For mange mineraler?

Du læser en tråd i debat > kost

#1
For mange mineraler?
Jeg er godt nok forbavset og undrer mig over hvor mit høje indtag af kobber kommer fra, og om jeg skal skøre ned i de fødevarer der giver mig så meget. Jeg har et gennemsnit på 4 måneder et indtag af 600% den anbefalede mængde. Med den nye opstilling på madital kan jeg ikke se hvilken fødevare det er der indeholder så meget kobber, men det må være noget jeg spiser næsten dagligt. Den er desuden på 800% for den sidste måned. Desuden er jod-indtaget på 300% over 4 måneder. Alle andre mineraler er lige lidt i underskud men det er ikke galt. Hvorfor kobber og jod skiller sig ud, ved jeg ikke helt. (andet end fabriks-tilsat salt i fødevarerne)
10 år28. september 2013 kl. 21:14
#2
Så har jeg selv opklaret lidt af mysteriet. Jeg fandt en liste over kobbermængden i fødevarer. Jeg kan konstatere at sesamfrø er den værste synder (det spiser jeg kun i sushi, og derfor opklaret hvorfor kobbermængden blev øget når jeg spiste sushi). Den næste store synder er diverse nødder. Jeg spiser nødder i købte salater. Kikærter er igen noget der er blandet i købte salater, og er endnu en af synderne. Chokolade, tang og rejer er de næste på listen, og efter dem bliver mængderne af kobber så små at det bliver lidt lige meget. Jeg får stadig dagligt min 400 % den anbefalede mængde kobber, men nu ved jeg da hvad jeg skal være mere påpasselig med. Listen jeg fandt, findes her: rapsol.dk
10 år14. oktober 2013 kl. 16:16


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });