Slik eller grønsager???

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Slik eller grønsager???
Jeg kom til at tænke på en dag, om det gør en forskel hvis alle kalorierne i "dagsrationen" kommer fra usund mad eller om de alle kom fra frugt og grønt??
Ville det kunne lade sig gøre fx. kun at spise slik, holde sig i underskud, og så tabe sig alligevel? eller skal det helst være de sunde kalorier, for at det har optimal effekt??

Jeg har nu ikke tænkt mig at svælge i usunde ting under min kur, men jeg spiser sundt hele dagen, og så spiser jeg normal aftensmad sammen med min kæreste - dog en mindre portion suppleret med salat eller noget lignende (og holder mig stadig i underskud) - det er bare ren nysgerrighed.
17 år30. maj 2006 kl. 07:50
#2
re: Slik eller grønsager???
Programmet "tænker" ikke, det håndterer bare de tal, man putter ind. Da al mad, både den sunde og den mindre sunde, bliver omregnet til mængderne af de enkelte bestanddele, kan disse teoretisk set komme hvorsomhelst fra.
Teoretisk kunne man sagtens leve af fedtemad og cola et par dage, ogå uden at tage på, men man ville hurtigt komme i underskud med næringsstoffer og fordelingen mellem alle de bestanddele, vi har brug for, ville blive skæv.
Det er her nøglen ligger, for det kan kun lade sig gøre at opfylde alle mængdebehov (energifordeling og alle næringsstoffer) ved at sammensætte kosten sundt og varieret. Det er noget af et puslespil :0)

Hilsen
Elsebeth
17 år30. maj 2006 kl. 08:15
#3
re: re: Slik eller grønsager???
Nu tænker jeg ikke så meget i forhold til næringsstoffer, men i forhold til om man ville tabe sig mere hvis man spiser 1500 Kcal der kommer fra grønsager end hvis de 1500 kcal kom fra fx. junkfood eller om vægttabet i teorien ville være det samme?
17 år30. maj 2006 kl. 10:18
#4
re: Slik eller grønsager???
teoeitisk ville det nok kunne lade sig gøre, men jeg tror du ville komme til at sulte og føle dig dårlig tilpas, for vi kan ikke komme uden om næringstofferne som Elsebeth skriver. De er vigtige for vores almen velbefindende
17 år30. maj 2006 kl. 12:40
#5
re: Slik eller grønsager???
1500 kcal er 1500 kcal, uanset hvor de kommer fra, og derfor også et underskud, hvis du forbrænder fx 2500.
Det er fordelingen af dem, der bestemmer hvordan kroppen reagerer.
Ensidig kost er ikke sund under nogen omstændigheder, heller ikke hvis man fx fik lyst til at leve kun af æbler eller gulerødder. Sundhed er ikke en egenskab, der er "indbygget" i maden. Sund mad er mad, der bidrager med de rigtige stoffer i de rigtige mængder i forhold til resten af kosten og usund mad er mad, der bidrager med for meget af een slags stoffer, der optager pladsen for andre.

Altså svaret på dit spørgsmål er ja på en dag eller to's sigt, men nej derover.
17 år30. maj 2006 kl. 13:48
#6
re: Slik eller grønsager???
Jeg tror, at der hos nogle ville ske en masse i kroppen, hvis man nu kun spiste slik -selvom man kun fik 1500 kcal. Sukkeret ville stresse kroppen med en pludselig blodsukkerstigning og et tilsvarende højt insulin niveau. Resultatet kunne være, at man fik vand i kroppen og følte sig oppustet og utilpas - og vægten ville stige et par kilo.

Hvis man valgte kun at spise chokolade, ville påvirkningen ikke være så stor som ved rent sukkerslik.

Hilsen Asta Elise
17 år30. maj 2006 kl. 14:49
#7
re: Slik eller grønsager???
Det er vel også et spørgsmål om, at man på langt sigt gerne vil holde det vægt tab man opnår, og DET sker altså kun ved at man ændrer vaner. Ingen har vel lyst til at skulle tælle kalorier resten af livet ? Og fuldstædnig korrekt som I andre har kommenteret handler sund kost om meget andet end kalorier. Teoretisk set kunne man vel også "bare" drikke 1500 kcal. i vin eller øl om dagen, men sundt det blev det vægttab sgu aldrig. Jeg tror det handler om at man skifter fokus fra kalorier til sund kost i det hele taget - netop fordi du jo gerne vil bevare det vægttab du opnår. Held og lykke med det!
17 år1. juni 2006 kl. 08:48
#8
re: re: Slik eller grønsager???
Tak for jeres respons :-) og bare for alt slå det fast, så er jeg på ingen måde i tvivl om at sund kost handler om mere end klaorier og om at man ville blive totalt fejlernæret hvis alle kalorierne kommer fra junkfood.....

Jeg spiser selv sundt og varieret og har ikke tænkt mig at leve sådan, det var et 100% teoretisk spørgsmål om hvorvidt 1 kalorie er 1 kalorie uanset hvor den kommer fra, eller om nogle kalorier er bedre, da de måske samtidigt er med til at øge forbrændingen (fra en snak jeg havde med en veninde)......
17 år1. juni 2006 kl. 11:04
#9
re: re: re: Slik eller grønsager???
Jeg har engang læst en artikel i I form om minuskalorier.

Nu startede du indlægget om man kunne tabe sig i usund mad bare man havde underskud af kalorier så det tænkte jeg ikke lige på., men nu skriver du om en kalorie er en kalorie uanset hvad.

I følge I form er mad med mange minuskalorier mad der indeholder fibre, protein, kalk, kulhydrat.

Kalk: Mineralet binder en del af kostens fedt til sig.For hver gang du spiser 100 g kalcium får du 6 minuskalorier, fordi du slipper for at optage ca. 6 kalorier fra fedt.

Kulhydrat. 5% at kulhydraternes energi går tabt når kroppen skal fordøje dem og omsætte dem til energi.det vil sige at du kun udnyter 3,8 ud af de 4 kalorier du får hver gang du spiser 1 g kulhydrat.

Fibre: Hver gang du spiser 1 g. fibre får du 2 kalorier og hele 4 minuskalorier, fordi hvert gram fibre trækker 4 kalorier med sig ud af systemet.

Protein: Når du spiser 1 g protein, får du 4 kaoriere, men kroppen kan kun udnytte 3 af dem som brændstof, den sidste er en minuskalorie fordi den går til spilde i kroppens kamp for at fordøje proteinet.

Det var kun kort fra I form 1/2006( du kan sikkert låne det på biblioteket hvisdu vil læse hele artiklen.)

Det er så også en begrundelse for at spise sundt.
Der er ikke meget af de fire ting i slik og junkfood.
17 år1. juni 2006 kl. 12:30
#10
re: re: re: re: Slik eller grønsager???
tak - jeg havde vidst fået formuleret mig lidt dårligt :-)
17 år2. juni 2006 kl. 07:55


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });