vand i mad påvirker vægt

Du læser en tråd i debat > kost

#1
vand i mad påvirker vægt
jeg har et spg som nogle af jer måske kan svare på. hvis jeg fx vil stege champignon, og jeg gerne vil taste dem ind, så vejer du jo meget mere når de er friske, end når de har været på panden, eftersom de indeholder enormt meget vand! men når jeg så vil taste dem ind, skal jeg så taste dem ind efter hvad de vejede da de var frisk? (jeg bruger ikke fedtstof)
18 år1. april 2006 kl. 19:26
#2
re: vand i mad påvirker vægt
Hej Skatterpatter,

Det er et generelt problem, da de fleste varer (undtagen tørrede ting som fx pasta ) taber vand ved tilberedning.
Hvis du vejer dem rå og spiser hele portionen, gør det ikke så meget, der er lidt bøvl med vandregnskabet, men hvis du laver en større portion af fx en sammenkogt ret og vejer portioner af hen ad vejen, er retten i virkeligheden koncentreret i forhold til opskriften med de rå varer.
Der er ikke nogen rigtig løsning, og vi skal være glade for alle de varer, der ligger basen, så det må vi leve med.
Hvis man gør det tit, kan man taste de tilberedte varer ind som varer og bruge de værdier.
Det er ca. samme næringsindhold, og differencen i vægt regnes som vand.

mvh
Elsebeth
18 år1. april 2006 kl. 20:03


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });