Usund kost

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Usund kost
Hej,
Jeg vil lige fortaelle om en oplevelse jeg havde i sidste uge.
Jeg har i mange aar vaeret "afhaengig" af usunde ting,
isaer chips - kunne let spise 1-2 poser chips efter aftensmaden (ofte McDonalds) flere gange om ugen. Jeg var ogsaa god til at spise 2-3 stk. wienerbroed istedet for 1, eller 2 sandwiches istedet for 1.

Men da jeg er meget hoej, var det aldrig et serioest problem mht. min vaegt indtil jeg startede med et stillesiddende kontorjob for 2 1/2 aar siden.
For 1 aar siden indsaa jeg, at hvis jeg ikke gjorde noget ved mine spisevaner, ville det aldrig blive til noget, og jeg ville ende med nogle seriose problemer med fx kolesterol.
Morgenbroed opgav jeg uden problemer, og McDonalds blev kraftigt begraenset. Men det tog helt til november foer end jeg fik ordentlig stoppet for chipsene. Siden november har jeg kun spist chips 4 gange hvilket for mig er helt ekstremt!

Men i sidste uge (onsdag) var jeg paa besoeg hos en veninde som havde koebt chips til vores hyggeaften. Jeg havde paa forhand lovet mig selv at holde fingrene for mig selv, men faldt alligevel i.

Torsdag morgen skulle jeg handle guleroedder inden arbejde, og kom saa lige til at koebe 2 stk wienerbroed, en twix bar og en pakke M&Ms - "en enkelt usund dag skader jo ikke". Hele dagen var jeg sliksulten, til trods for en kraftig hovedpine om eftermiddagen, da jeg ikke havde drukket nok vand i forhold til al den sukker jeg havde smidt indenbords. Tog en pille, men hovedpinen forsvandt aldrig helt. Til aftensmad bestilte kaeresten og jeg 3 pizzaer (planen var at der saa var ekstra, men vi endte med at spise det hele).

Fredag morgen var jeg lidt depri - koebte igen 2 stk wienerbroed og en sandwich. Efter arbejde blev det til nogle karameller og flere M&Ms. Jeg var stadig i daarligt humoer til trods for at det var weekend.
Til aftensmad havde jeg lavet wok - min kaereste sagde det smagte himmelsk, men da jeg ikke var sulten og egentlig havde lidt kvalme, smagte det mig ikke.

Fredag aften tog vi i fitness center - her blev jeg stimuleret af musikken og fik traenet godt igennem, og foelte mig bedre tilpas.
Loerdag morgen vaagnede jeg i daarligt humoer til trods for hoejt solskin (normalt er jeg altid i godt homoer i weekenden). Jeg fik spist ordentlig morgenmad, og gik foer frokost en lang tur i solskinnet. Dette hjalp gevaldigt paa mit humoer og da jeg kom hjem var jeg godt sulten efter den friske luft. Min kaereste havde lavet laekker pasta m.groent og jeg noed det for vildt.

Siden loerdag er jeg kommet tilbage i mine sunde spisevaner igen og jeg foeler mig godt tilpas, maden smager fantastisk og humoeret er hoejt. Eneste minus er at jeg stadig lider af forstoppelse, og at jeg nu har faaet adskillige bumser - noget jeg stort set aldrig oplever.

HVAD VIL JEG SIGE MED DENNE LANGE HISTORIE?
Jeg vil egentlig opfordre jer alle til at fokusere langt mindre paa vaegt (det er trods alt kun et tal), og langt mere paa det generelle velvaere der kommer ved at spise sundt og varieret samt motionere.

Usund kost goer dig daarligt tilpas, baade fysisk og mentalt.
Sund kost og motion giver dig overskud, baade fysisk og mentalt. OG MADEN SMAGER MEGET BEDRE!

Jeg haaber ikke dette lyder alt for helligt... men jeg er ihvertfald overbevist. I aften skal jeg atter paa besoeg hos min veninde. Jeg overvejede at ringe til hende og sige at hun ikke maatte koebe chips, men jeg har besluttet at det er bedre hvis jeg kan modstaa fristelsen - sikke en sejr det ville vaere! Saa kryds fingre for mig i aften!
Mvh Lone
18 år7. marts 2006 kl. 10:44
#2
re: Usund kost
Hej Lomm

Du kan tro, jeg genkender din historie!

Jeg tror det skyldes at overvægtige ofte har et ustabilt blodsukker og derfor ikke kan kontrollere appetitten hvis kroppen kommer i ubalance med for meget usund mad. Jeg kender udmærket fornemmelsen af umættelig sult og træthed ved for højt blodsukker.

Tag dog nogle lækre frugter, som kan skæres i både, med i aften. Eller nogle grøntsager som egner sig til gnavegrønt. Hun bliver ikke sur over at du ikke så godt tåler usunde snacks.

Hilsen Asta Elise
18 år7. marts 2006 kl. 14:19
#3
re: re: Usund kost
Hejsa Lomm!

Ja, jeg tror vi er mange der kan nikke genkendende til, at det ikke er så let at stoppe med det usunde, når vi først kommer igang, -heller ikke selv om vi faktisk ikke får det bedre af det.
Dejligt at du kom ind i de gode vaner igen og nu har fået fokus på, hvad der kan drille dit humør. -DET er da også en motivation der vil noget, ikke sandt..

Tak for beretningen.

Knus fra Muldebeerg
18 år7. marts 2006 kl. 16:41
#4
re: Usund kost
Flot mål at sætte dig, at du vil sige nej. Det skal nok lykkes for dig. Krydser, hvad der krydses kan ;-)
I øvrigt kan jeg kun give dig helt ret, med hensyn til kostens og ikke mindst motions indvirkning på det mentale velbefindende. Jeg cykler p.t. 15 km. om dagen. Og ud over det fysisk sunde i det, er mit psykiske velbefindende ved at være i top, og lysten til usunde ting svinder også samtidig med.. Så alt i alt en god cirkel at komme ind i, og vi prøver vel alle at "falde i" en gang i mellem. Det skader nu ikke, det er kun menneskeligt, så det skal nok gå.. :-)
18 år27. marts 2006 kl. 16:57


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });