Vitamin/mineral-funktionen

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Vitamin/mineral-funktionen
Jeg har sådan set 2 problemer.
1) Når man taster sine egne varer ind, er det virkelig få varer der står trykt på, hvor mange vitaminer og mineraler der er i. Det resulterer jo i, at de ikke bliver "husket", når nu regnemaskinen herinde regner ud, hvor mange vit/min man har fået i løbet af dagen. Og dette fører sådan set ud i mit andet problem
2) Jeg får slet ikke vitaminer og mineraler nok! Lidt af dette skyldes måske at jeg taster nogle enkelte af mine "egne varer" ind, hvor der jo så ikke er angivet vit/min-tal. En anden grund kan være, at jeg fx ikke får så meget kød, hvilket der vel er en del i. Men hvad skal jeg gøre? Jeg er ikke specielt interesseret i at spise alt muligt som jeg egentlig ikke har lyst til, bare for at få nok vitaminer og mineraler. Er det ok bare at snuppe en vitaminpille? (det skal hertil nævnes, at jeg spiser altså rimelig sundt! Jeg får masser af frugt, rugbrød og fx havregryn, men ikke så vældig meget andet...)
18 år21. marts 2006 kl. 14:53
#2
re: Vitamin/mineral-funktionen
Hej,
Jeg havde det samme problem i starten, og der er flere muligheder:
Det kan ses under "alle varer" hvilke varer, der er vitamin-mineraloplysninger på - det er nemlig ikke alle! Der kan du se om noget af det, du spiser meget af har tallene angivet.
Hvis ikke,kan man vælge noget tilsvarende fra listen eller selv lægge varen ind.
Hvis vi snakker "retter", er det smartest at taste opskriften ind, så får du automatisk overført værdierne fra ingredienserne. Hvis det er enkelte varer, kan man finde mange af tallene på nettet eller ved at kombinere info fra tilsvarende ingredienser. Det er lidt detektivarbejde, men kan godt betale sig for de ting, man bruger meget.
Det kan også være, andre brugere allerede har fundet værdierne, men så skal du spørge specifikt, for vi kan ikke "dele" opskrifter og varer.
Sluttelig er det jo muligt, der er enkelte næringsstoffer, du faktisk ikke spiser, og der er "alle varer" listen også god til at finde ud af hvilke fødevarer, de manglende stoffer indgår i, så man kan supplere med dem. Ellers findes der produkter med enkelte vitaminer eller mineraler som fx. Kalktabletter.

Mvh
Elsebeth
18 år21. marts 2006 kl. 15:23


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });