Hyggemad til ferier

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Hyggemad til ferier
Jeg er lidt inspireret af Maria marolles klage over påskeferiens ekstra kilo. Jeg kunne godt tænke mig nogle gode bud på feriemad, som ikke er chips og kage. Det må gerne være rimeligt billigt og til at gemme så man har noget til gæster.

Mit første bud er frosne rejer - de er fedtfattige og kan hurtigt tøes op, hvis man strør dem ud på en ren kold stegepande.

Min mand laver alt vores mad hjemme og han laver gerne smukke salater på en flad tallerken: Feks æble, rukola og valnødder. Eller parmeskinke, pærer, salat og pinjekerner. Jeg tror nok han henter en del inspiration i det italienske køkken.

Hilsen Asta Elise
18 år26. april 2006 kl. 21:39
#2
re: Hyggemad til ferier
Hej Asta Elise.

Ja, der fik jeg lige lidt af tænke over - hmm... jeg kunne egentlig også godt bruge nogle nye ideér. Det bliver tit det samme, synes jeg.

Men her er et par ideér, som vi bruger her i familien, som jeg har liggende på frost. Jeg laver en god portion, og så tager vi ud, som det spises. P.t. er favoritterne (i hvert fald ungernes):

Pølsehorn, pizzaboller og leverpostej

Dejen til pølsehorn og pizzaboller kan sommetider være noget kaloriefyldt, men jeg kommer kun en smule olivenolie i, og fyld til pizzabollerne laver jeg også selv. Leverpostejen er rimelig fedtfattig, da jeg også kommer en del hakkede champignon og æbler i.
Rugbrød bager jeg selv, så en varm leverpostej på nybagt brød er også et hit.
Til de mere voksne i familien skifter jeg pølsen i pølsehornene ud med andet fyld. Evt. skinke, soltørrede tomater, oliven, feta og hvad man ellers synes.

Når jeg er rigtig aktiv laver jeg også grønsagsgratiner til fryseren og i stedet for den noget fede gratindej, koger jeg kartofler, jeg moser sammen med æg og lidt mælk og masser af grønne krydderurter og hælder over forskellige blancherede grønsager. Jeg kan godt servere sådan en lun gratin for uventede gæster med groft brød til i stedet for kage til kaffen.

Hilsen Lene
18 år27. april 2006 kl. 11:28


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });