Sojamælk

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Sojamælk
Er der nogen som kan hjælpe mig med om sojamælk er en sund eller usund erstatning for mælk. Jeg har mælke intolerens og undgår så vidt muligt mælk. jeg ved godt der findes andre produkter, men sojamælken er god til middagsretter hvor vand ikke fungerer så godt og giver også havregrøden lidt mere smag.
18 år6. maj 2006 kl. 12:30
#2
re: Sojamælk
Jeg kan ikke svare på spørgsmålet, for jeg ved ikke noget om sojamælk, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du gør for at få kalk nok gennem kosten, når du ikke kan drikke mælk.

hilsen Asta Elise
18 år6. maj 2006 kl. 14:13
#3
re: Sojamælk
Hej.

Jeg har været inde og kigge efter kalorieindhold. Og sojamælk indeholder 44 kcal. pr. 100 g. og letmælk 48 kcal. så kaloriemæssigt lyder det da helt okay, og har også før hørt, at det skulle være en god erstatning. Jeg har fundet tallene under menupunktet "Info" og "alle varer".

Hilsen Lene
18 år6. maj 2006 kl. 14:13
#4
re: re: Sojamælk
Med hensyn til at få nok kalk, er gode kilder hertil banan og broccoli og sikkert også andre fødevarer.
18 år6. maj 2006 kl. 14:15
#5
re: re: re: Sojamælk
Hej bumlemus!

Er der noget med at der er hormonlignende stoffer i sojamælk - eller er det bare noget jeg husker forkert?

hilsen Asta Elise
18 år6. maj 2006 kl. 14:19
#6
re: re: re: re: Sojamælk
Jeg fandt følgende på cancer.dk: Jeg kan ikke finde ud af om de mener sojamælk er sundt eller ej, men her kommer artiklen:

Hilsen Asta

Vibeke Breinholt, principal scientist, ville dog gerne give et bud på, om soja er godt eller skidt for udviklingen af brystkræft. I mange år har soja været betragtet som et vidundermiddel, da asiatiske befolkningsgrupper, der dagligt spiser mange sojaprodukter, har en markant lavere forekomst af kræft, hjertekarsygdomme og diabetes. Soja indeholder planteøstrogener genistein og daidzein, der blandt andet findes i sojamælk og tofu, men også i form af kosttilskud som pulver eller kapsler.

Netop fordi færre kvinder får brystkræft i de asiatiske lande, er soja blevet markedsført som et alternativ til den traditionelle hormonbehandling til kvinder i overgangsalderen. Men det bør den ikke, mener Vibeke Breinholt. Dyreforsøg viser, at soja ser ud til at modvirke kræft, hvis kvinder spiser det inden puberteten, men det gælder ikke for voksne kvinder. For brystkræftpatienter er soja direkte farligt. Det skyldes, at soja får kræftceller til at vokse og modvirker anti-hormon behandlingen. Det gælder især de forarbejdede og rene former for soja, som findes i kosttilskud.

"Man skal skelne mellem, om man har kræft eller ikke har kræft. Undersøgelser viser, at det er forbundet med en risiko at indtage sojaprodukter, hvis man har brystkræft, men der er ingen umiddelbar effekt, hvis man ikke har kræft. Jeg vil ikke anbefale, at man indtager forarbejdet soja, men det er ikke skadeligt, hvis det indtages som en del af kosten," sagde Vibeke Breinholt.
18 år6. maj 2006 kl. 14:28
#7
re: re: re: re: Sojamælk
Ud over banan og broccoli har også spinat, grønkål og havregryn et rimeligt højt indhold af kalk.

Og til Asta Elise må jeg ærligt sige, at jeg nok ikke ved helt korrekt om det er sundt eller ej. Men, at asiatiske kvinder ikke har samme risiko, som vi andre har jeg hørt før. Nu henviser artiklen også til at det er de forarbejdede og rene former, hvor i mod østrogen i de naturligt forekommende produkter ikke skulle have samme "skadelignende" virkning.

At kvinder i østen ikke har de samme problemer, som vi andre, i forbindelse med overgangsalder tilskrives netop, at de får naturlige østrogener i sojaprodukter. Så alt med måde. Her i vesten er vi nok tilbøjelige til at lave så meget som muligt i "kunstig" form, måske vi skulle være bedre til at spise tingene i den rene form.

Ud over sojaprodukterne i den rene form er der jo også andre kilder til østrogen, bla. salvie der kan drikkes som te. Og ja, jo længere man bevæger sig ned i det, jo større en videnskab, kan det virke som.

Jeg tror på, at vi kan lære meget af den måde man spiser på i asiatiske lande. Mange almindeligt forekomne livsstilssygdomme herhjemme findes slet ikke der og det er både forhøjet kolesterol, kredsløbssygdomme og ikke mindst klimakterieproblemer for kvinder. Og de får vel praktisk taget ingen mælkeprodukter?

Hilsen Lene.
18 år6. maj 2006 kl. 14:45
#8
re: Sojamælk
Tak for de mange svar og kommentarer. Jeg har selv på fornemmelsen at det ikke er særligt sundt at spise forarbejdet soja, så jeg begrænser det meget.

Det jeg gør for at få kalk nok i kosten er ikke specielt målrettet. Jeg er 42 og opdagede for omkring 5 år siden, at jeg ikke kunne tåle mælk. Ved at fjerne mælk fra kosten fik jeg det fysisk meget bedre. Jeg spiser en kalktablet dagligt og bevæger mig og motioner dagligt. Jeg spiser alsidigt og fedtfattigt (det kommer helt automatisk når man skal vælge mælk fra).

Jeg læste på et tidspunkt at kvinder opbygger deres knogler de første 35 år af deres liv og at kalk herefter ikke er nær så vigtigt for kvinder.
18 år7. maj 2006 kl. 09:49


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });