Mulig grund til at vægten svinger?

Du læser en tråd i debat > gode råd

#1
Mulig grund til at vægten svinger?
Giver videre et læsertips fra nyhedsbrevet Slankenyt nr. 214

"Slanketip fra en læser ...

Spis ikke kød
Kød er meget trægt at fordøje og der går sommetider flere dage, før det ender i ”potten”.

Det tager tilsvarende lang tid for andre fødevarer at passere gennem tarmene, når de er proppet til med kød.

Som grøntsagsspiser har jeg opdaget at der er +2 kg på vægten, hvis jeg spiser noget kød. Prøv selv :-).

De 2 kg forsvinder på et par dage, når du er tilbage på grøntsagerne.

Bente"

Jeg har ikke selv lagt mærke til hvorvidt min vægt svinger afhængig af hvor meget kød jeg har spist...

Men på grund af solid erfaring ved jeg, at når jeg efter en periode med overspisning og usund kost, atter tager mig selv sammen og holder mig til sund kost, det kalorieindtag madital anbefaler som minimums indtag per døgn og spiser mindst 600 g grønt og frugt per dag - så ryger der 2 - 3 kg på typisk en uge...

Jeg synes ikke jeg har oplevet at min vægt svinger på grund af væske i kroppen. Har aldrig hævede ankler og den slags..

Hvad med jer andre?

Hilsen
Solakka
12 år14. maj 2012 kl. 09:14
#2
re: Mulig grund til at vægten svinger?
Hvis jeg ikke spiser kød nok, bliver jeg ikke ordentligt mæt - og SÅ kan jeg vælte kulhydrater i en lind strøm ned, og det skulle jeg hilse og sige, at jeg ikke taber mig af :-) Så kød nok og grøntsager nok, og så lige en smule kulhydrater også, så er jeg bedst kørende :-)

mvh. tina
11 år23. maj 2012 kl. 21:12
#3
re: Mulig grund til at vægten svinger?
Jeg tror det er meget forskelligt hvordan vi fungerer. Hvis jeg kører low-carb taber jeg mig omkring 1 kg om dagen (!!!) de første 3-4 dage, og det er jo bare væske. På en kost bestående af masser af grønt og masser af magert kød har jeg en utrolig velfungerende mave, mens jeg sagtens kan døje med oppustethed og luft i maven når jeg spiser kulhydrater.
Med fare for at virke arrogant vil jeg sige det er et typisk tip fra en vegetar, der gerne vil overbevise os andre om at en kødfri kost er sagen ;-)
11 år8. august 2012 kl. 13:36
#4
re: Mulig grund til at vægten svinger?
Det har jeg absolut ikke oplevet - tvært imod!

Jeg føler mig godt mæt, når jeg spiser godt med proteiner fra kød, fisk og æg + en masse grøntsager, lidt frugt og nødder/mandler. Og så taber jeg mig.

Spiser jeg brød eller pasta, tager jeg på, selvom jeg holder kalorierne langt nede.
11 år10. august 2012 kl. 10:23
#5
re: Mulig grund til at vægten svinger?
Man har for nyligt opdaget, at mandler indeholder mindre energi end oprindeligt antaget (jeg tror nok det er 25% mindre energi de indeholder). Det sætter spørgsmålstegn ved, om den måde man udregner en vares energiindhold er korrekt (baseret på en 100 år gammel metode), eller om man skal se på andre metoder til at udregne det på.

Så måske er der bare mere energi i kulhydratrige varer, og mindre energi i fedtrige varer, end man egentligt troede? Måske er det (en del af) forklaringen? :)
11 år10. august 2012 kl. 14:08


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });