Billige retter uden ris/pasta/kartoffel/brød

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Billige retter uden ris/pasta/kartoffel/brød
Hejsa
Jeg har fået den fikse idé at jeg ikke længere vil lave mad med ris/pasta/kartoffel og brød!
Det er ikke fordi jeg er vildt kulhydrats-forskrækket! Men, jeg har lagt mærke til at mange måltider består meget af de 4 ting: Og for mig, så er de bare 4 ting som "den rigtige" mad skal hænge sammen med. Så det er jo bare "spild" af mad-indtagelse! Jeg prøver at skære ned på mine portionsmængder for tiden, da jeg kan se at jeg spiser supersundt, men bare hele tiden "lidt for meget". Og så vil jeg jo meget hellere skære ned på noget af det jeg syntes er knapt så spændende!

Men, er der nogen der har nogle gode opskrifter?
Jeg er en fattig og travl studerende, så tiden og pengene er få :o Og så laver jeg også mad til min roommate, en små-kræsen, ris/pasta/kartoffel og brød-elsker. Til gengæld er jeg rigtig glad for at lave mad, er god til det, og har stort set alle køkken-remedier der måtte være behov for, og er abselout ikke kræsen.

Foreløbigt har jeg bare erstattet ris/pasta/kartoffel og brød med grove grøntsager:

F.eks istedet for pasta med tomat-kødsovs, lavde jeg en kødsovs der var noget ekstra tyngde i (bønner, revet gulerødder osv.)
Og som "pasta-vikar" skar jeg nogle grove bidder squash til mig selv, og så lavede jeg bare en lille portion pasta til min roommate.

Og istedet for kotelet m. kogte gulerødder og kartofler, fik jeg mig en kogt rødbede istedet for kartoflen :)

Så har jeg lavet grov-wok (m. kylling, hvidkål, gulerod, radisser, ingefær, hvidløg osv.) med nudler ved siden af til min roommate.

Jeg tænker især på nogle madpakke ting, da jeg altid har rigtig lange dage på studiet (10timer+). Så ideelt set, ting jeg ville kunne lave i weekenden, og så stille på køl og frys til at tage af gennem ugen. Jeg har lavet nogle kål salater, frugt, råkost osv indtil vidre, men ville gerne have mere inspiration. Jeg har også læst om henholdvist "rødbede donuts" foodandfairies.blogspot.dk og Squash-muffins: med-vinger.blogspot.dk , da det lød lækkert med små bagte "grøntsagsboller" på forskellig form, men syntes mange af de andre ingredienser var nogle ret dyre nogle :(

Tips og fiduser? :)
10 år11. september 2013 kl. 22:12
#2
re: Billige retter uden ris/pasta/kartoffel/brød
Hvad med at kige på hjemmesider med LCHF mad og PCO/KISS kost? Der er der masser af lækre retter uden de ting, du nævner.

Der er bl.a.
Madbanditten.dk
Pcoliv.dk

...og så et hav flere - hvis du googler LCHF og kigger på diverse blogs.
10 år16. september 2013 kl. 11:33
#3
re: Billige retter uden ris/pasta/kartoffel/brød
Jeg spiser heller ikke selv de ting du nævner (får dog knækbrød i ny og næ, og kan også godt spise de ting når jeg er "ude".

Men altså man kan lave rigtigt meget tilbehør ud af grøntsager.

Blomkålsris, bønnefritter, grøntsags"røsti" og squash/hvidkåls pasta er blandt favoritterne herhjemme. Til frokost får jeg ofte en salat med kød/fisk/æg/ost... Råkost og alverdens salater er generelt også rigtigt godt, og som der bliver foreslået kan man ofte finde meget inspiration på diverse lowcarb hjemmesider - også selvom man ikke selv nødvendigvis er helt så kulhydratforskrækket.

Derudover er der en de gode madpakkeidder med få eller ingen hurtige kulhydrater herinde: foodiesnfashion.blogspot.dk - desværre er bloggen ikke længere aktiv men kanvarmt anbefale hendes blomkålshapsere (minipizzaere) og hytteostmuffins. Det er i hvertfald nemt til madpakken.
10 år19. september 2013 kl. 13:18
#4
re: Billige retter uden ris/pasta/kartoffel/brød
Sikke nogen gode råd! :D Super links, har lige siddet og læst fascineret på dem, det er lige den slags jeg ledte efter :) Tak skal I have, begge to!
10 år23. september 2013 kl. 18:32
#5
GRÆSKAR
Der er kun 18 kcal pr 100gram i græskar og man kan købe et stort til ca 22kr.
10 år2. oktober 2013 kl. 18:21
#6
Tak for de mange gode links. Jeg har også brugt Google.dk til at søge yderligere inspiration
8 år9. september 2015 kl. 14:41
#7
Min favorit-tilbehør er også super billig. Du skal bruge:
Spidskål
Lidt fløde (Jeg bruger 9% - men hvis du er rå LCHF, bruger du nok føde 38%)

Striml spidskålen i tynde skiver.
Steg det (jeg steger i smør) på panden til det lige får lidt farve og lidt "knas" Det tager vel omkring 2-3 minutter.
Hæld lidt fløde ved. Det drejer sig kun om 0,5 del eller noget - spidskålen skal lige optage det - men der skal ikke være vådt på panden.

Alle i min familie spiser det med stor velbehag - til stor irritation for mig :-)

Desuden elsker jeg couscous fra Rema1000 (de er størrer end normale couscous) Couscous er godt som tilbehør til det meste, i stedet for ris, pasta og kartofler.
8 år10. september 2015 kl. 14:33


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });