Low fat vegan:)

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Low fat vegan:)
Hej:) Jeg vil bare lige dele en kort historie.
Jeg havde i mange år ligget på nippet til at være overvægtig, og da jeg nærmede mig de 70 kg (jeg er ret lav) blev det klart for mig at jeg måtte tabe mig. Men det var svært. Jeg prøvede alt muligt. Det der virkede aller værst af alt, var mine slankekure. Så snart jeg stoppede tog jeg det hele på igen, og lidt til. Og det var både dårligt for vægten, motivationen og selvtilliden.

Men...! Nu vejer jeg lige præcis hvad jeg skal ifølge mig selv, og mit BMI siger 21:) Og måden det er sket på er:

Jeg blev veganer. Ikke bare sådan vupti, nej jeg satte mig ned og læste og undersøgte hvad jeg havde brug for. Jeg gjorde mig umage for at spise varieret og fornuftigt. Jeg har fået alt det næring, protein, vitaminer, omega 3, B12 osv. osv. jeg skal have, og har fået blodprøver tilbage som viser at jeg ikke mangler noget, og at mit dårlige kolesterol er unormalt lavt, samt min risiko for diabetes er nærmest så lav som den kan være. Jeg har ingen tegn på vitaminmangel, og mit immunforsvar fungerer tiptop. Derudover slap jeg af med forskellige sygdomme såsom astma, allergi, depression, hjertebanken, hår som groede langsomt, trævlede negle, fordøjelseproblemer, og uren hud.

Det er måske også vigtigt at nævne at jeg kører efter 10% protein, 10% fedt og 80% kulhydrat, helst så meget råt som muligt.

Det skal lige siges at jeg også nogengange spiser chips, kage og lækre sager. Jeg nyder livet, og mad er en del af det for mig. Jeg har bare fundet ud af at hvis jeg holder mig fra animalske produkter, regulerer min krop sig selv, uden jeg behøver sulte, træne absurd meget, eller overhovedet tænke over hvad jeg spiser i min hverdag.

Det ville jeg bare gerne dele med jer. Måske har nogen af jer spørgsmål? Jeg vil rigtig gerne høre fra jer, jeg har i hvert fald en masse gode, og sunde råd, som kun gør dit liv bedre.
10 år18. marts 2014 kl. 23:52
#2
hej Sommerdag hvad spiser du til morgenmad?
10 år27. marts 2014 kl. 06:50
#3
Ej hvor er det sejt! Jeg kører selv 80/10/10 så godt som jeg nu kan få det til at gå op uden at være fanatisk :) og jeg har tabt mig helt vildt og fundet en stabil idealvægt som jeg aldrig siden har haft problemer med at holde :)

Vegansk mad er simpelthen det vi mennesker er beregnet til at spise, og jeg er ikke i tvivl om at inden længe vil folk finde ud af at det her er kilden til velvære, sundhed, smuk krop og en fornuftig, bæredygtig fremtid uden holocausts, miljøforurening og kræft, hjertesygdomme, diabetes, blodpropper, rejsningsproblemer osv. :) Fremfor alle disse frygtelige opreklamerede løgnehistorier om proteinkure, LCFH, stenalderfis osv. som dræber os og vor Moder Jord...

Jeg spiser ikke rå/raw, men spiser self rå frugt og grønt så ofte jeg kan, men jeg spiser også masser af havregryn, brød, kartofler, pasta, ris, bulgur osv. Jeg tror jeg spiser ret meget efter The Starch Solution egentlig..
Og det er det bedste jeg har gjort for mig selv!

Simpelthen så dejligt at høre at du har fundet denne vej også!
Hvis ikke du allerede er medlem, vil jeg anbefale dig vegetarkontakt.dk samt grupperne 'Vegansk livsfilosofi' og 'Vegansk mad' på Facebook :)

Mange knus og lykønskninger mht. din livsstil! :D
10 år2. april 2014 kl. 20:15
#4
Jeg er også glad for vegetabilsk, men tror det er vigtig at erkende, at vi alle er forskellige. Hvis man trives, tror jeg man gør det rigtige...uanset hvad det måtte være :)) Respekt til alle herfra.
10 år7. april 2014 kl. 00:22
#5
Hvad i alverden propper i på rugbrødet som i ikke skal bruge 100 år på at lave eller som ikke er møg dyrt?? :D Gode pålægs ideér tages imod med kyshånd!
9 år3. juli 2014 kl. 21:51
#6
Pålæg
Jeg har en god én :)
Tomat/bønne smørepålæg: En dåse kidney bønner, en lille dåse tomatpasta(det koncentrerede), salt, peber, lidt chili, hvidløg og oregano blendes. Avocado er også godt og nemt. Og skiver af squash med salt og masser af sort peber på.
9 år3. juli 2014 kl. 22:39
#7
HCLF veganer.
Yes! Dejligt med endnu en veganer herinde. Jeg er HCLF, men kører ikke efter noget specielt "label" som 801010, RT4 eller TSS. Jeg rykker lidt rundt på det, når jeg kan mærke min krop vil en anden retning, men generelt set er den veganske livsstil fantastisk og har hjulpet mig på SÅ mange måder. Kan kun anbefales. Billigt, nemt, velsmagende og medfølende. Hvad mere vil man have? :P
8 år21. november 2015 kl. 22:58
#8
Jeg synes det lyder spændende - betegner pt. mig selv om skabsvegetar, (orker ikke forklare alle, at jeg ikke længere kan se ideen med at spise kød), men jeg har svært ved at holde vægten, og elsker grønsager i alle afskygninger. Kunne derfor godt føle mig fristet til at prøve at leve som veganer - og opleve, hvad det kunne give mig. Derudover vil det være et kæmpeplus ift. miljøet.
Jeg kan selvfølgelig godt selv finde nogle opskrifter mv. på nettet, men findes der en virkelig god bog, med en guide til principperne og nogle kostforslag som en af jer vil anbefale?
8 år26. november 2015 kl. 14:35


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });