Vejning af mad

Du læser en tråd i debat > kost


#1
Vejning af mad
Hej alle...

Hvornår vejer I jeres mad? Før eller efter tilberedning?

Jeg mener.. f.eks. hvis jeg tager 200 gram frossen spinat op af fryseren og varmer det f.eks. i en gryde eller i ovnen. Så vejer det kun ca. 140 gram bagefter.

Hvornår vejer I det? Eller hvilken vægt taster I ind?

Mvh Mette
13 år18. januar 2011 kl. 19:42
#2
re: Vejning af mad
Jeg vejer det før tilberedning til fx sammenkogte retter... Ellers har jeg ingen jordisk chance for at følge det for man kan jo ligesom ikke skille en kødsovs med grøntsager fra hinanden ;o) Og så lever jeg med at mængden er skrumpet ind efterflg.

Men hvis det er fx kyllingefilet, laks eller hakkebøf med grønt, så vejer jeg det først efter tilberedningen... Selvom madital kun har de "rå udgaver" i listerne!

Tilgengæld synes jeg det er svære med fx pasta for hvor meget udgør XX gram kogt ift. XX gram rå... hmm?!
13 år18. januar 2011 kl. 19:55
#3
re: Vejning af mad
Det med de sammenkogte retter er jeg selvfølgelig enig i :-)

Men f.eks. i dag.. Der fik jeg 125 gram kylling (som jeg havde vejet EFTER tilberedning).. og så smed jeg 190 gram spinat og 180 gram kartoffel i ovnen... da det kom ud vejede spinaten 130 gram og kartoflerne 150 gram.
Hmm.. jeg har tastet den fulde mængde ind (før tilberedning) så kan jo glæde mig over at jeg har fået færre kalorier 'end jeg tror'..

Mht. pasta, så ved jeg, at 35 gram tørvægt ca. svarer til 100 gram når det er kogt.. men ellers vejer jeg det altid før kogning, og så spiser man jo bare det hele bagefter :-)
13 år18. januar 2011 kl. 20:04
#4
re: Vejning af mad
Synes det er et super godt spørgsmål du er kommet på bane med her. For det er nemlig et område hvor der er en vis usikkerhed på resultatet afhængig af metoden.
Der er nemlig forskel på madvarers vægt rå og tilberedt.
Jeg måler også på forskellige tidspunkter afhængig af hvad det er. Men største delen af gangen er det før tilberedningt. Hvilket jeg også mener er det mest korrekte. fx ved kød, der bliver molekyletætheden større ved tilberedning, samt der formentlig fordamper noget væske. Hvilket gør at den bliver mindre i vægt. Men indeholder stort set stadig de samme gram næringsstoffer. Men enheden pr 100g er bare ændret.

Ved grøntsager er det nærmest modsat, når de koges. De optager nemlig en del af vandet, hvilket får dem til at veje mere ift udgangspunkt.

Udfra ovenstående teorier, mener jeg at det er bedst at veje maden INDEN tilberedning.
Kan godt se at det er lidt svært ved sammenkogte retter. Men samtidig er de tal der opnåes herinde også kun ca tal..... både kcal indtag, energifordelingen, forbrændte kcal, vitaminer/mineraler, basal stofskiftet osv osv osv... Derfor tror jeg hellere ikke man skal gå så meget op i det, sålænge man bare gør det ens hele vejen igennem.
13 år18. januar 2011 kl. 21:13
#5
re: Vejning af mad
Jeg har tit tænkt over dette..og det samme med frosne madvarer. Skal frosne pommes frites vejes før eller efter tilberedning. Hmm...
13 år19. januar 2011 kl. 10:16
#6
re: Vejning af mad
Hej.
Jeg har også lige gået og spekuleret over det pga mine elskede ris der jo fylder en hel del på kalorietabellen.
Måske nogle madvarer burde være i tilberedt tilstand. :o)
Men tak for info om pasta. Det var rigtig god viden :o)

Mvh Mette
13 år19. januar 2011 kl. 13:12
#7
re: Vejning af mad
Ris skal helt klart (ligesom pasta) vejes før tilberedning. Hvis du sammenligner 30 gram ris i tørvægt og 30 gram kogte ris, vil du slet ikke få samme mængde kalorier (mange flere ved tørvægt).

Jeg tror også jeg generelt er enig i, at ting vejes før tilberedning.
Og som der bliver sagt, så er alt jo alligevel vejledende.


Men ja, der er mange overvejelser man kan gøre sig selv i den forbindelse.
13 år19. januar 2011 kl. 14:35
#8
re: Vejning af mad
Dette emne får mig til at spekulere over, hvordan beta.madital.dk forholder sig til opskrifter.
Man indtaster den tilberedte vægt. Betyder det, at det er antal tilberedte gram, man skal indtaste, når man angiver, hvor meget man har spist af en opskrift?
Selv foretrækker jeg i de fleste tilfælde at forholde mig til vægten af råvarer.
13 år19. januar 2011 kl. 14:36
#9
re: Vejning af mad
En ting jeg lige hæfter mig ved i denne tråd er fokus på pasta, ris, pomfritter og kartofler?
I virkeligheden skal kosten slet ikke indeholder den slags. Set ud fra et ernæringsmæssigt korrekt indtag vejer den slags mad virkelig tungt på den negative skala.
Pasta: et tomt hvedeprodukt som intet indeholder
Ris : en fyldvare med lavt ernæringsmæssigt indhold som kun medvirker til lavere forbrænding og dårligere optagelse af sunde produkter.
Pomfritter : What? Hvad skal noget friturestegt overhovedet i den menneskelige organisme?
Kartofler : fyldstof/ stivelse med virkelig stort energiindhold.

Med ovenstående viden, spørg så igen.... Hvornår vejer jeg min mad?

Det handler ikke om at veje maden, det handler om at finde nogle sunde madvarer. Med sunde madvarer kan du spise til du revner uden at tage så meget som et gram ekstra på.!
13 år22. januar 2011 kl. 19:55
#10
re: Vejning af mad
Slimfit, Sikke dog et dårligt råd. Vi er altså nogen som stadig gerne vil have pasta, ris og kartofler og de madvarer er altså ikke så dårlige, som du prøver at gøre dem til.

Og bortset fra det så kan man altså ikke spise uanede mængder mad uanset hvor sundt det er, uden at tage på. Du kan også spise for meget af det sunde, Det handler i bund og grund om hvor meget energi du indtager.

Jeg synes du skulle oprette en tråd og fortælle om den mad du selv spiser, fordi jeg kan se ud fra dine indlæg at du helt sikkert spiser meget anderledes end jeg og mange andre gør og egentlig vil jeg gerne vide, hvad du baserer dine råd ud fra.
13 år24. januar 2011 kl. 07:16



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });