Hvad gør man, som gæst?

Du læser en tråd i debat > gode råd

#1
Hvad gør man, som gæst?
Hej alle,

Jeg er blevet inviteret på middag hos et par venner på søndag. Jeg har ærlig talt ikke lyst til at dele mit vægttab med nogen, før det kan ses (om ca 30 kg). Men hvad gøre man SÅ? Jeg kan jo ikke så godt spørge om de vil veje det for mig så jeg kan regne ud med kalorier, så ærlig talt overvejer jeg bare, at blive hjemme. Men hvordan gør I, når I er blandt andre mennesker og skal spise?
10 år28. maj 2013 kl. 18:55
#2
re: Hvad gør man, som gæst?
Jeg har vejet min mad i så lang tid, at jeg godt kan sjusse mig frem til hvor meget der er på min tallerken.

Og så tillader jeg mig at nyde en enkelt fridag fra vægttabet nu og da, hvor jeg sætter point ind på den sociale konto, og lader vægttab være vægttab. Det er ikke maden en enkelt aften i hyggeligt samvær som er årsagen til overvægt - det er alle de andre dage. Og på samme måde kan alle de andre dage sagtens være nok til at sikre et vægttab på trods af en enkelt aften i venners lag.

Og nå ja, så forsøger jeg ofte at få presset lidt ekstra motion ind på sådan en dag :)
10 år28. maj 2013 kl. 19:42
#3
re: Hvad gør man, som gæst?
Jeg spiser mindst muligt forinden den dag...så går det sjældent helt skidt. og da jeg er langsom spiser hjælper det også...
10 år28. maj 2013 kl. 23:17
#4
re: Hvad gør man, som gæst?
Nej du skal ikke blive hjemme på grund af maden - for på sigt skal du lære hvad du putter i munden. Det gælder ikke kun mens du taber dig også for at holde vægten. Så erfaring i hvad tingene nogenlunde vejer og kendskab til kalorieindhold er et godt udgangspunkt. Og så nyd det...
10 år28. maj 2013 kl. 23:20
#5
re: Hvad gør man, som gæst?
Det er ikke altid værten er glad for at fortælle om hvad maden er lavet af, så om du spørger efter indholdet må du dømme ud fra situationen. Men som guideline så spis reelle kødstykker og grønt. Hold dig fra sovser og hvis du kan, så begræns dressinger. Omkring hvad du drikker, så er det tit her i hyggeligt lag at der kommer en stor mængde ind. Drik vand, mælk eller sukkerfri sodavand, men hold dig fra almindelig sodavand, øl og spiritus. Især hvis der er en tendens til at blive ved med at drikke efter at maden er spist.
Men måske du hellere skulle se invitationen som noget positivt? Du skal besøge venner, folk du snakker godt med. Så snak dog. Snak så meget du ikke har tid til at spise og derfor spiser langsomt og ikke fokuserer på madtanker. Det behøver ikke blive en oplevelse hvor du enten fornærmer værten eller overspiser af ren høflighed.
10 år29. maj 2013 kl. 09:46
#6
re: Hvad gør man, som gæst?
Synes det er en interessant tråd. Håber der kommer flere vinkler på.
Nej, man må aldrig føle sig tvunget til at spise for meget. Men jeg har oplevet at sige jeg kan ikke indeholde mere..... når der igen bydes rundt, det plejer folk at kunne forstå....
10 år29. maj 2013 kl. 11:08
#7
re: Hvad gør man, som gæst?
Jeg har lige fundet ud af, at vi skal grille, så jeg har besluttet at blive hjemme, da jeg ikke kan lide røgsmagen og ikke gider spise salat hele aftenen (især fordi hun altid propper litervis af olie i). Jeg sender sender kæresten afsted alene og så vil jeg hygge mig herhjemme og gå en lang tur istedet
10 år29. maj 2013 kl. 14:38
#8
re: Hvad gør man, som gæst?
Jeg synes det er rigtig ægerligt, at et ønske om at tabe sig betyder, at man melder sig ud af sociale sammenhænge. Hvad med i stedet at du tilbyder at tage tilbehøret med? Så kan du jo lave salaten ligesom du godt kan lide den :) Evt. kan du spise lidt hjemmefra så du ikke behøver spise dig helt mæt i bare salat.
10 år29. maj 2013 kl. 14:53
#9
re: Hvad gør man, som gæst?
Hvis det er meldt ud, at I skal grille, så forstår jeg slet ikke, at du bakker ud. Det er den oplagte mulighed for at du ringer til værten og siger, at du selv tager kød med til grillen, og at du gerne vil levere salat til hele selskabet.

Jeg tror altså at du gør situationen til at større monster end det er - de har inviteret dig, fordi de gerne vil se DIG. Ikke fordi de vil tvinge dig til at spise deres mad, eller fordi de glæder sig til at gøre dig ked af det, ved at servere noget du ikke kan/vil spise.

Hvis du ikke ønsker at sige, at du har startet et vægttabsprojekt, så kan du jo bare fifle med sandheden og sige, at du har haft nogle mave-problemer og at lægen har bedt dig om at holde dig fra visse fødevarer, og at det er lettest hvis du selv tager mad med.
10 år29. maj 2013 kl. 18:22
#10
re: Hvad gør man, som gæst?
Grilmad kan ellers være perfekt slankemad.
10 år29. maj 2013 kl. 19:13


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });