Hvor mange kcal på træningsdage?

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Hvor mange kcal på træningsdage?
Hej alle!

Jeg har efterhånden en del erfaring med kost og vægttab, og ved hvad der skal til for at jeg taber mig. Men! Nu er jeg for 2 mdr siden begyndt at træne 4 gange ugentligt, efter et større vægttab primært på ændret kost. Jeg spiser 1400 kcal om dagen, men på de dage jeg træner, føler jeg mig mere sulten, og har overvejet om kroppen har brug for mere energi eller om 1400 kcal skulle være fint - jeg spiser varieret og 6 gange dagligt..
Jeg forbrænder mellem 4-600kcal på konditionstræning. Så hvis motionskalorier "tæller med" i kcal underskuddet, ender jeg jo med at være i ret stort underskud?
Vejer lige nu 88kg, skal ned på 78-80 og jeg er 186cm :)

Vh
9 år19. september 2014 kl. 21:07
#2
1400kcal på 186cm og 88kg er ikke alverden. Hvor hurtigt taber du dig?
Hvad er dit mål? At tabe dig for enhver pris - altså hurtigt og også på bekostning af muskelmasse eller er det OK at tabe sig langsommere nu du er tættere på målet men så beholde så meget muskelmasse som muligt (og ja, det er en hankøn der skriver, hvor det absolut ikke er ligegyldigt hvor vægttabet kommer fra)?

Hvis du vil beholde din muskelmasse, så juster dit indtag, så du taber dig ca. 500gram om ugen, hvilket ca er 500kcal underskud pr. dag.
Og ja - motionskalorier tæller med, så spis mere på dine træningsdage; så bliver det træningsmæssige udbytte også større (hvilket især gør sig gældende hvis du dyrker cardio med høj intensitet, hvor du så med fordel kan indtage de ekstra kcal omkring din træning).
Vil du tabe dig asap, så ville jeg nok alligevel indtage lidt mere på træningsdagene men ellers handler det vel bare om at få det overstået i en fart (uden at sulte sig, naturligvis).
9 år23. september 2014 kl. 22:04
#3
Tak for dit svar!
Jeg har ikke super travlt med at tabe de sidste kilo, men tænker at jeg burde kunne nå det til nytår.
Jeg har tidligere tabt 30kg, uden særlig meget motion, hvor jeg holdte mig på 1200 kcal... Hvis jeg havde vidst bedre dengang havde jeg spist mere og træner langt mere! Det virker som om, at jeg nu ikke kan tabe mig hvis jeg spiser meget mere end 1500 kcal

Men det kunne godt være at jeg skulle spise mere på træningsdage. Så skal det vel være umiddelbart før, og bagefter?
Min cardio træning er temmelig udmattende, også fordi at jeg ikke er i særlig god form endnu (vil jeg tro).
9 år24. september 2014 kl. 21:24
#4
Hvis du ikke træner to dage i træk, vil du givetvis føle det lettere at træne (og kan presse dig mere og forbrænde mere) hvis en god del af de ekstra kalorier bliver indtaget et par timer før, gerne som kulhydrater der er brændstof ved hårdt cardioarbejde. Med en dags hvile, skal du nok komme til hægterne igen, næsten uanset hvordan du timer dine måltider.
Hvis du derimod skal træne dagen efter, er det yderst gavnligt for at restitutionen også at spise kulhydrater lige efter træningen.

Ovennævnte råd er næppe specielt hjælpsomme med henblik på vægttab men er målrettet til at optimere træningen.
Så kan du jo selv afgøre hvordan du vægter vægttab og det konditionsmæssige udbytte af træningen.

30 kg vægttab er i øvrigt godt gået!
9 år24. september 2014 kl. 22:47


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });