Det der med alkohol og vægtstop...

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Det der med alkohol og vægtstop...
Jeg er ikke sikker på, om jeg har forstået det rigtigt med alkohol og vægttab - altså alkohol vil blive forbrændt som det første i kroppen og så længe kroppen forbrænder det, vil der ikke blive forbrændt kulhydrater, proteiner og fedt i kroppen.

Men hvis man nu siger, at jeg på en dag har forbrændt 2500 kcal, jeg spiser for 1200 og får alkohol for 800 kalorier - så vil jeg jo stadig ligge 500 kalorier i underskud - vil jeg så ikke stadig have forbrændt de 500 kalorier??

Håber nogle kan svare mig på dette... :-)
11 år19. september 2012 kl. 21:20
#2
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Først og fremmest: Jeg har altså aldrig hørt, at det er hele den normale forbrænding der stopper fuldstændigt ved indtag af alkohol, og det giver faktisk overhovedet ikke nogen mening hvis det skulle være tilfældet. Alkoholforbrænding foregår i leveren, så det giver kun mening at det er forbrændingen i leveren som bliver påvirker (altså fedtforbrændingen).

Men: Hvis du har forbrændt 2500 kcal og indtaget 2000, ja, så er du 500 i underskud. Men hvordan kan du vide, at du har forbrændt 2500 kcal?

Under alkoholforbrænding nedsættes din levers fedtforbrænding. Mens leveren er i gang med alkoholforbrænding, kan den ikke forbrænde fedt.
Leveren kan nedbryde ca. 0,1 g alkohol/kg legemsvægt/time (dog mere for mænd og mindre for kvinder) og en genstand er 12 gram alkohol (bare så vi er enige om, at de der cl shots du drikker på diverse barer altså ikke er en genstand ;))

Lad os tage et eksempel for at illustrere hvad der sker:
1 kvinde på 80 kg er ca 1½ time om at nedbryde 1 genstand.
Klokken 19 indtages genstand nr 1 - den er leveren færdig med at fordøje klokken 20:30
Klokken 20 indtages genstand nr 2 - den er leveren færdig med at fordøje klokken 22
Klokken 21 indtages genstand nr. 3 - den er leveren færdig med klokken 23:30
Klokken 22 indtages genstand nr. 4 - den er leveren færdig med klokken 01:00.
4 genstande á 12 g alkohol = 336 kcal

Fra klokken 19:00 til 01:00 har der dog ikke været nogen normal forbrænding af fedt - dvs. at du er gået glip af 6 timers normal fedtforbrænding. Hvor meget fedt det reelt er, afhænger af mange ting. Men lad os tage udgangspunkt i, at du normalt forbrænder 2500 kcal i døgnet og at du forbrænder mere når du er vågen end når du sover. Et skud fra hoften er, at du forbrænder 125 kcal i timen som vågen, altså 750 kcal på de 6 timer. Af dem er ca 60% fedtforbrænding, altså 450 kcal.

Så selvom kroppen har fået bugt med de 336 kcal du indtog fra alkohol, så har du samtidig forbrænd 450 kcal mindre end du normalt ville have gjort på de 6 timer.


Ovenstående er meget skematisk sat op, men jeg håber det giver mening trods alt :)
11 år19. september 2012 kl. 23:54
#3
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Tak fordi du ville tage dig tid til at prøve og forklare mig det - tror jeg er lidt mere med! - så altså er jeg reelt 114 kalorier mere i overskud når klokken er 01 om natten efter dine beregninger, ikke?

Hvis man siger at jeg har forbrændt de 336 kcal alko og er i overskud af 450 kcal : 450 - 336 = 114 kalorier som ikke er forbrændt.

Og så har jeg alligevel ikke forbrændt 500 kalorier mere end indtaget, men kun 386 kcal. (500-114)

hehe gav det mening? :) Og er det rigtigt forstået?
11 år20. september 2012 kl. 13:58
#4
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Jeg har absolut ikke forstand på den videnskabelige del, så der vil jeg bare tage fedanias svar for gode varer, men kan bare konstatere på min egen krop at der ikke skal meget alkohol til, før det kan ses på vægten efterfølgende... Og det er uanset om jeg ellers har "kalorieunderskud" herinde eller ej...

For mit eget vedkommende er jeg i hvert fald blevet meget mere bevidst om mine alkoholvaner og især hvor ofte og hvornår jeg vælger at nyde det (samt mængden self. - men under mit vægttab har der altså ikke skullet mange genstande til får at få promillen derop ad :D )
11 år20. september 2012 kl. 14:33
#5
re: Det der med alkohol og vægtstop...
beyond: I ovenstående eksempel har jeg KUN regnet på den energi som kom fra selve alkoholen. Som regel indtages den sammen med sodavand, juice eller andet som også bidrager til kalorieregnskabet - og så er det vel (hvis vi er ærlige) sjældent, at vi nøjes med 4 genstande, når vi er ude i nattelivet, ikke sandt? ;)

Kathrine: Øhh. Jeg er ikke helt med. Hvis du ser på mit eksempel, så vil regnestykket groft sige:
Forbrænding i de 18 resterende timer i døgnet = 2500-750 = 1750
Forbrænding i de 6 timer med alkohol = 336+300 (normalforbrænding - fedtforbrænding) = 636
Forbrænding i alt i de 24 timer = 2386

Så hvis kcal indtaget har været 2000, så er dit underskud på 386 og ikke 500.
11 år20. september 2012 kl. 20:58
#6
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Jeg drikker kun alkohol blandet med light soda (helt uden sukker) eller danskvand - og er opmærksom på ikke at æde en masse junk til morgenmaden :)
Men nej der ryger sikkeert flere genstande end de 4 anyways!
Tror bare jeg prøver mig frem og ser hvad der så sker med vægten - motionerer på dagen, spiser sundt og ikke alt for meget og drikker mit alkohol med light soda eller andet. Så går det nok ikke rent galt!
Og tak for hjælpen til at få mig få at forstå hvad der egentlig sker med forbrændingen..:)
11 år21. september 2012 kl. 12:30
#7
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Når man drikker alkolhol ophobes der væske i kroppen, det kan være grunden til at det ses på vægten dagen efter. Kilde Min diætist Lotte Søe, som jeg varmt kan anbefale.
11 år25. september 2012 kl. 11:25
#8
re: Det der med alkohol og vægtstop...
For ca. 4 år siden tabte jeg 46 Kg ret hurtigt (på et års tid)
Jeg tabte mig ret stabilt hver uge (nogle uger selvfølgelig mere end andre) men hvis jeg drak alkohol (selv bare et par genstande) tabte jeg intet i den uge. Jeg troede også i starten at det var væske og at jeg så ville tabe mere næste uge, men sådan var det ikke. En uge hvor jeg drak alkohol tabte jeg intet. (Det er muligt at det var udlignet over de næste par uger)
Jeg ved ikke om der findes nogen matematik der forklarer det. For jeg havde underskud til omkring et kilos vægttab næsten hver uge, og en enkelt dag med alkohol kan jo ikke give et kilo i vægtøgning, men det skete hver gang :(
Så jeg holder mig langt væk fra alkohol og drikker kun når der er en anledning, aldrig bare lige en øl til aftensmaden.
11 år25. september 2012 kl. 12:13
#9
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Hvis jeg er ude og drikke alkohol- har jeg som regl tabt mig dagen efter fordi jeg er dehydreret.
Alkohol er vel som al anden energi- hvis man indtager mere end man forbrænder- tager man på og omvendt:-)
Som andre også er inde på- så indtager man hurtigt mange kalorier sådan en aften- jeg har det let sådan, at er jeg fuld, så glemmer jeg at passe min kur;-) Så en vægtforøgelse er næppe kun pga alkoholen alene- men selvfølgelig en bidragende faktor..
11 år25. september 2012 kl. 15:48
#10
re: Det der med alkohol og vægtstop...
Jeg vejede mig lige i morges og har faktisk kun taget 300 gram på siden weekenden, hvor jeg var i byen to dage og VIRKELIG gav den gas med det usunde (Ups...)!

Så må jeg jo se hvor lang tid jeg er om at smide de 300 gram igen :-) Men er positiv overrasket over, at jeg ikk har taget mere på efter alt det crap jeg alligevel endte med at fylde i mig..
11 år26. september 2012 kl. 08:35


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });