væske

Du læser en tråd i debat > kost

#1
væske
Har lige et dumt spørgsmål, men jeg tænkte på om tørst kan føles ligesom sult?
Altså jeg er ekstremt dårlig til at få væske nok (stadig) men har altid spist en masse, nu kommer jeg bare til at tænke på om tørst mon godt kan føles som sult?

Knuser
18 år21. april 2006 kl. 12:40
#2
re: væske
Hej fifmikkel!

Ja, tørst og sult kan let forveksles. Der sidder sikkert en eller anden, som kender forklaringen - men jeg ved af erfaring, at tørst giver lyst til simple kulhydrater så som sukker og kage.

Måske er forklaringen, at kulhydrater indeholder de samme grundstokker som vand, nemlig hydrogen og oxygen - sammen med kulstof?

Hilsen Asta Elise
18 år21. april 2006 kl. 13:17
#3
re: re: væske
Hej Asta Elise
Tak for svaret, det lyder som om du har fat i det helt rigtige. Og så blev jeg da også lidt klogere i dag ;o)
Men jeg vil da se om jeg ikke kan drikke lidt når jeg bliver lækkersulten i stedet for at spise, det burde da hjælpe på både vægt og væskebalancen *s*
Knuser
18 år21. april 2006 kl. 13:51
#4
re: væske
Hej, Det er ekstremt vigtigt at opretholde kroppens samlede væskevolumen på ca 75% af vægten, da der ikke er nogen "reserver" at tage af, ligesom fedtdepoterne er lagre for energi.
Vi mister væske primært gennem sved og urin, men også ved fx diarré, og det tab skal kompenseres. Det er derfor folk i nød eller sultestrejke dehydrerer og dør. Man kan ikke undvære væske ret længe, men "sagtens" mad. Kroppen forsøger at kompensere på forskellig vis.
Det kan sammenlignes lidt med planter, man glemmer at vande :o)
De fysiologiske mekanismer, der trigger sult og tørst er ikke helt de samme, men følelsen er - i starten. De første tegn på væskeunderskud er, at urinen bliver sparsom og mørkfarvet, evt. fulgt af synsforstyrrelser eller omtågethed. Det er en meget god idé at drikke masser af alm. vand, også selv om man ikke er tørstig. Der burde ikke være nogen fornuftig undskyldning for at lade være. :o)

Hilsen
Elsebeth
18 år21. april 2006 kl. 14:41


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });