Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!

Du læser en tråd i debat > gode råd


#1
Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Jeg håber inderlig, at mange af dem som prøver at sulte sig slank vil læse det jeg skriver her i denne tråd!

Hvis bare EN tager informationen til sig og lader være med at udsætte sig for en forhøjet risiko for knogleskørhed - så er jeg glad!

Først sætter jeg ind et link til en meget overskuelig oversigt om emnet:
" Fokus på knogleskørhed - osteoporose"
foodoflife.dk

Det er vigtigt at HELE livet passe på knoglernes sundhed!

ISÆR i de unge år!
12 år25. april 2012 kl. 08:30
#2
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Her vil jeg beskive min mors grumme skæbne.

Så kort som muligt.

Min mor sultede sig ikke af fåfængelighed.
Men i en del af den vigtige periode - før hun blev 25 år - var der krig i Finland.
Der var stor mangel på mad.
Min mor havde på det tidspunkt to små børn.
Naturligvis prioriterede min mor maden til hendes små børn højest.
Selv blev hun så tynd. Tynd som et levende skelet.
Vejede kun 45 kg....

Tiden gik. Madsituationen i Finland blev normal.
Hun tog på.
Var dog slank indtil ca 50 års alderen.
Da kom den første episode som pegede på , at hendes knogler havde taget permanent skade af sulten.
Hun faldt og fik et kompliceret knoglebrud i venstre arm.

På det tidspunkt var man ikke observant på problemet knogleskørhed.
Ingen var klar over, at der lå en tikkende bombe og ventede på min mor: fremskreden knogleskørhed!

Langsomt begyndte min mors rygsøjle at falde sammen...
Smerterne begyndte at blive værre og værre.

Når knoglerne smuldrer kommer der nerver i klemme.

I kan ikke forestille jer hvor ONDT det gør!

7/24/360 smertehelvede.

I 70 års alderene blev hun tre gange opereret - livsfarlige operationer. Der man prøvede at gøre plads til de indklemte nerver. I håb om at mindske smerterne.
Kirurgen sagde før operationerne: hun har 50% chance for at dø på operationsbordet. 25% risiko for at blive lam. 25 % chance for at opnå smertelindring.
Han mente altså at det havde været godt og nådigt for min mor at dø på operationsbordet.

Han vidste hvad min mor havde i vente!

År ud og år ind af uhyggelige smerter!

Min mor blev 92 år gammel.

De sidste to år var hun ikke i kontakt med omverden.

Når hun endnu kommunikerede TRYGLEDE hun om at få lov til at dø.

Hun SKREG af smerter når personalet på plejehjemmet flyttede hende fra kørestolen for at passe hendes personlige hygiejne, tilbage i kørestolen, fra kørestol til seng.

Desværre har vi ikke euthansie i Finland. Det har vi heller ikke her i Danmark.

I anstændighedens navn burde min mor have fået fred et par årtier før døden endeligt befriede hende fra knogleskørhedens helvede.

HVIS du har lyst til at få en skæbne som min mors - så SULT dig!!

Dillen med at sulte sig kommer at få grusomme konsekvenser for rigtigt mange kvinder....

Ikke hurtigt!
Men regningen - den kommer!

Jeg appelerer til alle jer som sulter jer:
PLEASE lad VÆR'!!!!

Det er OK at ønske at være SLANK!
Men slank er ikke det samme som underernæret.

Og man KAN tabe sig på en sund måde!

12 år25. april 2012 kl. 08:56
#3
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Det gør mig oprigtigt ondt, når jeg læser om hvad din mor måtte gennemgå, fordi hun ville sine børn det bedste og hun havde da trods alt ikke sultet sig "frivilligt".

Jeg så et program på kanal 4 som hedder Q TV og de havde tvillingepiger på besøg som begge led af knogleskørhed på grund af anoreksi og de var i slutningen af tyverne eller starten af trediverne. Tænk sig hvad de skal igennem.

Jeg tror bare at mange glemmer at det er ikke det at være slank der er idealet, det er det at være sund, der er idealet.
12 år25. april 2012 kl. 09:20
#4
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Godt med dit indlæg...det skal åbenbart skrives indimellem.
Jeg mødte en kvinde sidste år...det kunne være mig selv 10 år ældre, som netop havde fået konstateret knogleskørhed. I ren panik...og i chok kunne hun ikke holde sig så slank mere som hun gerne ville. Havde levet sundt i de sidste 20 år og været på næsten kur det meste af tiden....levet sundt men blot glemt at få sunde olier eks. hørfrøolie, der var ingen fokus på det...
I perioder dukker personer op som tror kroppen kan klare at leve på langt under eksistensminimum - og i disse tråde håber jeg vi kunne støtte hinanden lidt mere. Ren uvidenhed kan føre til mange katastrofer. Synes Solakkas eksempel om omstændigheder i forhold til sul,t fordi det var livsvilkårene, er gode at tage ind. Der er lavet undersøgelser af gravide ligeledes i krigstid hvor de var stærkt underernærede i graviditeter grundet mangel på mad og fattigdom. Deres børn blev som voksne stærkt overvægtige.
12 år25. april 2012 kl. 10:57
#5
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Puha, Solakka. Der ramte du mig helt ind i hjertekulen. Hvor har det været frygteligt for din mor. Og det må have været så svært som datter også.

Vi tror altid, at vi ikke selv bliver ramt af forskellige ting og sager. At vi lever i en slags "helle" og at det altid kun sker for alle de andre. Når vi så rammes, så bryder vores verden sammen.

Nogle mennesker bliver ramt selvforskyldt, som f.eks, ved at sulte sig bevidst - andre uforskyldt, ligesom din mor.

Uanset hvad, så er det en barsk skæbne at gå i møde og kan vi undgå at skade os selv mere end højst nødvendigt, så er det selvfølgelig at foretrække.

Tak for dit indlæg - det gjorde virkelig indtryk på mig og jeg håber det også gør det ved andre - især dem der sulter sig selv fra tid til anden.
12 år25. april 2012 kl. 11:16
#6
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
ååh nej. har selv haft sultet mig selv i perioder for så senere at tvangsspise for så at kaste op.
madital.dk fortæller mig ofte at at jeg ikke får nok fedtstoffer. tror jeg skal hjem og spise noget fisk og lidt nødder....
12 år25. april 2012 kl. 11:22
#7
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Tak fordi I har taget så godt emod mit opråb!

Husk: i dag kan man få hjælp til at undgå at blive så syg som min mor blev! Der findes diverse medicin som kan bremse for sygdommen..

MEN man må nok selv kæmpe for det!

Det vigtigste er den indsats man SELV kan gøre for at slippe for en så barsk skæbne!

Hvis man af en eller anden grund har haft en sulte periode i sit liv - så er der endnu større grund til at passe på sine knogler!

Knoglestyrkende motion er en vigtig brik!
Sund kost en anden. Calcium og Magnesium i korrekt forhold til hinanden...
D vitamin - der er eksperterne MEGET uenige for tiden...

Det er rigtig synd at Osteoporose klinikken på Sct. Lucas ikke findes mere...
Men måske findes der andre klinikker som har kundskaberne og som kan hjælpe folk med begyndende osteoporose til at bremse op for forfaldet af knoglerne.

Det BEHØVER ikke gå helt så galt som det gik for min mor.
12 år25. april 2012 kl. 12:10
#8
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
tankevækkende indlæg solakka tak for det:)
12 år25. april 2012 kl. 12:40
#9
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
Tak Solakka - der ramte du mig virkelig lige i hjertet.
12 år25. april 2012 kl. 18:59
#10
re: Lad være med at SULTE dig! Det er farligt!
jeg blev ked af at læse denne tråd..
tankevækkende og uhyggeligt..
tak for advarslen.
12 år25. april 2012 kl. 19:45



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });