v medium varme.
Rør så rundt, og tilsæt evt. mere vand.
Koges færdig, til kartoflerne er møre.
9 år5. marts 2015 kl. 08:01
#3
Nem minestrone suppe på 15 min. 4/6 pportioner.
250 hakket kød (vælg selv kylling,okse, svin, kalkun)
2 dåser flået hakket tomater Gerne med hvidløg og basilikum.
3-4 boullion terninger (vælg selv)
1 pose wookmix (jeg bruger faktas den billige og mindst kalc)
50 g pasta (spagetti,skruer eller andet pasta.
1-1/5 l vand.
Masser krydderier.

Svits kød uden fedtstof.
Kom tomater og krydderier i.
boullion terninger vand I.
Tilsæt wook grønsager.
Smag til med krydderier .
vupti du har den lækkert mættede
Cremede minestrone supper på 15 min .
Bon appetit.
Kan spædes op med mere vand dagen efter (Hvis der er noget tilbage) nams.


9 år5. marts 2015 kl. 12:24
#4
Alinea den virker da super lækker. Du har nok ret i at kartoflerne kan erstattes med noget andet, måske udelades helt..

LotteBal: virker som en lækker opskrift :-)
9 år6. marts 2015 kl. 12:14
#5
Skal bestemt prøve minestronen. Med kål tror jeg :-) Jeg bruger hakket hvidkål som fyld i det meste. Og isf. kogt pasta eller kartofler når gemalen skal ha det.
9 år7. marts 2015 kl. 16:41
#6
minestrone
Minestrone suppe kan købes i Aldi og Lidl med ca 36 kcal pr 100gram. så kan man selv tilføje extra kål.
9 år7. marts 2015 kl. 18:59
#7
spidskål /rødkål
Spidskålsmager godt hvis man snitter det og steger det på panden , evt med hvidløg på .

Rødkål snittet steges på panden i lidt olie og efter 2-3 min så hælde lidt sød chilisovs på .
9 år16. april 2015 kl. 12:07
#8
Må lige dele denne hvidkålssalat med jer. Den er super nem og super lækker. Mængdeangivelserne passer nok omtrent til 4 personer hvis man ikke har andet tilbehør.

1/3 hvidkålshoved
1 bøtte feta (eller vurder selv - der er jo forskel på størrelser)
1/2 dl olivenolie
Salt og peber

Snit hvidkålen fint - jo finere det bedre. Smuldr feta osten og bland alle indgredienser sammen. Smag til med salt og peber.

Vi tilføjede et par gulerødder som jeg 'snittede' med en kartoffelskræller og lidt citron saft. Det er bestemt noget der kommer til at indgå i det faste Arsenal af tilbehør :-)
9 år11. maj 2015 kl. 16:14
#9
Hov glemte lige et bundt hakket persille også ;-)
9 år11. maj 2015 kl. 16:16


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });