Vitaminpiller

Du læser en tråd i debat > kost

#1
Vitaminpiller
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men hvis der kom vitaminpille på madlisten, så ville ens kost jo være en del sundere.. ved ikke om det kun er mig der går op i det =o)
18 år30. oktober 2005 kl. 18:17
#2
re: Vitaminpiller
Hej Louise,
Jeg har selv "løst" problemet ved at taste enkeltvitaminer/mineraler ind under varer/opskrifter, så de er på listen til at tage af når man mangler enkelte stoffer. Typisk mangler man jo ikke hele rækken.
Det er selvfølgelig lidt kompliceret, især - BESKED TIL LONE - fordi man ikke kan taste mængder under 1 g eller decimaltal ind i hverken opskrifterne eller madindtagelsen.
Vedr. selve indholdet står det på glasset, og så bare "fyld op" med vand. En typisk vitaminpille vejer ca 500 mg og en større kalktablet ca. 1 g.
Men vi er ved emnet: LONE, kunne man ikke "dele" opskrifter og fx vitaminpiller ved at lægge dem i deres egen lille database, alle kunne tage af? Så behøver vi ikke allesammen kompensere for evt. mangler i den officielle liste.
Hilsen
Elsebeth
18 år31. oktober 2005 kl. 11:15
#3
re: re: Vitaminpiller
Hej med jer,

Jeg har tænkt på det med vitaminpiller - jeg tager også selv :-) Ville egentlig helst lave det sådan, at der bare blev sat en grå søjle oven på den røde, så man kunne se, hvor stor en del af vitaminerne, der stammer fra maden og hvor meget vitaminpillerne så "fylder op". Ved I hvad jeg mener her? :-) Det synes jeg i al fald selv kunne være en god løsning.

Angående det med de fælles opskrifter og varer ... der er flere ting der skal overvejes her. Bl.a. fejlindtastninger - man ville vel blindt stole på det, de andre indtaster? Så skal der være "kontrollør" på om det er korrekt, og det har jeg ikke tid til :-D Så der bliver stadig tænkt her ...

Hvis nogen har et godt forslag hører jeg gerne :-)

Angående det med gram ... der har jeg vist bare tænkt, at det ikke var nødvendigt at kunne indtaste med en præcision på mere end ét gram, men jeg kan da godt se, hvis nogle indtaster vitaminer og sådan noget. Så det må jeg hellere lave om næste gang jeg kommer til koderne :-)

Der er så mange ting, jeg gerne ville lave, der er bare desværre ikke så meget tid tilovers når studiet også skal passes :-( Så det går lidt langsomt, det ved jeg - men jeg hører gerne gode forslag alligevel ;-) Så tak for det.

Mvh Lone
18 år31. oktober 2005 kl. 22:16
#4
re: re: re: Vitaminpiller
Hej igen,
Louise, de fleste af vitaminerne og mineralerne skulle jo gerne komme fra maden, og det er jo netop det, der er så stærkt ved programmet, at man kan følge med og kompensere med mad, der indeholder det manglende når det bliver for lavt. Jeg har fx kun behov for at supplere med kalk (calcium) og jern i pilleform. Men man da også tage en kombi-vitaminpille som en slags forsikring. Der går lidt sport i at finde ud af den rigtige kombination i den daglige kost.
Til Lone, kunne jeg foreslå, at man startede omtalte database med nogle standardvarer, der mangler, som fx en alm vitaminpille med 100% ADT på de fleste. Jeg vil gerne påtage mig at skaffe nogle opskrifter, der er fagligt korrekte, og så kunne vi ved samme lejlighed rette et par småfejl i ADT'erne. Jeg tror heller ikke, vi har så meget glæde af fælles, fancy opskrifter, men der ligger iøvrigt allerede flere i stamdatabasen, som heller ikke er så korrekte, og som ikke har vitamin/mineralfordelingen med. Fx. frikadeller og forloren skilpadde. Mens vi er ved det, har jeg også opdaget, at kærnemælk ikke tæller med i væskeindtaget :o).
Jeg mener ikke, det har nogen betydning om vitaminer/mineraler i denne sammenhæng kommer fra maden eller kemien i slutresultatet. Det er en helt anden diskussion, som går langt videre, og som ideen i programmet ikke lægger op til.
Elsebeth
18 år1. november 2005 kl. 11:50
#5
re: re: re: re: Vitaminpiller
Det siges at man optager ca. 20% af indholdet i en vitaminpille...det er LANGT bedre at få dem fra kosten! Man tager ikke skade af en vitaminpille, og det er godt når man er på kur, fordi man jo får mindre mad og dermed også færre vitaminer/mineraler. Men det ER kun et supplement, og at indtaste pillen her i systemet ville give et forvrænget billede af ens indtag af vitaminer/mineraler. Når resultatet er lidt i underskud glæder jeg mig bare over at jeg tager lidt extra!
18 år10. december 2005 kl. 05:33
#6
re: re: re: re: re: Vitaminpiller
Kære anonyme,
Jeg må lige reagere på dit udsagn om at "det siges" at man kun optager 20% af vitaminpiller... Det er et udokumenteret, uspecifikt og subjektivt udsagn, som må stå for egen regning, og som virker mere vild- end vejledende i dette forum.
De enkelte vitaminer og mineraler fra en vitaminpille kan selvfølgelig optages mere eller mindre godt, mest afhængigt af hvad, man ellers spiser og hvordan kroppen iøvrigt fungerer. Det gælder også vitaminerne og mineralerne i maden, hvor de forekommer i forskellige, mere eller mindre letoptagelige former.

Fordelen ved denne hjemmeside er netop, at man alene regner objektivt på tallene, og har valgt (næsten) alle andre parametre fra.

Iøvrigt kan den netop bruges til at få en idé om præcist hvilke vitaminer og mineraler, man ikke får nok af gennem kosten OG til at finde frem til fødevarer, der indeholder manglerne. Det kan faktisk godt lade sig gøre, at få fuld dækning gennem maden på kur, men det koster lidt arbejde :o)
En kombineret vitaminpille om dagen er nærmest en slags "forsikring", men man kan faktisk også få for meget af nogle af vitaminerne og mineralerne.

Jeg er enig i, at det er at foretrække, at forsøge at sammensætte maden fornuftigt og alsidigt.

mvh
Elsebeth
18 år12. december 2005 kl. 12:57


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });