hjælp mig

Du læser en tråd i debat > gode råd

#1
hjælp mig
jeg kan ikke tabe mig jeg veje 103 kg og måle 156 cm det er lige meget hvad jeg gøre og når der er gået et stykke tid ryge jeg i det gamle vane igen er der nogen der har en god råd
18 år27. marts 2006 kl. 22:28
#2
re: hjælp mig
Jeg vil meget gerne hjælpe dig. For mig er det en stor hjælp at kunne fortælle hvordan det går til de andre her på siden.

Mit bedste råd til dig er at spise almindelig sund mad - tre hovedmåltider og to eller tre mellemmåltider hver dag. I de første uger handler det om at lære at spise almindelig mad til måltiderne - og drikke vand eller andet uden kalorier til, altså ikke juice, saft eller sodavand.

Når du køber ind, må du ikke købe slik, kage, chips eller lignende. Der må ikke ligge ting hjemme som kan friste dig. Hvis du får trang til noget kage, er det bedre at købe en enkelt lille kage hos bageren end en pakke kager i et supermarket.


Hvis du har mand og børn, kan det være at de bliver sure over at der ikke er slik i huset. Fortæl dem at de må få slik om fredagen og at de selv må vælge en lille pose slik hver. Lad være med at lave en stor slikskål til hele familien, for så kommer du bare til at spise af den selv.

Vent med at lave en hel masse om på resten af din kost, indtil du har fået sliktrangen under kontrol. Måske kan du få nogle flere råd i bogen "Fat for life" af John Buhl: Spørg efter den på biblioteket. (den er skrevet på dansk)

Hilsen Asta Elise
18 år28. marts 2006 kl. 10:23
#3
re: hjælp mig
Hej,
Du kan sagtens faa en masse hjaelp herinde;-) Der er masser af moralsk stoette da alle herinde har brug for at tabe sig. Samtidig laerer du en masse om maden naar du taster ind hvad du har spist.

Foerst og fremmest skal du nok indse at der ikke findes en let loesning for vaegttab. Det tager laaaaang tid, men det er ogsaa bedre at tabe sig langsomt for saa er der stoerre chance for at kiloene bliver af.

Foerste trin er at komme af med daarlige vaner. Dette kan ikke goeres paa een gang - proev med 1 daarlig vane om ugen.
Fx: 1.uge: drop smoer paa broedet. 2.uge: drik et stort glas vand + et aeble/paere foer aftensmaden. Uge efter uge skifter du en daarlig vane ud med en god vane. Det bliver ikke nemt - det siges at det tager kroppen 6 uger at "glemme" smagen af fed/sukkerrig mad.

Det er ogsaa vigtigt du faar styr paa dit blodsukker. Hvis dette raser op og ned (hvis du spiser meget sukker/slik/marmelade/sodavand, hvidt broed osv.) kan du ikke styre din sult og falder i gang paa gang. Saa drop alle sukkerholdige varer og erstat med fx frisk frugt.

Det er vigtigt at du spiser nok mad - man taber sig IKKE af at sulte sig - tvaertimod! Man saenker stofskiftet og naar man saa gaar tilbage til gamle spisevaner, tager man det hele paa igen, og somregel ogsaa et par kilo ekstra (har selv proevet det mange gange!). Ved at spise masser af groent og minimum 5 gange om dagen (3 hovemaaltider + 2-3 mellemmaaltider) holder du sulten i skak og kan undgaa at falde i / overspise.
En god ide kan vaere at overholde en spiseplan: Hvis du hver dag skal spise fx. 2-3 stk frugt, 600g groent, 2-3 stk. groft rugbroed, 250g protein osv. er der ikke plads til saa meget mere.
Selvfoelgelig skal du finde en noget mad der virker for dig, fx skal du ikke tvinge dig selv til at spise noget du ikke kan lide, for saa er det kun et spoergsmaal om tid foer end du gaar tilbage til gamle vaner.

Du maa laere dig selv at lave mad med kun lidt fedtstof og masser af groent. Sund mad kan smage fantastisk godt, saa der er ingen grund til at spise usundt. Hvis du skulle falde i en dag, saa op paa hesten igen naeste dag.

Proev ogsaa at skrive ned naar du faar lyst til at spise: er du sulten eller har du lyst til at spise af andre grunde (triste tanker eller andet). Efter et par uger har du et overblik over hvor det gaar galt.

Motion er godt for sjael og legeme. Udover at oege dit vaegttab, hjaelper motion ogsaa mod stress og daarligt humoer. Saa tving dig selv til at komme igang. I starten kan det vaere svaert, men snart laerer du at vaerdsaette den effekt det har paa din krop og dit humoer.

Til sidst men ikke mindst: dette er ikke en slankekur. Du skal laegge dine kostvaner om 'for good'. Du skal laere at du aldrig mere kan spise 3 stykker kage som nogle andre mennesker. Du maa altid noejes med et lille stykke - ogsaa den dag du naar din oenskevaegt, for ellers tager du bare det hele paa igen.

Saa alt i alt: start langsomt, vaer taalmodig, lad vaere med at taenke "slankekur" (det er en kost-omlaegning for livet) og vaer ikke flov over dit problem - vi er alle i samme baad. Mod paa - du kan godt selvom det bliver en lang sej kamp.
Bedste oensker Lone
18 år28. marts 2006 kl. 10:26
#4
re: hjælp mig
Hej Anonyme..
Du lyder opgivende.. Og det er da forståeligt. Jeg ved ikke præcist, hvad du skal gøre, men jeg kan fortælle, hvad der har hjulpet mig. Jeg tror, man bliver nødt til at forstå, hvor det er det går galt, før man kan gøre noget ved det. Prøv i en periode at se, hvornår og hvad der sker for dig, når det går galt, og så bliver man nødt til på et tidspunkt at tage en bevidst beslutning om at lave det om. Jeg tror ikke så meget at overvægt og overspisning handler om mad. For mange kan det handle om meget andet. Trøst, skyld og mange overvægtige er afhængige af sukker. Måske du er lidt deprimeret? Måske er der ting i dit liv, der trænger til at blive taget op til overvejelse. Det kræver psykisk overskud at tabe sig. Men når du kommer i gang, vil du opleve - det gjorde jeg - at sund mad og ikke mindst motion, giver et øget velvære både fysisk og mentalt, og man kan blive helt "hooked" på den mentale virkning af motionen. Jeg håber for dig, du kommer i gang. Måske skulle du starte med at gå lange ture. Har du set foråret er lige om hjørnet? Jeg ønsker dig held og lykke...

Hilsen Bumlemus
18 år28. marts 2006 kl. 10:27
#5
re: re: hjælp mig
Hej Anonyme!

Ud over alle de gode råd der er her på siden, så vil jeg råde dig til at kigge under forummet "Vægttab", -det er der den største aktivitet er og der kan du stort set altid får svar, opbakning osv....Glæder mig til at "se" dig igen..

Knus fra Mulde
18 år2. april 2006 kl. 14:28
#6
re: hjælp mig
Hejsa.. Ja, det er da rigtig træls for dig at du er gået i stå, og ikke kan komme i gang igen.
Altså nu har du jo sådan ikke skrevet meget om hvad du er for en, men hvis du foreksempel har et job hvor du sidder meget ned, og derved nogle gange spiser fordi det bliver kedeligt - så hav en gulerod, æble el. lign med istedet for noget slik. Også prøv evt. at stå op noget af tiden i stedet (hvis det altså er sådan det hænger sammen).
Hvis du ser meget tv, kan det også være en synder, for så er det da lige hyggeligt med noget godt til kaffen.. Det er ting i den stil der meget let kan være med til at gøre at man tager på, så må man bare prøve at tage sig selv i nakken og tage noget frugt eller grønt i stedet. Held og lykke med det
18 år16. april 2006 kl. 15:32


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });