ET RÅB OM HJÆLP!

Du læser en tråd i debat > kost

#1
ET RÅB OM HJÆLP!
Hej! :)
Jegfx er en pige på 16, snart 17, der selv synes jeg vejer for meget. Jeg er 170 høj og vejer lige nu 85. Mit mål er omkring de 70 kg, så der er en godt stykke vej.

Jeg går på landbrugsskolen Sjælland hvor jeg også bor og hvor jeg får maden osv. Jeg mangler virkelig hjælp til hvordan jeg skal lægge min kost om, for jeg synes det er svært, når jeg ikke selv bestemmer hvad der er på menuen. fx idag er der Hamburgerryg og flødekartofler på menuen, og deres flødekartofler er virkelig fede, med tonsvis af fløde i..

Jeg endte med at spise en masse salat og lidt flødekartofler og et stykke kød..
Men jeg synes stadig det er svært..


- Har i nogle fif og gode råd?

jeg cykler i gennemsnit 5 km og dagen, løber 1-2 gange om ugen og styrketræner, men de vil bare ikke af :(


HJÆLP!
10 år25. november 2013 kl. 12:39
#2
hej.
har du mulighed for at veje din mad? Fordi det kan muligvis hjaelpe dig til at holde styr paa den mad du indtager i loebet af dagen. Det har hjulpet mig at skrive mit kalorie indtag ind hver dag.
10 år25. november 2013 kl. 19:28
#3
Der er flere ting der er lidt svære at svare på, men lad mig prøve. Som udgangspunkt bør vi antage, at du i gennemsnit forbrænder omkring 2200 kcal om dagen; måske er det mere eller mindre, men det er et fint udgangs punkt. Det næste er, at du vil tabe dig 15 kg, men over hvor lang periode? Lad os sige indtil Maj, altså 6 måneder, da så er du klar til sommeren. Så er der min motion, hvilket er 5 km cykling per dag, men du siger ikke hvor hurtigt, et par løbeturer, men igen hvor langt og hvor høj puls (lunter du eller kører du på)? Så igen hvis vi antager at du cykler med cirka 15-20 km i timen, så er det cirka 200 kcal per dag, hvis du løber i 30 minutter 2 gange om ugen, så er det cirka 300 kcal per gang, det samme for 1 times styrketræning.

Din uge ser således antaget således ud:

Basal: 7x2200 kcal = 15400 kcal
Motion: 7x200 + 2x300 + 2x300 = 2600 kcal
Ialt: 18000 kcal --> 2571 per dag

Hvis du vil tabe dig 15 kg over 6 måneder ender det på 2,5 kg per måned eller 83 gram per dag; lad os sige 100 gram for at gøre det simpelt, da det kræver et underskud på 900 kcal per dag.

Du må derfor dagligt spise cirka 1600 kcal. Hvis du fx spiser 2 skiver hamburgerryg og 250 gram gode flødekartofler, så er det et sted mellem 500 til 700 kcal (afhængig af smør og fløde), og så med et godt morgenmåltid med lidt marmelade og franskbrød, og en god frokost, så er det nok grunden.

Det første punkt bør være, at du begynder at lave en maddagbog, hvor du noterer ALT ned, så du får et overblik ikke alene over hvad du spiser til måltiderne, men også hvad du snacker i løbet af en dag. Det næste er at du sætter dig nogle begrænsninger og tænker over hvad og hvor meget du spiser.

Det næste bør være, at du begynder at dyrke mere motion. Hvis du fx går en god tur på en times tid hver dag, så er det omkring 300 kcal, og hvis du kan overholde dit daglige kalorieindtag, så burde du nemt kunne smide 2.5 kg per måned.

Endlige skal det siges, at det er skide svært at tabe sig når man går på skole. For mange mange år siden, gik jeg på idrætshøjskole og selvom vi havde 4 timers sport om dage, så lagde jeg da på; lyst brød, marmelade og fed mad sætter sig bare hurtigt.

Håber du kan bruge det her til noget og uanset hvad, held og lykke med dit projekt :)
10 år25. november 2013 kl. 19:44
#4
Tak! :)
Tak for hjælpen! :)

Jeg var lige så stille gået i gang med at skrive ned hvad jeg spiste, men det gik lidt hurtigt i sig selv, da jeg glemte det osv..
Jeg har desværre ikke mulighed for at veje min mad, da det også hjalp mig en del da jeg boede hjemme..

Når jeg siger 5 km pr. da er det sammenlagt 20 minutter og mine løberture er lunte ture, da jeg døjer med nogle skader :(

Udover det havde jeg lige glemt at sige at jeg har egen hest, så jeg rider også 2-3 gange om ugen og muger ud ligeså, hvilket også er hårdt! ;)


Men jeg skal helt klart igang med at skrive ned og give gas, ville gerne smide 5 kg inden jul! :)
10 år26. november 2013 kl. 15:56
#5
Ups...
Også arbejder jeg i gennemsnit engang om ugen i fakta, hvor jeg både går, står og sidder da jeg sidder i kassen :)
10 år26. november 2013 kl. 15:59


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });