Low carb - pludselige sære udsving

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Low carb - pludselige sære udsving
Hej :)

Her til nytår gik jeg tilbage på low carb. Det klassiske nytårsforsæt med at tabe sig ;) Jeg har tidligere været på low carb med gode resultater. Jeg tabte 11 kilo inden at jeg mistede motivationen fuldstændig. Men nu er jeg tilbage og top motiveret. Men jeg er nu løbet ind i en underlig ting, som jeg ikke aner hvad skyldes. Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe.

I forgårs vejer jeg mig, og har taget 500 gram på siden dagen før. Det lugtede lidt af væskesamling, oven på indtag af carbs. Men det kan det ikke være. Jeg spiste dagen før min vejning 17 gram kulhydrat.

Dagen efter (i går) har jeg smidt alle 500 gram igen. (Puha!) Jeg spiste dagen før 23 gram kulhydrat.

I dag har jeg så taget 200 gram på igen. I går spiste jeg 23 gram kulhydrat. Det giver bare ingen mening.

Min vægtkurve har siden nytår gået nedad, hvilket den også stadig burde på low carb. Jeg burde da ikke se en stagnering nu. Og slet ikke opleve den type vægtsvingninger med mit nuværende indtag af kulhydrater. Er der nogen af jer, som har oplevet det samme? Og som ved hvad det skyldes? Og hvad kan man gøre ved det? Jeg har tabt mig 3 kilo siden nytår (mest væske antager jeg, da det jo er opstart). Men det er alligevel møg demotiverende at løbe ind i sådan et mønster her :P
10 år16. januar 2014 kl. 10:17
#2
At vægten svinger er helt normalt, og desværre også den større frustration over det at gøre en stor indsats for at tabe sig. Af og til kan man rationaliserer sig til hvorfor, fx har man indtaget alkohol, noget med salt, noget med sukker, der alle binder væske. Nogle gange har man spist "forkert" og har ikke fået "tømt tarmene"; det er ikke unormalt at man kan ligge ind med 500-1000 gram i et par dage, pga fx for lidt kostfiber eller for lidt væske. Man kan have spist for lidt i en periode, hvilket har fået kroppen til at justere sin forbrænding ned. Og endelig kan man have taget på i muskler, da muskler vejer 17% mere end fedt.

Det værste man kan gøre er at veje sig. Hold op med det. Vægten vil gå op og ned, og hvis man begynder at stresse, kan dette også påvirke ens krop. Så vej dig een gang om måneden, da hvis du følger en kur, hvis du har sat et "budget" op, hvor du vil have kalorieunderskud, så vil du tabe dig. Hvis du fx har planlagt at have et kalorieunderskud på fx 3500 kcal per uge, så vil du tabe dig - i gennemsnit - lidt over 1.5 kg per måned.

Langt mere vejledende vil det dog være at måle sig. Du kan fx godt risikerer at istedet for at tabe dig 1 kg på en måned, at lægge 1 kg på, men hvis du så har tabt 2-3 cm om maven og 1 cm om bryst / lår, så har du mistet fedt.

Et andet godt råd, jeg kan give fra personlig erfaring, er at spise meget. Angrib din forbrænding med ren protein (cirka 1500 kcal) i 2-3 dage, måske en uge, spis dernæst en HPLC diæt igen på 12-1500 kcal, hvor du fravælger brød, stivelse, sukker, salt, alle former for bearbejdet mad (pålæg, færdigretter), og se om du kan presse en times motion ind per dag.

Andre gode råd er, at forøge din muskelmasse. Jo flere muskler, jo mere forbrænder du. Forøg din kondition, det øger forbrænding. Undgå slankefælder - find ud af hvornår og under hvilket omstændigheder du få "lyster", og udarbejd hvad du kan gøre; fx hvis du pludseligt får lyst til chokolade, så distraher dig og spis noget sundt, fx fyld dig med gulerødder eller en portion skyr med lidt rosiner og mandler.

Håber det hjælper og held og lykke med dit kommende vægttab.

10 år16. januar 2014 kl. 17:35


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });