fedt

Du læser en tråd i debat > kost

#1
fedt
Jeg er meget forvirret. Er lige kommet hjem fra motioncenteret og kiggede der i en pjece fra firmaet promax (dem der laver proteinpulver o.lign. til sportsfolk) og der læste jeg at man skulle have 40 -60 g fedt om dagen. Vel og mærke det rigtige fedt.

Her har jeg gået rundt og troede vi skulle have 20 g fedt og jeg vil synes det er svært at få 40 -60 g fedt når man også tæller kalorier, for der er jo flere kalorier i fede ting, også dem med det sunde fedt som f. eks nødder. Er der nogle der kan hjælpe mig ud af min forvirring?
18 år9. marts 2006 kl. 12:16
#2
re: fedt
Hej Kirsten,
Du boer helt sikkert spise mere end 20g fedt om dagen. Kroppen har brug for (sundt) fedt for at forbraende det usunde fedt. Men hvor meget afhaenger af dit energi behov, som til gengaeld afhaenger af din vaegt.

Dit basale energibehov (bevaegelse/motion ikke medregnet) kan udregnes paa foelgende maade: 24 (timer) x Vaegt (kg) x 1 kcal (eller 4.19 kilojoules)
==> 24 x 63 x 1 = 1512 kcal (eller 6335 kilojoules)

OBS: denne udregning er baseret paa dit basale energi-behov - dvs den maengde energi din krop bruger paa at holde diverse organer igang og holde kroppen varm. I samme oejeblik du blinker med oejnene, bruger du ekstra energi.

For at tabe dig 1/2 kg fedtvaev / uge, skal du have et dagligt underskud paa 500 kcal. Dvs at dit energi-behov nu er nede paa 1012 kcal/dag. Dette lyder ekstremt lav, men som skrevet er bevaegelse/motion IKKE med i denne beregning.

Af de 1012 kcal boer ca. 20% (max 30%) komme fra fedt. Dvs at du boer faa 202 kcal fra fedt. (30% = 303 kcal)
1 g fedt giver dig 8.83 kcal
==> 202 / 8.83 = 22.8 g fedt (30% = 34.4 g fedt)

Saa du kan altsaa spise ca. 25-35g fedt dagligt samtid med at du er paa kur. Jeg vil raade dig til at satse paa 30-35g, da du naeppe ligger i sengen hele dagen. Hvis du ikke er paa kur, boer du indtage 40-50g dagligt.

Haaber ikke jeg har forvirret dig endnu mere...?

Det burde ikke vaere det store problem at faa 20% energi fra fedt, men maaske spiser du for meget sukker (laeskedrikke, syltetoej osv) og/eller hvidt broed? Disse "tomme kalorier" maetter ikke i det lange loeb, og du ender derfor med at spise mere.

Mvh Lone
18 år9. marts 2006 kl. 16:26
#3
re: re: fedt
Jeg takker din fine udregning, og nej du forvirrer mig ikke .
Det kan godt være at du ikke synes det burde være så svært at få 30-35g fedt om dagen, men når jeg ser hvor under fedtsyrer så ligger det lige i underkanten. Det er ikke fordi jeg spiser hvidt brød, marmelade og sukker.( kun når jeg falder i, hvilke vi vel alle oplever) Ej heller læskedrikke, jeg drikker mest vand og kaffe.kaffen er endda ikke så meget, det bliver automatisk sat ned synes jeg når man drikker 3 l vand om dagen.
18 år9. marts 2006 kl. 23:36
#4
re: re: re: fedt
Ja saa ved jeg ikke hvorfor - jeg synes naermest det kan vaere svaert at holde sig under de 30%, da stort set alle faerdiglavede produkter indeholder fedt.

Kan du ikke se paa din madliste hvor den stoerre del af energien kommer fra? Saa maa du jo skaere lidt ned paa den madgruppe, og skrue lidt op for det sunde fedt.

Er der andre der har nogle gode raad?
18 år10. marts 2006 kl. 09:24
#5
re: re: re: re: fedt
Jeg har lige været inde og kigge 4 uger tilbage, og det eneste sted jeg ikke havde en smiley var ved energifordelingen fordi jeg kun havde fået 23% fedt protein og kulhydrat var inde for de angivende mængder. I dag spiste jeg 20 g nødder til min morgenmad, hvor jeg plejer kun at spise 10. Men nu tror jeg at jeg vil lade det ligge.
18 år10. marts 2006 kl. 12:11
#6
re: re: re: re: re: fedt
Hej igen,

Foelgende fandt jeg skrevet paa en anden slankeside:

Man skal hver dag have 1 gram fedt pr kilo legemesvægt ( 55kg = 55gram fedt).
Dette fedt sætter sig ikke, for kroppen bruger det, til at styrke og beskytte knoglerne.
Denne fact har jeg fået fra en klinisk diætist!

Det er jo lidt mere preacist og overskueligt end den lange udregning.
18 år20. marts 2006 kl. 11:36
#7
re: re: re: re: re: re: fedt
Ja det har jeg også fået af vide af en der har stået for et sygehuskøkken så det er nok rigtigt. Hun sagde dog at man nok skulle gå ud ra sin ønskevægt.
18 år20. marts 2006 kl. 12:32
#8
re: re: re: re: re: re: re: fedt
God pointe, ellers taber man sig naeppe!
18 år20. marts 2006 kl. 13:07


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });