Madpakke til en hel dag

Du læser en tråd i debat > gode råd


#1
Madpakke til en hel dag
Mon nogen har nogen kreative eller gode forslag til hvordan man hjemmefra kan medbringe sund mad til en hel dag?

Mange dage ser for mig nemlig typisk sådan her ud:

06.00: Tager hjemmefra
07.00: Svømning eller fitness
08.00: Skoledagen starter
12:00: Frokostpause
15.30: Fri fra skole og direkte videre på arbejde
19.00: Fri fra arbejde
19.30: Hjemme og kan få aftensmad

På skolen har jeg elkedel og mikro-ovn.

Men dillemma 1 og 2:
- Jeg vil gerne spise sundt hele dagen.
- Jeg er lidt sulten hele tiden.
- Jeg gider ikke slæbe rundt på flere kilo mad

Jeg kan sagtens spise lidt brød hjemmefra, lægge bunden og så nøjes med noget frugt klokken 8. Men så har jeg brug for mindre snacks i løbet af dagen og en rigtig frokost klokken 12. Dernæst er så problemet med at gå direkte fra skolen 15.30 og på arbejde - uden at blive fristet af fastfood på vejen.

Hvordan klarer man en hel dag med rigeligt med mad, men uden at falde i fælden af fastfood og usunde snacks?

Leder også efter en god madkasse med flere rum - til f.eks. mellemmåltider.
11 år10. august 2012 kl. 23:08
#2
re: Madpakke til en hel dag
Jeg har købt en madkasse i fakta som kan tåle at komme i mikrobølgeovnen og der sidder en ske og en gaffel fast i låget. På den måde er det nemt at medbringe rester. Den er selvfølgelig lidt stor hvis man gerne bare vil have en rugbrød med noget lunt tilbehør, som vil være en udmærket frokost på skolen hvor du har mulighed for at varme din mad.

Jeg tænker at når der er så forholdsvis lang tid mellem din frokost og din aftensmad, så er det ikke nok med frugt om eftermiddagen, men hvad med en banan og et stykke rugbrød, ville det virke for dig? Det fylder heller ikke så meget. Eller måske en lille bolle med noget sundt pålæg kunne være et eftermiddagsalternativ.
11 år11. august 2012 kl. 15:55
#3
re: Madpakke til en hel dag
Det er også sådan jeg regner med at gøre..

Jeg lavede følgende kostplan i går, hvordan lyder det?:

06.00: Skål müsli, rugbrød eller lignende
08.00: Snack + te
10.00: Stor snack
12.00: Frokost - aftensmadsrester eller andet rigtig mad
14.00: Snack
16.00: Stor snack
19.00: Snack
20.00: Aftensmad


Forslag:

Stor snack:
Halv sandwich, grove pizzasnegle, pulversuppe, sunde scones, frugtsalater

Alm. snack:
Frugt, müslibar, nødder, rosiner, gulerødder, agurk, grøntsagschips (tørret frugt og grønt),

Frokost:
Pitabrød, risretter, pastaretter, kartoffelretter, tærte, linseretter
11 år12. august 2012 kl. 09:43
#4
re: Madpakke til en hel dag
Personligt kan jeg godt 'træne' lidt på meget lidt, afhængig af hvor meget jeg skal yde.
Jeg ville derfor, ud fra dit skema, foreslå noget ala dette:
6.00: Snack (f.eks. en banan og et knækbrød, lidt nødder eller sådan)
8.00: 'Morgenmad', f.eks. en grovbolle med pålæg, gerne noget proteinrigt, så du får bedre udbytte fra træningen (f.eks. skyr ville være fint, hvis du har mulighed for at få det med)
12: Frokost, rugbrød eller rester fra aftensmaden, hvad du nu vil
15.30: Endnu en lille snack ala den om morgenen (evt inkl. noget 'sødt' af en art, så du ikke fristes)

Snacken om morgenen kan spises hjemme, hvorved du har lidt flere muligheder, ellers gælder det om at finde noget til sidste snack som ikke bliver trist i løbet af dagen (og varmt, hvis du ikke har mulighed for køl).
Du kan evt. tage lidt nødder med, for mig hjælper de med at holde mig fra de mere usunde snacks (men de er jo kalorierige, så ikke for mange).
11 år12. august 2012 kl. 10:41
#5
re: Madpakke til en hel dag
Hvis din morgentræning er styrketræning, så er det en rigtig god idé at få noget protein bagefter, så musklerne har noget at bygge op af.

Hvis du kan li' skyr, er det som Ablanu skriver, en rigtig god idé til efter træningen - gerne med havregryn, nødder og lidt rosiner i, for at få lidt smag og fibre på den gode måde. Man kan købe skyr i 250 ml bægre, de er lette at gøre rene, så du kan gemme dem og bruge dem igen og igen.

Eftermiddagssnacken kunne være frugt eller grønt, eventuelt med noget kød til. Fx en skrive rugbrød, kylling og bønner/sukkerærter/broccoli.
11 år12. august 2012 kl. 11:23
#6
re: Madpakke til en hel dag
Tak til jer begge - det gav helt klart nogle idéer.

Skyr er jeg bestemt ikke til, men god pointe at få fremhævet at jeg da selvfølgelig skal huske noget proteinrigt. Mon i har andre forslag?

Jeg spiser slet ikke kød eller nogen dyr overhovedet. Men derfor kunne jeg jo godt spise en bolle med f.eks. bønnepostej eller lignende?
11 år12. august 2012 kl. 19:41
#7
re: Madpakke til en hel dag
Vil da lige anbefale denne blog som jeg selv bruger rigtigt meget:

foodiesnfashion.blogspot.dk

Hun har alverdens gode forslag til sunde og kalorielette madpakker, der selvfølgelig kræver en smule forberedelse, men så har man også nem og god mad til i løbet fa dagen. Især hendes forskellige hytteostmuffins og proteinbomber kan man jo lave i støre portioner, og så bare fryse ned 1 eller 2 sammen så det er lige til at tage op og med på farten :)
11 år13. august 2012 kl. 12:02
#8
re: Madpakke til en hel dag
Den blog beyondswish har linket til er rigtig god. Jeg har lige lavet en portion "pizza-hapsere" (12 stk) og smidt dem i fryseren. På hver pose har jeg skrevet vægt og kcal, så jeg har et godt overblik, når jeg hiver dem ud af fryseren igen :)
11 år13. august 2012 kl. 12:38
#9
re: Madpakke til en hel dag
Årh de pizza-hapsere :p MUMS!! Kan altså godt anbefales, synes slet ikke det føles som "slankemad" på nogen måde... Minder mig om at jeg ville lave en portion eller to af dem også, inden jeg har skolestart Onsdag :)


Nå ja, og så fandt jeg lige denne artikel da jeg surfede rundt på iform i dag: Nu spiser du jo godt nok ikke kød, men f.eks. snacks rådene er jo måske nogle du kan bruge, og klap-sammen rugbrød kan jo laves med meget andet lækkert, f.eks. hytteost der også er rig på protein og forholdsvis kalorielet...

iform.dk

.. Og så skal jeg vist ud og købe ind til pizza-hapsere :)
11 år13. august 2012 kl. 12:48
#10
Tak!
Tak for rådene og linksene!

I dag har jeg lavet følgende og frosset ned:

Ris m. grøntsagskarry
Grove pizzasnegle
Frugtsalat
Sandwiches m. bønner, avokado, kikærter o.l.

Og imorgen laver jeg de sidste ting, hvor jeg planlægger:
Proteinbarer / Müslibarer
Linseretter
Pastaretter (fuldkorn selvfølgelig)
Rodfrugtchips

og så tjekker jeg lige linket ud, og ser om der er andet der skal i fryseren! :o)
11 år13. august 2012 kl. 18:23



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });