Motivation og øjenåbner.

Du læser en tråd i debat > gode råd

#1
Motivation og øjenåbner.
Hej :)
Jeg er en pige på 16 år, som virkelig gerne vil smide nogle kilo og har brug for det, men jeg virkelig ikke finde motivationen. Jeg vil gerne ned på 65 kilo og lige nu ligger jeg og svinger mellem 85 og 87. Jeg mangler virkelig motivation, og her den anden dag, græd jeg fordi jeg så et billede af hvordan jeg virkelig så ud lige nu, som en af mine venner havde lagt på facebook. Jeg har ingen motivation og kunne virkelig godt bruge nogle råd til at komme igang, og da jeg går på efterskole er det sådan okay svært at ligge ens kost om, selvom det er salat ved hvert måltid.

Jeg håber virkelig der er noget der kan hjælpe.. )-:
vil helst ikke græde mig selv i søvn mere, men hellere være en glad pige, der er glad for sin krop og rent faktisk tør vise den frem. :)

- Hilsen LIne :)
11 år26. december 2012 kl. 23:07
#2
re: Motivation og øjenåbner.
Hej Line.
Jeg har lige truffet samme beslutning om at tabe mig... Og er målet langt væk kan motivationen være lige så langt væk... Min erfaring de gange hvor det er lykkes mig at tabe mig er, at motivationen kommer af at gøre... og ikke af at vente på den... Når der begynder at ske noget på vægten kommer motivationen... Men den kan jo selvfølgelig også være skrøbelig.. Noget der kan motivere mig er at vide, at jeg er igang med at behandle mig selv ordentligt, når jeg ønsker at spise sundere og bevæge mig mere... Ved at se mig selv som et værdifuldt væsen.. (eller forsøge på det), som fortjener bedre... Nogle gange kan man have en tendens til at ville straffe, at man er blevet så stor... Og så bliver det sådan en slask piskning af en selv at man spiser sundt eller skal dyrke motion... Jeg fungerer personligt ikke så godt med pisk... Jeg er sådan en, der bliver lidt trodsig så... Men det hjælper mig at tænke, at jeg er god ved mig selv, når jeg drikker det her glas vand.. og at jeg faktisk ikke behandler migselv ordentligt, når jeg lader mig selv spise 200g. chokolade på ti minutter... Lige lidt strøtanker... Ved ikke om du kan bruge dem til noget... Men hvis du har lyst, kan vi jo følge hinanden lidt herinde... Jeg vil også gerne ned på 65 kg, men har lagt delmål, som jeg kan overskue..... Måske skal jeg have justeret dem lidt mere, så de er realistiske... Ønsker dig alt det bedste med din gode beslutning om at give digselv en gave: en sundere og slankere krop! Mvh Soulfood...
11 år26. december 2012 kl. 23:24
#3
re: Motivation og øjenåbner.
Motivationen tror jeg er individuel og dog er der fælles træk. Hvad er det som du synes du gerne vil.? Have en mindre røv ? Købe det tøj du har lyst til og passe det i en lille størrelse?Ikke skille dig ud?
Motivationen er målet. Det du vil er motivationen.

Andre kan støtte og opmundre dig, men du må selv hanke op i dig selv, når fristelserne lurer. En god ting for mig har været at købe et par super fede bukser som jeg ikke kunne passe da jeg gik i gang.....men de hang til skue....og ventede bare.....
Men det er godt du gerne vil tabe dig - go for it....
11 år27. december 2012 kl. 00:51
#4
re: Motivation og øjenåbner.
Det lyder måske lidt hårdt, men motivation kan ingen af os herinde give dig, det er nødt til at komme fra dig selv.

Det starter med de svære spørgsmål som "hvorfor vil jeg gerne tabe mig" og fortsætter over "hvad kan jeg gøre i den situation jeg er i lige nu, for at tabe mig" og undervejs er dy også nødt til at se på "er jeg klar til at gøre de ofre der skal til for at tabe mig". Hvis det bare er et "det kunne da være rart, hvis jeg vågnede op i morgen og vejede 65 kg" så tør jeg godt, lidt firkantet, sige, at det ikke kommer til at lykkes for dig.
Hvis du derimod kan sætte fingeren på, hvad du kan gøre for at tabe dig, og er villig til at gøre det, så vil det med garanti lykkes.

Det kan undre mig, at de billeder som fik dig til at græde ikke er motivation nok... Hvis det var mig, så er jeg sikker på, at noget inde i mig havde tænkt "Det skal fandme være løgn skal det!" og så var jeg gået i gang med at se på, hvad jeg egentligt spiste i løbet af en dag, og ville sikkert også have taget en snak med en af de voksne på efterskolen for at få hjælp til hvad jeg kunne gøre for at tabe mig.

Jeg skriver ikke det her for at tage modet fra dig. Men hvis du tror det bliver en dans på roser, hvor du kan fortsætte med at leve livet helt som du gør i dag, så bliver du bare skuffet undervejs, og ender måske med en højere vægt end du har nu.

For mig har min vej frem været flere proteiner, mindre brød/kartofler/pasta/ris og flere grøntsager. Måske er det ting du rent faktisk godt kan styre, selvom du er på efterskole? :)
11 år27. december 2012 kl. 02:15
#5
re: Motivation og øjenåbner.
Jeg tror i bund og grund det handler om, at man psykisk indstiller sig på et vægttab. Det er ikke nok du siger til dig selv, at nu vil du altså gerne veje 65 kg, for så kommer du aldrig igennem det.
For mig er det en kæmpe motivation, at jeg gør det her for mig selv og min krop - så selvom vægten måske går langsomt ned eller står helt stille, så ved jeg at jeg gør det rigtige. Min krop har fortjent motion og den aller bedste mad, og selvfølgelig skal der også være plads til lidt lækkerier engang i mellem, for det her er en livsstilsændring :)

Du burde skrive ned, hvad det er du gerne vil ændre - er det for at kunne have bikini på til sommer eller måske for at have en stram top på? Og så sæt pris på din udvikling, selvom den måske går langsom :)
11 år27. december 2012 kl. 09:04
#6
re: Motivation og øjenåbner.
Prøv at "hjernevask" dig selv til at syntes om sund mad.. ikke tilde dig at tænke på usund mad. (den kamp taber man hver gang)
Forestil dig du kan slukke den kontakt i din hjerne der råber på usund mad...NU er det ikke længere en mulighed!
11 år16. januar 2013 kl. 14:22
#7
re: Motivation og øjenåbner.
sæt delmål! hvis du starter med at sige jeg skal tagbe alle de her kilo så er målet meget langt væk. hvis du starter med at sige at jeg skal smide 5 kilo kommer det tættere på. Min erfaring pt er at motion hører til, men motion kan sagtens være en god gåtur, eller en tur på motionscyklen eller eller eller. der er rigtigt mange forskellige former for motion og man starter stille ud og bygger på. hvis du forventer en times benhård motion fra dag et får du måske et hak i tuden hvis du kun kan holde til 20 minutter.

sæt små mål (at passe de her bukser igen eller tabe xx antal cm rundt om lajen og så tag de små sejre mens du kommer frem ad. for mig er det pt en sejr at jeg ikke spiser slik (med mindre jeg har mens) og at jeg kommer afsted til træning 3 gnge om ugen. jeg træner ikke en hel time endnu (men det kommer) men bare det at jeg kommer afsted viser mig at jeg kan og vil!

at jeg pt er i en pive fase er så en anden sag men mit mål er der ikke rokket ved ;)
11 år19. januar 2013 kl. 09:36
#8
re: Motivation og øjenåbner.
Kære Line!
Jeg vil gerne give dig råd, som jeg selv har brugt ved flere forskellige lejligheder, hvor jeg har manglet motivation.
Ofte "belønner" vi os selv med slik eller andre gode sager, når vi er kede af det, sure eller noget helt andet.
Jeg har lavet en liste med mit hovedmål (her er dit jo at tabe 20 kg). Men får at det lykkes for dig, skal der være en hel masse små delmål med små præmier (fx når du har tabt 4 kg så må du noget du rigtig meget holder af).
Jeg har altid haft mindst 10-20 delmål - også andet end hvad der drejer sig spefikt om antal tabte kg.
Så laver jeg en flot liste og som jeg når mine mål, så giver jeg mig selv et klistermærke med en smiley, hjerte eller blomst. Dette stykke papir tager jeg så frem, når det hele er lidt surt. Så kan jeg nemlig sige til mig selv, at jeg er stærk - jeg har opnået nogle af mine mål.
Og sidst men ikke mindst er MEGET vigtigt at sætte tid - realistisk tid på. Det tager lang tid at tabe 20 kg.

Men jeg tror på dig ;-) Det skal nok lykkes.

Mange hilsner Anne Marie
10 år7. august 2013 kl. 19:53
#9
re: Motivation og øjenåbner.
jeg fik et smykke til mit pandora armbånd for hver 5 kg jeg smed ;-)
10 år7. august 2013 kl. 21:54


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });